C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
RECONNAISSANCE
  Tri :
33 exemples
 1 Lors l'appellay je par un non, Le quel non si bien entendi Que son bec devers moy tendi En signe de recongnoissance. Sus ce point eus je grant fiance Que ce fust li miens proprement. Encor l'esprouvai j'autrement Par une voie plus certeinne, Et se n'i couvint pas grant peinne, Pour ce qu'il [l'alérion] estoit en ma garde. (MACH., D. Aler., a.1349, 396).
 2 ...debvoit estre appellée celle compaignie la compaignie de le Estoille, et debvoit ung chascun chevalier tousjours porter une estoille d'or, ou d'argent dorée, ou de perles pour recongnoissance de la compaignie (LE BEL, Chron. V.D., t.2, 1358, 205).
 3 Dycelle ayde cuillie et levée en la ville et chastellerie de Paci, par la main de Gautier Ozere, bourgoiz de Paci, et dont il a ma lettre de recongnoissance (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 47).
 4 ...lui qui parle, et le dit missire Alixandre lessèrent au dit Phelipon lesdiz 12 hanaps, et requirent au dit Phelipon qu'il leur en baillast une cédulle de récepissé et recongnoissance d'avoir en garde iceulx hanaps (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 153).
 5 ...vous eussions establis ou dit bailliage pour faire assavoir et crier nostre dicte ordenance, et pour oyr et recevoir les recongnoissances des debteurs sur le pur sort et usures (Doc. Poitou G., t.2, 1348, 417).
 6 Audit Marié et pour la garnison dudit chastel, comme appert par sa recognoissance du XXVIIe jour de fevrier CCCLXVI, XLIIII quartiers davoine, XX s. pour quartier (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 314).
 7 ...en rapportant avec ses dictes lettres, la quittance dessus dicte et certiffication ou recognoissance d'icellui escuier d'avoir receu ledit gobelet (Comptes Lille L., t.1, 1412, 53).
 8 ...et pourra ledit evesque laissier de ladicte somme par devers yceulz [religieux] jusques à la somme de deux ou trois cens escus par maniere de depost de par ladicte Court, et d'icelle somme prendra cedule ou recongnoissance desdis religieux. (FAUQ., II, 1421-1430, 266).
 9 ...et delivreront au dit roy d'Angleterre et à tous ses hoirs et successeurs (...) toutes les honeurs, obediences, homaiges, ligeances, vassaulx, fiez, services, recognoissances, droitures, mer et mixte impere, et toutes manieres de jusridicions hautes et basses, ressors et sauvegardes, avoisons et patronaiges d'eglises (Traité Brétigny D., 1360, 274).
 10 ...les dictes cité et chastel de Poitiers, terre et païs de Poitou, avec les appartenances et appendences d'icelles, en saisine et proprieté, et d'icelles nous desvestons et desaisissons, et en vestons et saisissons nostre dit frere, et les transportons en lui avec tous les fiez, jurisdicions, seigneuriez, hommagez, vassaux, vassallagez, obeissancez et subjections, recognossancez, reverencez, gardes, advoissons, patronnages mere et mixte, droitures, rentes, revenuez et tout ce que nous avions et povions avoir ez choses dessus dictes (Doc. Poitou G., t.3, 1361, 313).
 11 ...le Saint Pere de Ronme, a l'exemple de Jhesuchrist, ne doit mie querir ne desirer telle recognescance verbal ou honmage, car il luy doit souffire de la recognescence que ilz font quant ilz poient deübment lez dismes, lezquellez Diex a reservé en signe de signourie universele et de souveranité (Songe verg. S., t.2, 1378, 60).
 12 ...dont tres lors fu le pais subgiet au reaume de France sanz interupcion depuis, et comment ceulz, qui en ont tenus les demaines, et par especial les ducs de Guiene, tant roys d'Angleterre comme aultres, en ont tousjours fait hommage-lige et recognoiscence aux roys de France, comme au chief et droitturier seigneur (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 117).
 13 ...cestui sage Charles, roy quint du nom, fu coronné ; lequel, tost après, non obstant le bouillon de si jeune aage, contre la commune maniere des hommes cheminans par le cours de nature, par grace de Dieu et especial don de divine informacion, par les bateures infortunées ja longtemps receues en son reaume, par guerres, pertes excessives et tribulacions infinies, qui souvente fois pevent estre proffitables et salutaires aux vagues humains à cause de adverticence de leur vie inique et recognoissance de leur Createur, fu enluminé de clere cognoiscence (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 20).
 14 Ung dressoir de grosse toille. Un livre de perchemin, couvert de postes, touchant le répertoire des sences dudit chastel. Ung gros rolle en perchemin, touchant les vielles recongnoissances. (Comptes roi René A., t.2, 1461, 308).
 15 ...nostre trés chiere et trés amée seur l'admiralle de France nous a fait dire et remonstrer que la voulez contraindre à faire les terriers et recongnoissances des terres et seigneuries qu'elle tient en nostre païs de Daulphiné (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1486, 133).
 16 ...les bourgoises vesves ung stier bled, et celles qui sont mariéez me doivent chascun une poule de recongnoissance avecques six quartelz avoinne et deux poules (Trés. Reth. L., t.3, 1444, 223).
 17 ...icellui Bertaut, le jeudy VIIe jour de ce present moys d'aoust, pour ce qu'il fut adverty que lesdiz Guerin et Quenault avoient cuilly et enlevé presque tout ledit blé, sans y avoir laissé disme ne recognoissance de seigneurie, il delibera qu'il iroit en ladicte terre pour lever le remanant dudit blé (Doc. Poitou G., t.12, 1477, 165).
 18 ...pendant le temps qu'ilz y ont fait residence, par les officiers de mondit seigneur le duc en ladicte chastellenie ne par autres ne leur a esté requis ne demandé quelque droit ne recongnoissance d'espavité (Trés. Reth. L., t.3, 1473, 510).
 19 Maistre, puis que cest jeune damoiseau est frere du mary de ma niepce, je seroye mal courtoiz, puisqu'il est embatuz en nostre terre, se nous ne lui faisions recongnoissance si honnourable comme il lui appertient. (ARRAS, c.1392-1393, 125).
 20 Elle vint rencontrer ses hostes sur le pont du chasteau, et le gentil chevalier qui tant estoit en sa grace, comme des aultres la guide et le meneur, se mist en front devant, et en faisant les recognoissances, il la baisa (C.N.N., c.1456-1467, 478).
 21 Aprés toutes ses manieres et devises, recongnoissances et festiemens fais les ungs es autres... (WAUQUELIN, Belle Hélène Const. C., c.1448-1452, 45).
 22 Le conte moult hastivement le [la] prist a relever [,] sy le prist entre ses bras et le baisa plus de cent foys, en luy demandant comment elle avoit fait depuis qu'il ne l'avoit vewe, et que estoit devenu Gerart son amy. (...) Alors Gerart le couru embrachier et firent grans recongnoissances. (Gérard de Nevers M., c.1451-1464, 300).
 23 Après grosses recognoissances et d'un costé et d'aultre, le clerc demanda de sa femme (C.N.N., c.1456-1467, 285).
 24 ...qu'il feroit illecques taindre son escu en noir et toutes ses recognoissances en signe de doeil (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 7).
 25 ...lez Ronmains sont ceulx qui sont contre Dieu despiteux, et es choses sainctes presumptueux ; (...) pour demander tres devergondés, pour reffuser tres ahurtés ; pour avoir sont importuns, et juques a tant que ilz aient ne s'en tait nulz, et quant il ont, c'est sanz recognoiscence (Songe verg. S., t.1, 1378, 331).
 26 Là, dist le roy maintes notables paroles, pleines de si grant foy, devocion et recognoiscence vers Dieu, que tous les oyans mouvoit à grant componxion et larmes (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 188).
 27 ...et que ayez envye de vous en vengier de moy, j'espere que avant que la feste se departe vous me trouverés si près de vostre armée contre vous que congnoistrez la petite crainte que j'ay de vous, acompaigné de la puissance qu'il a pleu au roy me donner, qui n'est pas petite, pour la recongnoissance qu'il a eu des services que j'ay faitz au roy son pere, à qui Dieu pardoint et à luy. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 263).
 28 ...c'est par vraye recognoissance des benefices de Dieu qui sont tant qu'il ne se peuent nombrer (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 562).
 29 ...apres la recognoissance publique au juge faicte de leur crime (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 282).
 30 Interrogué se le contenu es lettres de sentence d'icellui prevost (...) estoit veritable, respond que non et qu'il y a faulte en deux ou en trois clauses, et mesmement en la clause contenant qu'il avoit receu les lettres obligatoires et promis de paier, car onques n'avoit sur ce fait aucune recongnoissance (FAUQ., II, 1421-1430, 239).
 31 ...et ne fu faicte aucune promesse ou recongnoissance de ce que contient ladicte clause, et n'est mie vraissemblable que à ce jour où il avoit son advocat et son conseil present, il eust fait ladicte recongnoissance et promesse (FAUQ., II, 1421-1430, 239).
 32 ...ledit maistre Bernart a dit (...) qu'il n'avoit point memoire que lui ne son advocat eussent recongneu en jugement avoir eu lesdictes lettres obligatoires, ne promis de paier la somme que demandoit Quentin, et que s'ilz avoient sur ce fait aucune recongnoissance ou promesse, ce auroit esté condicionnelment par supposicion et hors jugement (FAUQ., II, 1421-1430, 240).
 33 ...les quiex trente soulz par jour nous voulons que chascun de vous ait et praigne par la main du dit receveur, et li en donnez voz lettres de recongnoissance de ce que vous en aurez receu (Doc. Poitou G., t.2, 1347, 362).
DMF 2020Robert Martin
Fermer la fenêtre