C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RECOUVREMENT     
FEW X recuperare
RECOUVREMENT, subst. masc.
[T-L : recovrement ; GD : recovrement ; GDC : recouvrement ; FEW X, 166b : recuperare ; TLF : XIV, 544a : recouvrement1]

I. -

[Correspond à recouvrer I] "Action de recouvrer qqc., de rentrer en possession de qqc." : Et si perdroit tout los et pris, Sans jamais nul recouvrement (CH. D'ORLÉANS, Compl. C., 1433-p.1451, 284).

 

Rem. Ex. d'a.fr., cf. TLF.

 

-

"Action de rentrer à nouveau en possession de qqc. (une ville, une région...) qui a été perdu, qui a été pris" (synon. recouvrance) : À Jehan Le Bailli, voiturier, demourant à Lille, la somme de huit vins seze livres dix solz six deniers, du pris de quarante gros nouvelle monnoye de Flandres la livre, qui deue lui estoit par mondit seigneur, pour sa paine et sallaire d'avoir mené en la fin du mois de decembre mil CCCC et dix neuf de ladicte ville de Lille sur pluseurs charios vint ribaudequins, ensemble les canons et un aultre gros canon, devant la ville de Roye pour le fait du recouvrement d'icelle (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 449). ...se de present ilz les emploient au recovrement de la seignourie de France, ilz feront trop plus leur honneur (JUV. URS., T. rever., 1433, 87). ...maistre Pierre de Boienval et autres officiers de mondit seigneur le connestable firent faire ung cry publique à son de trompe à la table de marbre, au palais royal, à Paris, en faisant savoir la prinse et entrée ainsi faicte oudit Saint-Quentin par mondit seigneur le connestable, et que de ce on merciast Dieu, en lui priant de donner bonne prosperité au roy et audit connestable, stipulant pour lui au recouvrement de ses autres villes et pays engaigez, qu'il avoit intencion de recouvrer et mettre hors des mains de Charles, soy disant duc en Bourgongne ; et ainsi le contenoit ledit cry. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 251). ...ledit Gabriel de Saint Savin suppliant, qui est, comme dit est, jeune et extraict de noble et ancienne lignée, depuis qu'il a peu porter harnoys, nous a serviz en noz armées et guerres, et mesmement au recouvrement d'Arras où il print les fievres qui luy ont duré deux ans ou environ. (Doc. Poitou G., t.12, 1475-1483, 321). Or fault-il entendre que monsr du Maine estoit avec sept ou huyct cens hommes d'armes au devant du duc de Berry et de Bretaigne, qui avoyent en leur compaignie de saiges et notables chevaliers, que le roy Loys avoit desapointéz à l'heure qu'il vint à la couronne, nonobstant qu'ilz eussent bien servy son père au recouvrement et pacification du royaulme (COMM., I, 1489-1491, 20). ...nous est force et necessité urgente pour la conduicte de nostredicte armée et recouvrement du reste de la duché de Bretaigne et autres affaires, de recouvrer promptement par emprunct de noz bons et loiaulx subgectz grans sommes de deniers (Lettres Ch. VIII, P., t.3, 1491, 148).

 

-

"Action de récupérer ce qui est dû (argent, récoltes...)" : Du recouvrement dessus dit a esté parlé audit maistre Laurent, lui estant à Dijon (...) auquel jour pour la cause dessus dicte il a esté mandé venir en la Chambre desdiz comptes (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 88). Et aussi avons commandé noz autres lectres pour le recouvrement des fruictz et levées des terres que avoit ledit Cuer ès païs de Bourbonnois et Rouennois (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 282).

 

-

[À propos d'une pers.] "Fait d'être retrouvé"

 

Rem. Mabrien V., 1462, gloss.

II. -

[Correspond à recouvrer II] "Secours" : Je suy dolent Du mal qui vous est avenu, Mais il n'a nul recouvrement, Quant la Mort a son cop feru (CH. D'ORLÉANS, Songe compl. C., 1437, 109). LA PUCELLE. (...) Chier sire, vueil a vous parler (...) Vostre royaulme est en grant torment Pour le present et en dangier ; Si veult [Dieu] que ayez recouvrement Par mes faiz et vous solagier (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 378).

 

Rem. Galien Rethoré K.K., c.1450, gloss. Ex. d'a.fr., cf. TLF.

 

-

Sans recouvrement. "Sans recours"

 

Rem. Jourd. Blaye alex. M., a.1455, gloss.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre