C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RÈGLE     
FEW X regula
REGLE, subst. fém.
[T-L : riule ; GD : rieule ; GDC : regle ; FEW X, 220a : regula ; TLF : XIV, 663a : règle]

A. -

[Domaine concret]

 

1.

"Instrument long et droit servant à tracer des lignes droites et à mesurer" : Et le dit habit estoit blanc et tout seme de noyres figures, qui s'appellent guyvres, qui signifient les sophismes d'oyseaux, de bestes sauvages, de lignes, de reigles, et de quadrans, et de lectres grecques, ebraiques et caldees. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 596). ...et sur la 24e division mect l'une part de ta regle et l'autre part sur b et ou ta regle trenche la lingne ac fay ung point. (FUSORIS, Astrolabe P., c.1407-1412, 97).

 

-

"Planchette rectiligne" : ...d'une rigle qu'on appelle nivel de maçon (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 58).

 

-

Regle de plomb : ...si comme il est es edificacions de l'isle de Lesbie, la ou les tailleurs de pierre ont leur regle de plonc laquelle il transmuent selon la figure de la pierre, et ne demeure pas en un estat. (ORESME, E.A., c.1370, 325).

 

-

Loc. fig.

 

.

Par regle et poids. "Équitablement" : O Dieu des cieulx que fiz les loys Par regle et poix, A toy me rens de franc coracge. (Pass. Auv., 1477, 180).

 

Rem. Peut-être loc. d'orig. biblique (cf. Sag. 11, 20 : "Tu as tout réglé avec nombre, poids et mesure").

 

.

Par regle et compas. "De manière rigoureuse, avec ordre" : SAINCT MARTIN. De cela blasme n'aurez pas, Car on doibt tousjours sa maison Gouverner par reigle et compas ; Allez y, puisque c'est raison. En tous temps et toute saison Chascun se doibt bien gouverner Et sur tout, par bonne achoison, Le grant bien du mal discerner (LA VIGNE, S.M., 1496, 204).

 

.

Sans regle et sans compas. "En tous sens, démesurément" : LUCIFFER. Despesche toy, va plus tost que le pas, Grant loquebault, sote teste coquarde ! Mects sur des maulx sans reigle et sans compas, Et, quoy qu'il soit, ne me demeure pas. Que le maulfeu de sainct Anthoyne t'arde, Sote myne, pugnaise, coquillarde ! (LA VIGNE, S.M., 1496, 221).

 

-

[Contexte métaph.] : ...Ne cils meffais n'est pas venus De moy, car je ne le fis pas, Eins le fist Amours qui compas, Regle, ordre, raison, ne mesure Es cuers amoureus ne mesure, Je m'en vois bien apercevant Mieus que n'avoie fait devant. (MACH., R. Fort., c.1341, 31).

 

2.

En partic. ASTR. "Règle mobile du dos de l'astrolabe servant à mesurer la hauteur d'un corps céleste" (synon. alidade) : Derrenierement a il la reigle qui se tourne, et a chascun bout un petit tablet drecié qui a un trou ou 2 pour prendre la hauteur du soleil et des estoiles. (PÈLER. PRUSSE, Astrolabe L.F., 1362, 38).

 

3.

P. ext.

 

a)

"Pièce de bois équarrie, latte" : À maistre Jehan Douter, charpentier, pour avoir ouvré de son mestier à oster trois posteaux qui estoient pourriz et failliz des huit posteaux de bois qui font les huit caus et bors de la cuve dudit clochier entre le comble de la chappelle et le comble d'icellui clochier (...), et pour faire nouveaux lyens et ryoles servans et tenans lieu en 8 pans entre les posteaux de ladicte cuve du clochier (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 607). ...avoir revesti et reparé de nouvelles ryoles la cheminee d'icelle cuisine, ensemble les engins y emploiez, duquel charpentaige l'ouvrage manuel a esté tauxé par lesdiz maistres charpentiers par leurs seremens (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 612).

 

b)

"Bâton droit"

 

-

P. métaph. : Je qui suis un de ceulx qui tieng les renges ou rieugles de la justice ès mes mains (LA SALE, Sale D., 1451, 256).

 

c)

"Barre" : Bricon, sommelier de chappelle mons. de Valois, pour une ruille de fer, une ponce, achetées par lui pour ledit seigneur (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1380-1381, 37).

B. -

[Domaine abstrait] "Principe qui gouverne qqc."

 

1.

"Principe qui gouverne les choses" : ...car, en toutes lez choses du monde, soient bonnes ou males, c'est neccessité qu'elles aient eu aucun conmancement, lequel est ruigle et mesure d'ycelles choses. (Songe verg. S., t.1, 1378, 309). On y joura[it] bien haultement Mais aussi qui cherroit a bas, On seroit ravalé bien bas, Car c'est une rigle de droit : Qui plus hault monte qui ne doit... (Vig. Trib., c.1480, 224).

 

2.

"Principe qui gouverne une démarche"

 

a)

"Principe qui gouverne un projet"

 

-

À regle. "En conformité avec les principes posés, comme il convient" : Or est besoing, pour declairer les choses et les adventures que j'ay veues en l'an cinquante deux, que je reprenne aucunes causes advenues auparavant, et dont je n'ay point voulu ma plume travailler, pour attendre temps et lieu, afin de reciter aultres choses qui mieulx emplissoient et causoient les saisons et les années, dont cy devant j'ay rendu compte par mes Memoires ; et à present me vient à poinct et à regle de les ramentevoir. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 211).

 

b)

"Principe d'une science, pocédé dans une science" : Car l'en ne puet faire science ne donner regle d'un seul fait singulier. (ORESME, E.A.C., c.1370, 149). ...fut disciple d'un nommé Hermes, inventeur de plusieurs regles de astronomie. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 28 r°). Cestui mesura justement les corps celestes par les regles de geometrie, et trouva moult au juste la haulteur de Saturne et des autres planetes et signes (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 63 v°). Cestui monstra les subtilles reigles de astrologie que l'on doit investiguer ès nativités. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 82 r°). Ce fut lui qui adreça les canons et regles sur les tables de Azachel (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 109 r°). ...puis fist ung autre traictié De la concordance de toutes les histoires, depuis Adam jusque ad ce temps, et les concorde par les grandes conjunctions et regles astrologales. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 152 r°).

 

-

Regles de l'art : Et pour tant ainsi que l'art non seulement est congnoissance, mais aussi faisant et ouvrant les choses qui se font selon l'art, mais congnoist des choses qui se fourvoient des rieules de l'art seulement (Somme abr., c.1477-1481, 171).

 

c)

En partic. ARITHM. "Procédé qui permet de calculer, de résoudre un problème"

 

-

Regle de apposition et remotion. "Règle d'apposition et rémotion" : De apposicion et remocion. Ceste nest pas proprement rigle par laquelle lentendement puisse être riglé et relevé de labeur mais est une maniere de advisement qui est telle : cest que lon doit oster de lune des parties et mettre en laultre et ce par plusieurs reiterations continuer jusques a ce que lon viengne a son entente (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 652).

 

-

Regle de deux positions. "Règle de deux fausses positions" : Ce quil ne peult estre trouvé par la rigle de une posicion et mesmement par la premiere partie dicelle, ceste rigle de deux posicions tant comme elle peult elle parfait... Et ce fait lon doit multiplier le plus ou le moins de lune des posicions par laultre posicion et e contra laultre posicion se doit multiplier par le plus ou le moins de lune (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 650).

 

-

Regle de trois. "Règle de trois" : Pour tousiours croistre et profunder en la science des nombres et pour avoir plus ample experience des proporcions diceulx ont esté trouves plusieurs et diverses rigles entre lesquelles la rigle de troys est de grant recommandacion (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 631). La rigle de troys est ainsi appellee pource quelle requiert tousiours troys nombres desquelz les deux premiers sont tousiours constituez en certaine proporcion et en telle proporcion qui sont etabliz ceste rigle sert pour trouver au tiers nombre son quart a luy proporcioné ainsi que est le second au premier (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 632).

 

-

Regle des nombres moyens. "Règle des nombres moyens" : La rigle des nombres moyens : ceste rigle sert a trouver tant de nombres moyens entre deux nombres prochains que lon veult (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 653).

 

-

Regle d'une position. "Règle d'une fausse position" : De la rigle de une posicion. Ceste rigle est ainsi appelee pour ce que les calcules et raisons qui se font par icelle sont trouvez et faitz par posicion d'ung nombre pris a plaisir (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 638).

 

-

Prov. Il n'est regle qui ne faille. "Il n'est pas de règle sans exception" : Mais en tout ce que tu proposes Dois resgarder la fin des choses ; Et s'aucune fois en meschiet, Pour une, cent fois bien en chiet, Car il n'est regle qui ne faille. Pour ce ce proverbe te baille, Que d'ore en avant bien te gardes Qu'a la fin des choses regardes. (MACH., R. Fort., c.1341, 100).

 

d)

ASTR. "Procédé expliquant l'utilisation des tables astronomiques" : ...li pratike de ceste science est explikie et exposee es canons et es riules des canons. (Compil. sc. étoiles C., a.1324, 56).

 

3.

"Principe de conduite" : Et la vëoit elle, sans doubte, La guise et la maniere toute, Comment Raison justement regle Par belle et bonne et loial regle ; Si que la prenoit exemplaire De tout ce qu'elle devoit faire. (MACH., J. R. Nav., 1349, 177). Item, ceste science civile use des autres disciplines pratiques et, que plus est, elle propose et met regle et loy de ce que l'en doit faire, et de ce de quoy l'en se doit abstenir. (ORESME, E.A., c.1370, 105). Et quant a vostre disputacion, que avez longuement tenue, saichiez que point ne voulons que regart aiez a nostre regle et loy generale et penible, imposee par le forfait du premier pere (GERS., Concept., 1401, 405). La noble princepce qui en toutes choses vouldra suivre la regle d'onneur se maintendra vers son seigneur, soit vieil ou joenne, en toutes les manieres que bonne foy et vraye amour en tel cas commande (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 53). ...qu'en enfance prengnent regle de bien et deuement vivre par exemple de bonne compaignie. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 116). Or prens donc cure De mener en bonne pasture Mes brebis, car je te les livre, Enseigne leur regle de vivre Par exemple de bonnes meurs Comme doit faire bons pasteurs Par bonnes exortations Et vives predications (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 274). ...les maistres de montaigne, ouvriers, maneuvres et autres besoignans ès dictes mines ont, le temps passé, vescu sans récle et sans crainte de justice par quoy ilz ont fait et commis plusieurs faultes (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 352). La regle de ceste bonne bourgoise estoit [de] attendre toutesfoiz son mary jusques ad ce qu'on ne voyoit gueres (C.N.N., c.1456-1467, 507). Le promoteur fut arriere adverty comment son curé se gouvernoit oultre la regle, bonne et honeste conversacion des personnes d'eglise (C.N.N., c.1456-1467, 531). SAINCT MARTIN. En cest habit je veulx Dieu suivre Et mener vie solitaire, Pour mon saulvement aconsuivre Et es cieulx mon ame retraire. Des faiz mondains je me veulx taire Et ceste regle bien mener. Par ung bon plaisir voluntaire : Servir Dieu est vivre et regner. (LA VIGNE, S.M., 1496, 363).

 

-

Prendre regle de + inf. "Prendre comme ligne de conduite de" : Par l'ordonnance de sa dame, il print regle et coustume de la venir visiter a toutes les foiz qu'il sentoit le mary estre absent (C.N.N., c.1456-1467, 441).

 

.

Prendre regle que : ...la belle dame commença le lendemain a faire son abstinence, en prenant regle et ordonnance que durant le temps de son jeune ne mengeroit son pain et eaue jusques après soleil couché. (C.N.N., c.1456-1467, 576).

 

-

Tenir une regle. "Se tenir à un principe de conduite" : ...je tiendray la regle et doctrine que m'avez donnée en tout ce que je feray, sans la trespasser aucunement. (C.N.N., c.1456-1467, 566).

 

4.

"Principe juridique" : ...la provision ne passe point aux enffans du frère puysné quant la terre est en reigle de venir de frère à frère (Vieux cout. Poitou F., c.1451-1454, 213).

 

-

Regle de droit : Et, pour ce, dit la regle de droit que les facteurs d'un malefice et les conseilliers qui le conseillent et tous ceulz qui y favorisent sont a punir d'unne meysme pugnition et paine. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 251).

 

5.

"Statuts et préceptes d'un ordre religieux (ou d'une congrégation)" : Et la rieulle parfetement Saint Beneest tint saintement (Vie st Evroul S., c.1350, 58). Et l'abbaïe ilec fonderent. .XII. moines adonques prindrent A Jumeges, qui ilec vindrent ; Si i firent le Dieu servise, Si comme leur rieulle devise (Vie st Evroul S., c.1350, 141). ...La rielle et la condicion D'ordre et de religion. (Vie st Evroul S., c.1350, 142). Derechief, la ruylle et le testament de saint Françoys si deffent que lez paroles de la ruygle ne soient point glosees. Mez, certes, ilz font le contraire, car ilz glosent, selon un dit conmun de la Glose d'Aurlyans, car ilz la glosent en destruissant le texte et la substance de la ruygle : la ruygle deffent que ilz ne puissent empetrer nulz privilieges de court de Ronme contre leur ruygle. (Songe verg. S., t.2, 1378, 240-241). Derechief, la ruigle dit que, en touz leurs fais, Sainte Povreté reluise, mez, certes, noz freres si labourent que, en leurs maysons, en leurs eglyses, en leurs ournemens, en leurs livres, or et argent replendise et luyse, et juques au plus haut de leur clochier. (Songe verg. S., t.2, 1378, 241). L'epistre en la prefation de la regle de la Chevalerie de la Passion Jhesu Crist (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 43). ...et eust esté enjoint à l'abbé de Cisteaux, pere abbé, qui pour ce, à un jour passé, comparu ceans personelment, que tant à l'espirituel que au temporel pourveust, selon leurs status et regles de leur religion (BAYE, II, 1411-1417, 60). Je fonde la relegion Subs la regle sainct Augustim, Et en romant et en latin Ainsy a tous les peuples [crie] (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 148). ...qui n'appartient a estat de prelat ne a autre religieux le faire en la façon qu'avez fait ainsin publiquement, qui est chose a vous et a nous deffendue par noz rigle et status (LA SALE, J.S., 1456, 285).

 

Rem. Dict. encyclop. du Moy. Âge, t.2, 1997, 1301.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre