C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REGISTRER     
FEW X regesta
REGISTRER, verbe
[T-L : registrer ; GDC : registrer ; FEW X, 207a : regesta ; TLF : XIV, 663a : registrer]

Empl. trans. "Inscrire qqn / qqc. sur un registre"

 

-

[Des pers.] : ...les diz esleuz et aprouvéz advocas seront escrips et registréz en l'ordinaire registre du chancelier et des bailliz et seront publiéz en plains jours et en plaines assises et en auront lettres testimoniales (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 71). Les habitans de Mourreville ont en la forest de Lions autelles et semblables franchises comme ceulx de Lilli cy devant registrés. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 14). ...li maistres qui l'aprendera soit ossi tenus de paiier pour le pourfit qu'il ara dou dit aprentich, tant ou sollaire qu'il en prendera comme ou siervice des 6 sepmainez que chilz pour nient siervira, 10 s. au mettre en le dicte boiste, et avoecq que dis aprentis soit tenus de paiier 12 s. au clercq des dis compagnons pour lui escripre et registrer en leur pappiier . (Drap. Valenc. E., 1403, 54). Par le greffier ou garde de la chartre si tost que le delinquant est en prison, doit estre registré le jour qu'il est amené (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1464, 311).

 

.

"Enrôler qqn" : Et, quant la diligent eleccion sera par jugement approvee, il seront signez et registrez pour la chevalerie puis qu'il aront par diligent examinacion esté trouvez souffisans. (FOUL., Policrat. B., VI, 1372, 157).

 

-

[Des actes juridiques, des comptes...] : Item, doient semblanment registreir tous fourjugemens et saizine des hiretaiges gisans dedens le frankie de Liege. (HEMRICOURT, Patron Temp. B., c.1360-1399, 126). [Cont. métaph.] J'ay propose la matiere a ceulx qui feront le latin, c'est assavoir qui par ton commandement, Beau Filz, les mectront par beaux chappitres en escript en bonne forme auctentique, laquelle sera registree en la chambre des comptes, a la louenge de Dieu, confusion des Juifz et crestiens usuriers (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 291-292). Cedit jour, monseigneur l'evesque de Paris a confessé avoir eu et receu (...) certains biens dont l'inventoire est registré dessus (BAYE, I, 1400-1410, 99). À Andrieu de La Vaquerie et Jehan du Chesne, clers de maistre George de La Boede, secretaire de mondit seigneur, la somme de vint cinq escuz dudit pris, pour leur paine et salaire d'avoir minué en papier, grossé en parchemin, et registré en un registre de papier pluseurs grans lettres patentes d'icelui seigneur donnees et faictes en certains blans pour la seurté de certaines villes, renneurs, receveurs et fermiers de Flandres (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 675). Ce jour, ont esté leues, publiées et registrées ceans les lettres royaulz sur la reunion de la conté de Pontieu à la couronne de France. (FAUQ., II, 1421-1430, 138). Quant parties ont pledoyé davant le juge et elles se sont mises en jugement, le juge doit faire registrer le pledoyé par escript (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 45). Lesquelles protestacions, appellacions et ordonnances seront registrees, pour jugier s'il y aura gaige ou non (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 210). Lesquelles appellacions et deffences, voullons et ordonnons que soient toutes escriptes et registrees en procès, pour savoir se il y aura gaige ou non (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 211). ...voulons que ces présentes soient publiées en jugement et registrées ès papiers de noz remembrances (Cartul. Laval B., t.3, 1465, 210).

 

-

[Tout ce dont on désire garder le souvenir] : I'ai(e) tout leur fais rais bien estrois En ce papir(e) que cy veés Et en aultre lieu registreit, De mot à mot trestous leur fais (Sept péchés C., c.1300-1350 [p.1478], 245). Afin que les grans mervelles et li biau fait d'armes, liquel sont avenu par les gerres de France et d'Engleterre et des roiaulmes voisins, conjoins et ahers avoecques euls, dont li roi sont cause, soient notablement registré, et ou temps present et a venir, veu et congneu, je Jehans Froissars, tresoriers et chanonnes de Chimay, me voel ensonniier de metre en prose et ordonner selonch la vraie information que je ay eu des vaillans honmes, chevaliers et esquiers qui les dittes armes ont aidiet a acroistre. (FROISS., Chron. D., p.1400, 35). Car par les escriptures puet on avoir la congnissance de toutes coses, et sont registré li bien et li mal, les prosperités et les fortunes des anciiens. (FROISS., Chron. D., p.1400, 37). ...le benoist Saint Esperist L'a ja registré en escript Ou livre de vie eternelle. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 90). ...je Rasse de Brunhamel, apres ce que vostre demande et peticion j'ay fait, et achievé, ja soit ce que tres rudement, le petit nupcial traictant des mariages selon les decrez et les loys, j'ay voullu en vostre faveur et contemplacion registrer et escripre par lettres et en cler françoiz une chose nouvelle faicte nagaires par adventure piteuse. (RASSE BRUNH., Flor. Elvide B.N. C., a.1456, 2). ...ce fist il tendant afin d'estre mieulx premuny et sur sa garde si sa femme a l'adventure vouloit user de telles querelles en son livre croniquées et registrées. [Le jaloux se fait un recueil de toutes les ruses des séducteurs] (C.N.N., c.1456-1467, 256).

 

.

Inf. subst. : Puis mis mon sens et mon avis A l'escrire et au registrer. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 211).

 

-

P. métaph. Registrer qqn en son coeur. "Fixer qqn dans sa mémoire" : ...et [Uriien] les fist mectre a part [ses troupes] en la praierie, tant que tous feussent visitez, tant les estrangiers comme les siens. Et bien advisa la contenance de ceulx qui sembloient estre les plus hastiz, et bien les registra en son cuer. (ARRAS, c.1392-1393, 108).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre