C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RÉPÉTER     
FEW X 266a repetere
REPETER, verbe
[T-L : repeter ; GDC : repeter ; FEW X, 266a : repetere ; TLF : XIV, 865a : répéter]

Empl. trans.

A. -

Repeter qqc. "Dire, évoquer à nouveau ; rappeler"

 

1.

"Dire à nouveau (ce qui est déjà dit), l'évoquer à nouveau dans son propos, répéter" : Car de sa bouche est descendu En vostre cuer par escouter ; Si ne le faut pas repeter. Et si croy bien certeinnement Que c'est de droit vray sentement Ce qu'elle en a yci compté, Gardant sa grace et sa bonté, Sans point de vainne entention. (MACH., J. R. Nav., 1349, 196). Et pour che souventefois je requier que l'enqueste de disputation soit faite en toute pacienche et repos, afin que, se par aventure auchune chose estoit dite moins que souffissanment, qu'on le peust repeter et exposer plus clerement (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 142). Amis, je t'ai moult bien oÿ Et mon cuer as moult resjoÿ De tes courtois ensengnemens. Mais si lons est tes parlemens Que trop longue chose seroit, Qui chascun mot repeteroit ; Si me passerai, pour briété, De m'onneur et de ta griété, Car ne puis faire mon devoir De les toutes ramentevoir : Et me garderai de mesprendre Si que n'i ara que reprendre, Se je puis et Dieus le m'ottroie. (MACH., Voir, 1364, 490). Quant il oy ceste parole, Qui fu clere, sans parabole, Quatre fois ou V. repetée, Dedens son cuer fu si fermée, Et par tel guise le nota, Qu'onques puis il ne l'en osta. (MACH., P. Alex., p.1369, 10). Et pour tout miex entendre, je repete un cas que je mis ou quart chapitre du premier, et pose par ymaginacion que un tuel ou canel de cuivre ou d'autre matiere soit si long que il attaigne du centre du monde siques au ciel ; et met ou pose premierement que il soit plain de aer fors que emprés le ciel soit un petit de eaue. (ORESME, C.M., c.1377, 696). Et lesqueles paroles elle qui parle dist et repetta continuelment par trois fois et sans aucun interval de temps (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 356). Et dit, sur ce requis, que en alant audit lieu de Poitiers, demourant et retournant, icelli Breton ne lui dist oncques ou repeta le contenu esdites lettres adreçans audit mons. de Berry et mons. l'evesque de Poitiers (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 534). ...[il] se parti d'elle et s'en ala au giste en la ville de Pontoise, en sa compaignie ledit prisonnier monté à cheval, si comme depuis ce elle l'a ouy dire et repeter à son dit seigneur et mary. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 363). Si ne le fault plus repeter, Car anuy seroit raconter (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 212). ...ausquelz fu briefment, en effect, recité et repeté par maistre R. Maugier, president, ce que par lui avoit esté dit et exposé en ladicte Chambre le XVe jour de ce moys (FAUQ., I, 1417-1420, 56).

 

-

"Réitérer" : Sy est vray que le roy repeta sinc ou six fois lesdictes offres de son beau frere le duc (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 72).

 

-

[D'un écrit] : Car, comme souvent repetent les anciens escrips, pour la misere des povres et gemissemens des souffreteux la divine justice donne sentence de tresaigre punicion (CHART., Q. inv., 1422, 24).

 

-

En partic. "(Re)formuler en droit" : ...lequel respondi qu'il n'y povoit venir, et qu'il tenoit et reputoit les dittes complaintes et requestes, conclusions et protestacions faites par le dit procureur, comme dit est, d'autel vertu, valeur et auctorité comme se dittes et faites eussent esté et feussent sur tous les terrouoirs de Chapelet, des Groes, des fontieres de Feuillencourt dessus devisees, et ycelles il tenoit pour bien repetees et deuement faites sur tous yceulx terrouoirs et sur chascun d'iceulx, en disant toutevoies que il s'opposoit et voloit s'opposicion estre valable et d'autelle vertu comme se sur chascun d'iceulx terrouoirs il eust esté, et requeroit a avoir jour sur ce a dire les causes de s'opposicion. (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1369, 405).

 

2.

"Rappeler, reprendre qqc." : Dame, d'honneur, de sens et de mesure A plus en vous qu'en autre creature ; Car par vo sens mis a desconfiture Moult tost seroie, S'a vos raisons respondre ne pooie. Car vraiement, faire ne le saroie Si sagement, com mestier en aroie. Mais repeter Vueil vos raisons, se j'y puis assener. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 92). ...car n'y ara si estrange proposicion que au respondre il ne repete de point en point, par ordre, et à chascun si bien et si vivement responde ou replique, s'il affiert, qu'il semble que de longue main ait estudié la matiere (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 173). Pour quoy trouva celle fallasse et subtillité ; laquelle Vallerius repete en ceste lettre (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 33).

 

-

"Évoquer, ramener à la mémoire" : Se m'aprochay de Souvenir, Afin que les choses passées Me fussent par li repetées ; Et il les me ramentevoit. De son droit faire le devoit. Mais onques puis n'en pos avoir Sans plus que le ramentevoir ; Dont je fui dolens et pleins d'ire. (MACH., D. Aler., a.1349, 283). Jacob, que j'ay tant repeté... (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 120).

 

-

"Reprendre, reprocher qqc." : Et s'a une jouvente tellement compassée Que je croy que nature n'y a riens oubliée Que par nul entendeur puist estre repetée (Hugues Capet L., c.1358, 127).

B. -

"Réclamer"

 

1.

DR. Repeter qqn. "Réclamer qqn en justice, pour y être interrogé" : ...fu dit par ledit mons. le chancellier et conseil du roy qu'il se deportast de plus avant requerre les dessus diz prisonniers qu'il repetoit et requeroit à avoir, et qu'il n'estoient pas teles personnes, veues leurs dites confessions et deposicions, qu'il deussent joïr ne user de privillege de clerc. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 85). ...confessions et deposicions faites par yceulx prisonniers repetez par ledit mons. l'evesque, comme clers (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 86). Et après disner, eue deliberacion entre lesdis seigneur, fut conclud qu'il seroit interrogué et repeté en la presence de moy, notaire et secretaire dessus nommé, et autres qu'il appartiendroit, pour tirer et avoir la verité des cas et forfaictures commis et perpetrez par ledit Mariete. (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1448, 301). ...pour le repeter sur les matières dont autresfois il a respondu, et lui faire les interrogatoires necesseres (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1448, 312).

 

2.

Repeter qqc. "Réclamer qqc." : ...les causes de ceste guerre estoient les choses ravies et robeez qui avoient esté repetees, non pas rendues (BERS., I, 1, c.1354-1359, 23.7, 37). Si estoit l'ordenance tele car le legat la ou il venoit aus contrees de ceuz qui avoient les treves rompues en pillant ou en depredant l'autre partie pour les choses toluez repeter et recovrer d'icelles gens, le dit legal devoit covrir sa teste de drap de leine vermeille et dire ces paroles (BERS., I, 1, c.1354-1359, 32.6, 55). Nature n'y a riens oubliee Que par nul entendeur puist estre repetee. (Hugues Capet Lab., c.1358, 190). Donne tout pour tout, ne quier rien, ne repete rien ; tien toy purement et sans hesiter en moy, et tu m'aras et seras franc en cuer, et tenebres ne te fouleront point (Internele consol. P., 1447, 180). ...qui fera protestacion de repeter et recouvrer icelle somme sur luy (Reg. Poitiers F., t.4, 1472, 29).

 

-

Repeter que... (contre qqn). "Réclamer que..." : Et dont, puis que vous consentez Que a Yenville nous aillons, Contre vous ne veil repeter Que voz volantez ne facions (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 645).

C. -

[D'une chose] Se repeter. "Se reproduire" : Et de ce s'ensuit il evidanment que le son agu est et se depend de plus druz mouvemens et plus druz repettez et plus ysnelment que le grave ne fait. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 44).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre