C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     SAIGNÉE     
FEW XI sanguinare
SAIGNEE, subst. fém.
[T-L : saigniee ; GDC : saigniee ; FEW XI, 159a : sanguinare ; TLF : XIV, 1416b : saignée]

A. -

MÉD. "Incision d'une veine pour tirer du sang, saignée" : Pocion de vin, baing, fomentacion, saignee, medecine laxative, curent la douleur des yeux. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 93). Si comme pocion, emplastre, diete, saigniee, etc., tout est fait pour santé. (ORESME, E.A.C., c.1370, 117). Cy apres s'ensuit le nombre de la declairacion des vaynes qui sont sur le corps de la personne et ont elles gisent et pour quelle maladie prouffite la saignee de chacune vayne, comme dit et enseigne maistre Jehan Le Lievre, tres excellent maistre et docteur en medecine (LE LIÈVRE, Traité saignée W., a.1418, 15). Elle [la saignée] est faite pour trois chosez : la premiere est faite pour garder la santé du corps de la personne, la IJe est faite pour garder la personne de la maladie acoustumee, la IIJe est faite pour oster la maladie jà parfaicte. Les deux premieres sont dictez electivez pour ce que nous eslisons le temps, heure et air et la disposicion du malade qui est neccessere de savoir et ce nous contraint mainteffoiz de saignier la personne en foible force et vertus, et pour lors nous convient faire petite saignee deux ou trois fois l'une apres l'autre, ce qui seroit à une fois à une personne vertueuse et forte. (LE LIÈVRE, Traité saignée W., a.1418, 18).

 

-

Faire saignee. "Pratiquer une saignée" : Dissurie est curee par faire saignee en la voine du talon de la partie dedens (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 93). ...Conseillent les Maistres de l'art Que les groz laboreurs des champs Facent saignie en cellui temps D'icelle vaine plainement Qui nommée est derrainement, Et tous autres pareillement Qui seulent vivre grassement. (LA HAYE, P. peste, 1426, 116).

 

-

Celebrer saignee. V. célébrer

B. -

P. ext. "Blessure sanglante" : Ses oncles ... fu sainniés ou haterel, enssi comme il ont d'usage de faire leurs sainnies en Lombardie quant il voellent un homme avanchier sa fin (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 206). Je croy qu'il n'a pas talent d'estre Jamais en vostre compaignie, Qui lui avez fait telle saignie. (Myst. Pass. Amb. R., c.1474-1500, 53). Chou que vous ay ferut vous vault une sainie. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 339). Suffise assez que je declaire comme En ordonnance on marcha jusqu'a Romme, Avecques telle dangereuse maignee Qui ne fut pas sans cruelle seignee, Sans dur effort et insolence amere, Ne sçay par qui, fors par le filz sa mere (LA VIGNE, V.N., p.1495, 141). ...de quoy il despleut audit Guerin le Groing, se tourna sur luy et luy bailla une telle seignée soubz le bras, au dessoubz du croissant, que trois jours après il n'eust sceu raconter les nouvelles de ce monde. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 302).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre