C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
RUBRIQUE
  Tri :
17 exemples
 1 Il est trois especes de synope dont une est plus rouge et l'autre l'est moins et l'autre est moyenne en rougeur, sicomme dit Ysidoire. La premiere est appellee rubrique pour ce qu'elle est rouge sicomme sanc, et croist en moult de lieux mais la meilleur croist au lieu devant dit. (CORBECHON, Couleurs S., 1372, 381).
 2 ...il appiert ou Decret, en la XCVIe distinction, ou chapitre Quis jam dubitet, la ou il est dit, en la rubriche, que lez prestres sont princes et maistres dez princes seculiers ; et ou texte est dit : "Qui est celluy qui doubte que lez prestres ne soient seigneurs et maistres des princes seculiers et de touz Crestians..." (Songe verg. S., t.1, 1378, 116).
 3 Colete, femme Jehan Piefroy, demourant en la rue Sainte-Marine, tesmoing examinée sur ladite rebriche, l'an et jour dessus diz, dit et depose par son serement que elle est bien recorde que le mercredi de la Sepmaine Peneuse derrenierement passée, elle vit une fillete de l'aage de XV mois (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 530).
 4 Et qui weult comparison faire Des biens du povre aus biens du riche, Trop seroit longue la rebriche. (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 77).
 5 ...nous en avons exemple en Kaÿm qui tua Abel son frere et pour ce il perdi la noblece de son pere, come il est escript Genesis quarto capitulo ; et aussi nous en avons plusieurs exemples Maximum Valerium, soubz la rubriche de ceulx qui forlygnent de leurs parens (Songe verg. S., t.1, 1378, 298).
 6 Et pour ce les ay je mis [les grains de semence] tous les premiers, ainssy que après en ceste rubricque s'enssieut. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 4).
 7 L'autre musique est appellée naturele pour ce qu'elle ne puet estre aprinse a nul, se son propre couraige naturelment ne s'i applique, et est une musique de bouche en proferant paroules metrifiées, aucunefoiz en laiz, autrefoiz en balades, autrefoiz en rondeaulx cengles et doubles, et en chançons baladées, qui sont ainsi appellées pour ce que le refrain d'une balade sert tousjours par maniere de rubriche a la fin de chascune couple d'icelle, et la chançon baladée de trois vers doubles a tousjours, par difference des balades, son refrain et rebriche au commencement, que aucuns appellent du temps present virelays (DESCH., Art dictier R., 1392, 270).
 8 Et premierement est assavoir que il est balade de huit vers, dont la rubriche est pareille en ryme au ver antesequent, et toutefois que le derrain mot du premier ver de la balade est de trois sillabes, il doit estre de .XI. piez, si comme il sera veu par exemple cy après (DESCH., Art dictier R., 1392, 274).
 9 Alons donc tost ; n'arrestons plus, Et chantons en joyeuseté ! Tunc cantent. Ung seul Dieu en trinité, Ung bien, une essance... Ut supra. La rebreche : Gloire [Note de l'éd., 289 : «I>La rebrèche/I>, sorte de refrain ; I>gloire/I>, premier mot du refrain (?)»]. (Pass. Auv., 1477, 225).
 10 Encores est assavoir que aprés cestui prologue des .IIIJ. livres compris en cestui volume l'un aprés l'autre se porront veoir les rebrices par ordre et par nombre de chascun livre pour trouver legierement et sans traveil les materes, histoires et figures plaisans a la devotion du lisant. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 48).
 11 Les rebriches des causes pour lesquelles ceste Chevalerie de la Passion Jhesu Crist est neccessaire, voire le tamps du jourduy mauvais et perilleus considere et le monde qui fort va a declin. (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 48).
 12 Se vaillant empereur Justinian le desclaire assez quant il met in Autenticis libro IXo sa rubrice, en disant, De sanctissimis episcopis et reverendissimis clericis et monachis (JUV. URS., Nescio, 1445, 487).
 13 Cy fine la table des rubrices de ce present volume contenant sept livres. (Somme abr., c.1477-1481, 97).
 14 Finablement cest present escript j'ay divisé et parti par distingant en sept libelles, petis livres, et en un chascun d'iceulz, j'ay approprié et assigné leurs materes singuleres et leurs propres rubrices. (Somme abr., c.1477-1481, 99).
 15 Ci commence la table des rebriches de la tierce partie du Livre de la mutacion de Fortune (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 1).
 16 Cy commence la table des rubriches du Livre de Paix (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 57).
 17 Marie, femme Gautier Damechin, (...) tesmoing jurée oye et examinée sur la rebriche cy-dessus escripte, l'an dessus dit, le XVIIJe jour du mois d'avril, dit et depose par son serement que elle congnoist ladite Colete (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 525).
DMF 2020Robert Martin
Fermer la fenêtre