C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RÉFORMATEUR     
FEW X reformare
REFORMATEUR, subst. masc.
[T-L : reformator ; GDC : reformateur ; FEW X, 193b : reformare ; TLF : XIV, 615a : réformateur]

A. -

"Celui qui réforme, qui rétablit, qui restaure" : Loués soies tu, redempteur Des hommes et reformateur, Qui pour eux ton sanc espandis (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 338). MELCÏOR. Je croy qu'il [le Messie] soit de tous paÿs Noble roy et reformateur. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 287). SAINCT MARTIN. O Redempteur (...), De tresbon cueur Je vous mercye, Hault Plasmateur, Conservateur, Operateur, Refformateur De saincte vie. (LA VIGNE, S.M., 1496, 474).

B. -

En partic. "Officier envoyé par le roi dans une province pour redresser les abus commis par les représentants royaux (prévôts, gruyers...) dans l'exercice de leur charge" : ...les refformateurs envoiez darrenierement en Poyto sur pluseurs ravissemens de fames, murtres et roberies et sur pluseurs autres fais criminels et civiles (Doc. Poitou G., t.1, 1330, 354). Estiennot Dupuis, chevaucheur, envoié porter lettres de monseigneur de Bourgongne, pour le fait du Roy, d'Orléans à Rouen, ou Refourmateurs commis par ledit seigneur ou païs de Normandie. (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1383, 219). Item, cogneut que, puis trois sepmaines ençà, il estant ou Palaiz, en la chambre des reformateurs, où yl y avoit plusieurs gens, et ainsi comme l'en plaidoit devant iceux reformateurs, tira une dague que un escuïer avoit pendue à sa sainture hors de la gaigne, et icelle vendi, assez tost après, la somme de IIIJ s. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 189). ...le dit Wauttier avoec messire Josse de Haluin, chevalier, et le dit Gille Du Castel, sanlablement commis reformateurs de par l'advoué du dit pais et tout au pourcas et consentement des dis religieus (Hist. dr. munic. E., t.3, 1393, 52). Au jour d'ui, Bureau de Dompmartin, changeur et bourgoiz de Paris, a deposé et miz par devers la Court la somme de deux mil frans en quoy avoit esté condempnez envers le Roy par messieurs les reformateurs sur le fait de la police (BAYE, I, 1400-1410, 77). Ce jour, furent leues et publieez en la Chambre dudit Parlement les lettres, par lesquelles le Roy avoit revoqué la puissance des reformateurs et les lettres de la reformacion. (FAUQ., I, 1417-1420, 211). Et de ce ont obtenu lesdiz supplians plusieurs sentences et appointemens à leur prouffit, tant en la court de vous, seneschal de Poictou, que des commissaires ou refformateurs par nous ordonnez oudit païs sur le fait des exemps (Doc. Poitou G., t.12, 1481, 393).

 

Rem. HENRI FERR., Modus et Ratio T., c.1354-1377, gloss. ("rapporteur").

 

-

General reformateur. "Officier institué par le roi avec tout pouvoir sur les élus, grenetiers, contrôleurs, receveurs chargés de la levée de l'aide" : ...espedient et necessaire chose est de faire refformateurs generaulx par tout le royaume (Pouv. réform. D., 1357, 76). ...vous instituons et establissons par la teneur de ces presentes lettres reformateurs generaulx par tout le royaume de France (Pouv. réform. D., 1357, 77). A tous ceulz qui ces lettres verront, Hugues Aubriot, garde de la prevosté de Paris, commissaire et general reformateur ordonné et député de par le Roy, nostre Sire, sur les mestiers de la ville de Paris, salut. (Mét. corp. Paris L., t.1, 1372, 265). ...noz amez et feaulz conseillers les generaulz refformateurs de nostre royaume, derrainement seanz à Paris, firent arrester le dit exposant (Doc. Poitou G., t.5, 1377, 19). Pour occasion desquelles faultes (...) ledit Villenier (...) ait esté adjourné (...) à comparoir (...) par devant noz (...) conseillers les Généraulx réformateurs de nostre Royaume (Ch. VI, D., t.2, 1390, 253). ...pour ce que il y avoit eu grans defaus ou fait de la justice de ce royaume, et aussi ou gouvernement et recepte du demainne et des aydes, le Roy avoit ordonné pluseurs vaillans hommes reformateurs generaulx, desquelx les aucuns estoient du sanc du Roy, c'est assavoir, les comptes de la Marche, de Vendosme et de St Pol, lesquelx reformateurs puniroient celx qui averoient failli (BAYE, I, 1400-1410, 306). A tous ceulx qui ces presentes letres verront, Robert d'Estouteville, chevalier, garde de la prevosté de Paris, commissaire et general refformateur donné et depputé de par le Roy nostre sire sur la decoracion de la ville de Paris et sur la visitacion et refformacion des mestiers d'icelle ville, salut (Mét. corp. Paris L., t.1, 1450, 506). ...grant seneschal et general refformateur des pays et duchié de Normandie (Lettres Louis XI, V., t.8, 1479-1480, 160).

 

-

General/souverain reformateur des eaux et forests. "Officier institué pour aller dans les provinces vérifier les titres des usagers, contrôler la gestion des officiers et punir les abus" : ...Pierre Bauchant, lors procureur general de monseigneur le conte de Tancarville, chambellan de France et souverain maistre et refformateur des eaues et forestz du royaume de France (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1377, 471). Et, pour ledit voyage faire et preparer ladicte armée, le roy se party dudit lieu d'Amboise pour aler jusques à Orleans, où il sejourna cinq ou six jours, et puis s'en retourna audit lieu d'Amboise. Et, peu de temps après, vint et arriva à Paris monseigneur de Chastillon, grant maistre enquesteur et general reformateur des eaues et forestz, pour prendre, recevoir et veoir les monstres de bannieres des officiers, gens d'estat et populaire de la ville de Paris (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 232). ...l'office de Grand-Maistre enquesteur et général refformateur des Eaues et Forests du royaume de France (Cartul. Laval B., t.3, 1466, 245).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre