C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     REFRAÎCHER     
FEW XV-2 frisk
REFRAISCHER, verbe
[T-L : refreschier ; GD : refreschier ; FEW XV-2, 176a : frisk]

I. -

Empl. trans.

A. -

"Rafraîchir, renouveler" : ...certes jeo ne siu qe mort si vous ne me eidetz, tresdouz Meistres, d'ascune medicine pur moy refrescher et estancher la malveise soif [q'est] en moy par la suour de la chalour q'est moelt male. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 200).

 

-

Refraischer qqn (un groupe) : Et puis, a Quaresme Prenant, Ne firent ilz belles morisques, Pourtans abys nouveaulx et frisquez, Les uns de blanc fourrés de martrez, Qui dansoient moult bien, et les autrez Pourtans abys de chevalier ? De jour et de nuyt par entier Furent armes, ou il avoit Une dame qui refreschoit Toute la feste (Lord. Tart Ab. L., a.1465, 169).

B. -

Au fig. "Renouveler" : ...il sembleroit expedient pour une doulce reformacion et expediente declairacion que par un grant conseil des quatre gerarchies des troys estaz du royaume de Gaule avec ta royale mageste fussent refroischez et recapitulez clerement, c'est assavoir les services et aides que tes subgiez te doivent faire (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 387).

 

Rem. FROISS., éd. Kervyn, ds GD VI, 724c.

II. -

Empl. pronom. "Se rafraîchir"

A. -

[D'un phénomène météorologique] : Et droytemant quant vint sur le mye nuyt, le vent se comensse moult mallemant a refresquer et quant fut le jour nous eumes tant de tourmente que par force nous fit retorner jusques au royaume de Calabrie (CAUMONT, Voy. N., p.1420, 58).

B. -

[D'une pers., d'un groupe] : Et sejournerent ces huit jours pour despeschier leurs navires et les renvoyer en leur payz, et aussi allerent querir à Calibort aucunes choses qui leur estoient neccessaires et se refreschierent de l'estourdissement de la mer. (BUEIL, II, 1461-1466, 191).

V. aussi refraîchir
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre