C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RECUEILLER     
FEW II-2 colligere
RECUEILLER, verbe
[T-L : recoillier ; GD : recueillier ; FEW II-2, 900b : colligere]

I. -

Empl. trans. (Synon. de recueillir)

A. -

Recueilller qqc. "Rassembler, recueillir qqc. ; accueillir qqc." : Ainssi dont nous ne devons pas tant escripre ne tant lire, mais, quant on est traveillié de l'un, soy remettre a l'aultre, et ainssi soy atemprer afin que che qui est recueillié par lechon, par escripre aussi en aprés soit mis en retenue (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 125). Mais plustost soit recueillié che que dist saint Pierre en sa premiere Epistre ou second chapitre (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 205). El ne doit avoir que douçour En vous, certes, mes dames chieres, Voelliés recoellier mes priieres. (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 47). Or devez-vous savoir, pour approchier les besoingnes que, quant les nouvelles vindrent premierement en Auvergne et en Lymosin pour celle taille lever et recueillier, commune renommée courroit que ceulx de Ventadour se departiroient de leur fort et renderoient la garnison au duc de Berry, et en seroit le pays quitte et delivré (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 190). ...et se alèrent logier à ung groz village sur l'eaue d'Authie, nommé Labroie. Lequel estoit furni de vivres très habondamment. Et y furent quatre ou cinq jours. Et alèrent très souvent batre, vaner et recueillier vivres, cent ou six vins au cop, en aulcuns villages, à demie lieue de leurs logis (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 213). Se une femme a grant desir que son mari ayme les parens et amis de par elle qu'il jamaiz n'ara amez, quant ilz la vendront veoir leur chien avec eulz, fault recueillier de la pissate du chien et lui en faire boire en cervoise ou mengier en potage a son dessceu. (Ev. Quen., II, c.1466-1474, 136).

 

-

Recueilller un coup. "Recevoir un coup, parer un coup" : ...et lors iceluy suppliant desgueyna et recuilla le coup dudit Loye de son bras et vint donner audit Loye sur l'oeil, et en recuillant luy donna encores sur le col (Lettres rémission René II P.D.H., 1496, 303).

 

Rem. Ou est-ce reculer ?

 

-

Recueilller son espee. "Saisir son épée" : ...lequel François desgayna une rappiere et frappa ledit Le Loup sur l'espaulle, lequel Françoys aprés le coup fait s'enfuyt en la cuisine ; et alors ledit Le Loup recouilla son espee et vint au Verdier en disant : "Par la mort Dieu, je te tuera". (Lettres rémission René II P.D.H., 1496, 302).

 

-

Recueilller que. "Conclure en somme que" : Des choses dittes puet on recueillier que combien que Dieu soit en tous par essence, par presence et par puissance, toutevoies chascun ne l'a pas par grace et pas n'est en tous par grace (Somme abr., c.1477-1481, 118).

B. -

Recueilller qqn. "Accueillir qqn (avec bienveillance ou bien, en partic. dans le combat, avec hostilité)" : Et se vous le volés un petit mettre en jalousie de vous, pour esprouver comment vous en estes amés, si faites que vous soiiés conjoïs et liement recoelliés d'aucune dame lie et gaie et amoureuuse. (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 104). [Aussi p.147] Et toutes fois des nos li leur Furent recoelliet as espees Et as haces envolepees D'achier es poins jusqu'en le pointe (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 128). On ne doit mie ressongnier Plaisant Soing quant il vient en place, Anchois le doit on recoellier Liement, et c'est drois qu'on sace Pour quoy : pour ce qu'il s'entrelace Entre amours et merancolie, Et le coer anoieus solace Pensans a l'amoureuse vie. (FROISS., Ball. B., c.1362-1377, 37). Il l'ont ja moult dur recoelliet Et priés au tenchier acoelliet. (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 183). Aulcuns de ses amis qui premier s'enpercheurent de ceste aventure, il les recueilla par une plance, et puis tantost, quant il ot ouy le grant effroy en la ville (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 216). Faisons grant chére Sans estre recuillyé de vous. (Chans. XVe s. P., c.1430-1500, 113). Une ou deux fois le jour aloit le conte d'Artois a la court du roy (...) ou il fu tousjours recueillié et festoyé de la royne, de sa fille qui a son mesaise n'eust jamais pensé et dez aultrez, comme damez sont coustumierez de faire (Comte Artois S., c.1453-1467, 121). ...car les Gantois estans en icellui escarmuchoient très vaillamment, et si estoient à la porte de la ville ung grant nombre pour recoeullier ceulx dudit molin, se besoing estoit. (ESCOUCHY, Chron. B., t.1, c.1461-14, 405). ...il s'en party et ala en Athenes, ou Tyeseus le recoeilla glorieusement (LEFÈVRE (R.), Hist. Troyes A., c.1464, 373).

II. -

Empl. intrans. [À partir du sens de "récolter" ? V. cueillir] "Fructifier (?)" : Et icy fineront mes VIII grains de glorieuse semence, lesquelx je prie a nostre souverain et tout puissant Dieu le Saint Esperit (...) que vous doinst la grace de les bien semer ou bon jardin de vostre tresnoble cuer, par quoy ilz puissent de bien en mieulx florir et recueiller. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 21).

V. aussi recueillir
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre