C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RÉFORMER     
FEW X reformare
REFORMER, verbe
[T-L : reformer ; GDC : reformer2 ; FEW X, 192b,193a : reformare ; TLF : XIV, 617b : réformer]

I. -

Empl. trans.

A. -

"Améliorer, corriger, redresser, réformer"

 

1.

Refomer qqc. "Apporter des améliorations à qqc. (en partic. à une institution), corriger, redresser qqc., réformer" : Item escripst de sa main une commission fainte ou non de lui mesme ; (...) et disoit que lidiz Robers y venoit pour reformer le païs et l'avoit envoié devant pour enformer. (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1345, 162). ...pour leur prouffit faire et leurs besongnes en mieulx reformer... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1369, 407). Quant est de politiques, c'est la science par quoy l'en scet royaumes et citéz et quelconques communitéz commencier, ordener et parfaire et en bon estat maintenir et garder et les reformer quant mestier est. (ORESME, E.A., c.1370, 98). Et ainsi comme par la science et art de medicine lez corps sont mis et gardés en sanité selon la possibilité de nature, semblablement par la prudence et industrie qui est expliquee et descripte en cest doctrine les policies ont esté instituees, gardees et reformees (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 44). ...les ambicions et trahisons qui sont et publiques et latentes aujourdui es suppoz de l'eglise, par ung ou deux conciles generaulx ou equipolent qui le vaultist par la bouche du Saint Esperit, l'eglise devroit estre reformee et a verite ramenee, faisant chacun de sa part son devoir (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 356). Cedit jour, furent leuz en la Court certains articles par maniere de memoire, qui par la Court avoient esté faiz et baillés au Grant Conseil du Roy sur les defaus qui sont en la justice de ce royaume pour icelle reformer (BAYE, I, 1400-1410, 143). ...item, pour reformer les meurs du clergié et gens ecclesiastiques (FAUQ., III, 1431-1435, 46). ...que on ait recours au pape pour refformer telz abbus (JUV. URS., Verba, 1452, 398). ...avons commis vous et autres nommez esdictes lettres à refformer les coustumes, usaiges et stilles de nostre païs d'Anjou, esquelz ou en grant partie d'iceulx n'a aucune certaine, et les faire rédiger en ung livre, que entendons nous estre envoyé pour estre auctorisé de nous comme il appartient (Roi René vie L., 1460, 292). Preschoit que l'estat de l'Eglise seroit refformé à l'espée : cela n'est pas encores advenu, mais il en fut bien près, et encores le maintiennent. (COMM., III, 1495-1498, 144). ...et disoit que le roy estoit esleü de Dieu pour refformer l'Eglise par force et chastier les tirans. (COMM., III, 1495-1498, 307).

 

-

Empl. pronom. à sens passif : Et Dieu ait l'ame d'aucuns trespassés bien notables officiers du roy lays, ilz estoient bien d'oppinion que ce se refformast ["que cela devait être réformé"], mais ilz disoient aussi que l'esglise en beaucop de choses abusoit des extorcions que on fait aux esglises et personnes ecclesiastiques (JUV. URS., Nescio, 1445, 502).

 

2.

Reformer qqn

 

-

[Physiquement] "Guérir" : Meseaus et lunatiques Refourmes et refais. (Prières saints R., t.2, c.1440, 238).

 

-

[Moralement] : Et ne porra par exemple d'aultrui estre reformé chelui qui, par le vice de elation ou de orgueil, debat les biens d'aultrui et deffend ses maulx (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 159). ...et que vous vueillez ordonner aucunes personnes de vostre sang avec autres bonnes personnes qui point ne soient de l'appartenance des dessusdiz, qui puissent réformer tous ceulx qui ont délinqué, de quelconque estat qu'ilz soient. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 305). Com plus doncques Nature est deprimee et vaincue, tant est plus grant Grace infuse, et est journelement l'omme interiore reformé de nouvelles visitacions selon l'ymage de Dieu. (Internele consol. P., 1447, 242).

 

Rem. Syntaxe obscure ds l'ex. suiv. : Puis qu'estes en corps et en ame Reformez le pere et le fils, Avisons les moyens prefilz Où pourrons le venin finer Pour les humains empoisonner Et puis nous en fera la source. SATURNE. (Cene dieux, c.1492, 126).L'Éd. comprend "corriger, punir". Interprétation contestée par J. Frappier, Bibl. Hum. Ren. 24, 1962, 508, qui propose "remettre d'accord, réconcilier" (reformer1 ?).

 

-

[À propos de Dieu et de la rédemption (?)] : LE QUART. Je ne me veulx plus informer Du pouoir de Dieu suppernel, Car, pour tous humains refformer, Je congnois qu'il est eternel. (LA VIGNE, S.M., 1496, 495).

 

-

Empl. pronom. Se reformer : Et pour aucune forme donner, je prens les parolles de monsr.. saint Pol, l'apostre, ad Roman II capitulo : Reformemini in novitate sensus vestri: et probetis que sit voluntas Dei beneplacens, et bene perfecta, lesquelles on peut exposer en françoys que en vostre nouvelle assemblee ou vos sens et entendemens doivent dominer, vueillez vous reformer, en prouvant et monstrant par reelle excecucion quelle est la voulanté de Dieu, bien plaisant et bien parfaicte. (JUV. URS., T. rever., 1433, 56). Et est chose neccessaire que qui se vouldra reformer de regarder et considerer les faultez horribles et detestables delitz que on a veu faire et commectre par aucuns en ce royaulme, et mesmement par deça (JUV. URS., T. rever., 1433, 56). Pour donner remede a ceste matiere de vous reformer et adviser aus choses dessusdictes, prenés le conseil de monsr.. saint Pierre... (JUV. URS., T. rever., 1433, 62).

B. -

[Croisement (ou confusion ?) avec refermer] "Améliorer en raffermissant, raffermir, restaurer, fortifier" : Moult d'autres exortacions, Preschemens et monicions Vous eusse bien a enhorter, Mais vous ne le pouez porter N'entendre la verité plaine, Par la fragilité humaine De vous qui n'est pas confermee ; Mais, quant sera bien refformee Et par le Saint Esperit refaicte, Alors la verité parfaicte Pourrés concepvoir et entendre : Vueillés en vraye foy actendre. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1020). La messe ouÿe, il beult quelque tatin Pour reformer ung petit l'advertin, Puis des Luquoys prist haultement congé Les mercÿant de l'avoir hebergé. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 199).

II. -

Part. passé en empl. adj. [D'un couvent, d'un religieux] "Qui appartient à un ordre dont la règle a été rétablie" : Et pourtant chartreux et religieux reformez ne usent pas de discant ne de orgue, pour tant que ce peut estre empeschement de interiore delectation. (Traité S. Sacr. B., c.1450-1500, 163). En ceste compaignie de cinquante gentilz hommes me conduirent jusques à Sainct-George, qui est une abbaye de moynes noirs refforméz, où je fuz logié (COMM., III, 1495-1498, 110). ...ung frère prescheur, appellé frère Jheronime, demourant en ung convent refformé, homme de saincte vie (COMM., III, 1495-1498, 143). ...aucuns d'icelle vostre dicte ville recellent en leurs maisons aucuns desdicts religieux non reformez et les portent et favorisent (Lettres Ch. VIII, P.M., t.5, 1497, 151).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre