C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     RAPINE     
FEW X rapina
RAPINE, subst. fém.
[T-L : rapine ; GD : rapine ; GDC : rapine ; FEW X, 68a : rapina ; TLF : XIV, 362b : rapine]

A. -

"Action délictueuse (souvent violente) par laquelle on tente de s'approprier le bien d'autrui, vol, brigandage, rapine" : La premiere main est rapine Qui tout rauist et agrapine (Pèler. vie hum. S., App., p.1331, 437). Et les autres commutacions sont violentes et manifestes, si comme baterie, emprisonnement, mort, estre tué, rapine, mutilacion, accusacion, injuriacion ou souffrir injure. (ORESME, E.A., c.1370, 284). ...amenuisiez par exactions diverses, despoilliez par plusseurs rapines (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 322). ...quant une personne est paresceuse et negligente de faire ou ouvrer ce qui est de neccessité pour son corps soustenir, et ce qui lui est prouffitable, et par icelle avarice il laisse et pert a acquerir sa substance, et pour refournir sa faculté lui vient convoitise de rapine et voulenté de retenir l'autruy injustement et sans raison. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 33). S'il est convoiteux, semblablement sont infinis les rapines, extorcions, et males toultes dont ilz l'avisent à trouver voies de traire argent (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 80). Ce n'est pas guerre qui en ce royaume se mayne, c'est une privee roberie, ung larrecin habandonné, force publique soubz umbre d'armes et violente rapine que faulte de justice et de bonne ordonnance fait estre loisibles. (CHART., Q. inv., 1422, 21). ...une compaignie de larons, qui de roberie et de rapine se enrechirent (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 118). Celui à qui aucune chose est toluee par rappine y peut icelle demander par action de rappine et de larecin, et est en sa volunté par laquielle qu'il vouldra. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 476). C'est a dire, mon ami, que avarice est cause de larrecin, de rappine, de usure, de fraude, de barat, de simonie, de parjuremens, de batailles, et en conclusion, de tous les mauls. (LA SALE, J.S., 1456, 23). ...il les traicta en grant violance et par grand rappine (COMM., II, 1489-1491, 101). Le peuple tant de grief mal soustenoit, Tant de rapine et de cruelle estorce, De tirannie, de voluntaire amorce Que plusieurs gens eulx voyans en souffrance, Furent contrains d'eulx retirer en France. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 130).

 

-

[À propos d'un animal] : Il se trevue en l'ystoire de[s] oyseaux que le vaulteur de sa nature est si couvoiteux qu'il veoit sa proye de Vc lieuz de loing. Et qu'il soit rapineux chacun le scet. Il ne vit que de rappine. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 312). Et, si l'en me demandoit de quoy il vivoit [un levrier dont le maître est mort], je diroye qu'il vivoit de charroignes et autres rapines qu'il pouoit avoir (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 108).

 

-

P. anal. "Vol (d'un bien abstr.)" : En laquelle chouse debvons considerer que, ainsi comme l'omme en pechant prent par rapine ce qui est a Dieu, ainsi Dieu oste a l'omme ce qui est sen en le punissant, car non pas seulement ce qu'il posside est dit estre sien : car l'omme est en telle maniere fait que beatitude il pourroit avoir s'il ne pechoit, et par pechié il est privés de beatitude et de tous biens, du sien, conbien que malgré lui, il paie ce qu'il a rapiné a Dieu. (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 185).

B. -

"Enlèvement"

 

-

Faire la rapine de qqn : Mais je t'ai compté la rapine Que Pluto fist de Proserpine, Si com l'istoire le raconte. (MACH., C. ami, 1357, 89).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre