C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RÉPARER     
FEW X reparare
REPARER, verbe
[T-L : reparer ; GDC : reparer ; DÉCT : reparer ; FEW X, 259b : reparare ; TLF : XIV, 851a : réparer]

Empl. trans.

A. -

"Remettre en état (ce qui est endommagé)" : ...il ... ordonna, par les rentiers des lieux, que on fesist ouvrer à tous et fortefiet, et furent mis ouvriers en eouvre : maçons, carpentiers et fosseurs, pour reparer les lieux et les ouvraiges. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 172). Et le [Geoffroy] mena le soudant en Jherusalem, qui pour lors n'estoit pas reparee ne refremee de la destruction que Vaspasien et Thitus, son filz, y orent faicte, quant ilz vindrent vengier la mort Jhesucrist aprez son crucifiement. (ARRAS, c.1392-1393, 237). ...comme les pons de Paris, rompus et demoliz par les grans eaues et glaces de l'année passée CCCC VII, eussent esté commencez à estre refaiz et reparez, et fust l'ouvrage entrelaissé et entrerompu par defaut d'argent, qu'il pleust à la Court aviser de remede sur ce. (BAYE, I, 1400-1410, 250). ...repara l'ostel Saint-Ouyn et mains aultres cy environ Paris. (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 41). Et en après fist mettre et bouter ledit Bourguignon le feu à Longueville, au Fay et autres plusieurs lieux et villages du bailliage de Caulx, que pour tout son vaillant ne sauroit reparer. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 283). Cestui fut en Colcos avecques Jason et depuis fut à destruire Troye, qui tost après fut rediffiée et Ylion reparé par Priam. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 28 r°). ...lequel lieu du Quesnoy ledit grant maistre avoit faict reparer, mettre en valleur et très bien fortifier. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 384).

B. -

P. anal. au fig.

 

1.

[Idée de restauration, de retour à l'état initial de ce qui se dégrade]

 

a)

"Rétablir qqc. dans son état premier, restaurer qqc." : Et comme dist Ovide ou livre de ses Epistres : "Par nul art n'est reparee chasteté qui est blechee" (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 355). Conment fut elle par Jhesu Crist a chiers coux reparée ? conment ? car pour elle [nostre sanctifficacion] reparer il espandi son precieux sanc (Mir. Oton, c.1370, 317). ...la Cour condempne lesdiz ducs de Lorreinne, Henry et Charlot de Dueilly, et chascun d'eulx pour le tout, à reintegrer et reparer la sauvegarde du Roy nostre Sire par eulx enfreincte en la personne de feu Guillaume Huel (BAYE, II, 1411-1417, 76). Le saufconduyt soit reparé, Pour moy donner quelque allegence, Ou jamais joye je n'auray (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 144). ...tousjours désirons et avons désiré la vérité des choses dessusdictes estre congneue et réparée (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.6, c.1444-1453, 113). Et tient ung livre a sa main dextre, et a la senestre, le monde, signifiant que par elle et d'elle est ysseue toute science et sapience par laquelle est le monde gouverné et reparé. (Déclar. Hyst. S., a.1449, 134). Vive l'enffant treshonnouré Qui d'Enffancë est general Vostre bruit si est repparé Par le bon temps espicial. (Sots, c.1480-1500, 271).

 

b)

RELIG. "Régénérer, absoudre (le monde, l'humanité, l'homme)" : ...par le Filz toutes choses sont faites, ainsi sont toutes choses par lui reparees et terminees (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 478). ...et moult de grandes merveilles, entre lesquelles aucuns prophetes viennent qui se monstrent au peuple et sont aucunefois aussy comme messages lesquelz Dieu y envoie pour reparer le monde et pour le ramener a bonne ordonnance, si comme Avicene dit. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 67). Le mondë en est reparé Qui des cieulx fut desemparé Par le peché tres vicieux Qu'Adam fist, com fol esgaré (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 51). ...car l'omme ne seroit pas reparé en celle maniere de innocence en laquelle il estoit avant qu'il pechast, en paradis. (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 195). La Ve. [manière de] trinité est par laquelle nous sommes reparéz et recouvrons la grace de Dieu, c'est a scavoir la tresble substance qui est en Jhesu Crist, la divinité, l'ame et la char. (Somme abr., c.1477-1481, 126).

 

c)

MÉD. Se reparer. "Se rétablir" : ...car quant telle fame mesgre par accident est grosse, et elle devient grasse en son premier estat, et elle se commence a reparer, c'est signe que nature envoie le sang et les autres humeurs aux membres de la fame (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 124).

 

2.

[Idée de compensation de ce qui dégrade]

 

a)

"Compenser, pallier qqc. (un défaut, une erreur, un mal, les conséquences d'une erreur, d'un tort...)" : Dame, tu es la gloire de Jerusalem, c'est a dire des anges desquelx tu as la ruine et le trebuchement reparé (Mir. femme, 1368, 180). A tous Crestien fait injure, Contre Dieu et contre droiture. Li mundes doit estre communs, Et li soudans en fait comme uns. Sires, qui trop fierement regne, Cuide il qu'il ne soit que son regne ? Faites ces choses reparer, Car li pueples pas comparer Ne doit, par droit, sa couvoitise Qui maint cuer esprent et atise, Car li pueples assez à faire ha. (MACH., P. Alex., p.1369, 125). Et se infortunes publiquez leur survenoient, leur premier remede estoit de reparer les deffaulx commis en leur loy (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 165). ...tout ce qui sera trouvé hors regle, hors de devoir et d'appartenir, et que moustré soit en quoy et comment, il est et sera prest de volenté et par effect de l'amender, de le reparer, de le reintegrer et satiffaire liberalement (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 300). ...lesquelz infracteur ou infracteurs seront pugnis si griefment que les cas le requerront. Et seront les infractions, se aulcunes sont, reparées et remises au premier estat, par les conservateurs cy après nommez, promptement, se la chose y est disposée (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 222). Car, se tu es cause du mal, tu le peus reparer par corrigier ta faulte et ton erreur (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 238). Quelques lettres qu'il escripvist par importunité de requérans ou autrement, il n'entendoit point déroguer aucunement à justice ne aux ordonnances anciennes, et quant il estoit adverty du contraire, le faisoit réparer. Les lettres qu'il escripvoit estoient juridicques (BAUDE, Eloge Ch. VII, V., p.1484, 133).

 

-

Reparer une injure/une offense : Sans paier argent ne truage, Tres volantiers les nous rendront, Voire en despit de leur visaige, En nostre injure repareront. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 573). Faictes l'apoint, dame Justice, Et considerons vostre fait. Vous semble il que, pour ce meffait, Ayez eu juste recompense ? Vous est point advis que l'offence De l'homme [le péché originel] soit bien reparee ? (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1075).

 

-

RELIG. : SECOND PRESTRE [à saint Martin]. (...) Il est seul Dieu, vray Createur (...). Mon filz, nocte ce que je dis Et a comprendre ne desdis Qu'en une vierge necte et pure Il descendit de paradis Et fut fait homme sans ordure, Pour reparer la grant laidure De l'offence dessus predicte (LA VIGNE, S.M., 1496, 150).

 

b)

En partic. "Réaliser le dédommagement de ce qui a été subi" : Et de tout nostre pooir ferons reparer et radrecier tous les damages, attemptes ou emprises fais contre ces presentes alliances, se nous en sommes requis (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 30). ...il est expedient que se tu veulx regner naturelment et selon Dieu que tu faces premierement justice de toy mesmes, c'est d'amander et reparer les torfaiz qui par toy seront faiz, et faire justice royale de tes officiers qui destruisent ainsi ton peuple (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 322). Et se par aucun cas, riote ou débat sourdist par aucun de noz dessuz diz, que Dieu ne vueille, nous promettons en parole de roy et par le dit serement que nous le ferons duement reformer, redrécer et réparer senz nul délay (Ch. VI, D., t.1, 1397, 137). ...le prevost de Paris, lors present en ladicte Chambre de Parlement, se offry, comme conservateur desdis privileges, de reparer et faire reparer tout ce qui auroit esté fait ou attempté contre yceulx privileges (FAUQ., I, 1417-1420, 304). ...et que tous les actemptas, tant d'ung costé que d'autre, fussent réparez et mis au néant (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.2, c.1437-1464, 76). ...Et envoya sommer le roy de France Edouard qu'il reparast les maulx qu'il avoit fais, le quel fit tres orgueilleuse responce, et pour ce le roy envoya saisir et mettre en sa main la duchié de Guyenne par messire Raoul de Neelle son connestable, et le fit semondre a venir en son Parlement. (JUV. URS., T. crest., c.1446, 108). ...en ensievant les fais et oeuvres des très crestiens Roys de France qui, sur touttes choses, ont eu Dieu devant leurs yeux, honnouré l'Eglise et le Saint Siége de Romme, voeult le Roy que, se mondit seigneur le Daulphin a fait aucunes choses a l'encontre de l'Eglise dont nostre saint Père le Pappe aie cause raisonnable de soy douloir, que il les reppaire tellement que nostre dit saint Père doye estre content. (Doc. 1452. In : ESCOUCHY, Chron. B., t.1, c.1453-1460, 431).

 

c)

Reparer qqn de qqc. "Dédommager qqn d'un tort ou d'une offense" : ...[il] concluoit et requerroit de ce estre reintegrés et reparéz avec le prouffit tel comme competter lui porroit et devoit en la cause dessus dite (Trés. Reth. S.L., t.2, 1392, 378).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre