C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     QUÊTER     
FEW II-2 quaerere
QUESTER, verbe
[T-L : quester ; GD : quester ; FEW II-2, 1409a : quaerere ; TLF : XIV, 152a : quêter]

I. -

Empl. trans.

A. -

CHASSE "Chercher la bête traquée, les fumées, les traces..." : C'est bonne chasce que du cerf, quar c'est belle chose bien quester un cerf, et belle chose le destourner, et belle chose le laissier courre, et belle chose le chacier, et belle chose le rachacier, et belle chose les abais, soient en yaue ou en terre, et belle chose la cuirïe, et belle chose bien l'escorchier et bien le deffere et lever les droiz, et belle chose et bonne la venaison. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 61). [Aussi p.134, 160, 162...] A Baulde, qui si bien le queste, Au cerf regarde tirer l'oeil. (BRÉZÉ, Chasse T., c.1481-1490, 43).

B. -

"Recueillir, collecter" : Item, promist encores par ce present bail et sera tenuz ledit Simon doresenavant par lui et ses ayans cause de quester et pourchasser le vin et grains deubz a yceulx religieux chascun an en ladicte ville, les faire mesurer aux lieux ou ilz sont et seront deubz, yceulx faire aporter et conduire oudist hostel baillié, et ylec les garder bien et deuement, tout a ses propres coux, perilz et despens, jusques a la voulenté desdiz religieux (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1403, 789).

C. -

"Recueillir, collecter de l'argent (en partic. pour des oeuvres charitables)" : Et fuit acourdéz que, comme Jehanz Chambollanz, questains, hai fait panre Perrin de Mirebeaul, questain, en disant que il questoit par faulx previleiges, et que li diz Jehanz ha dit qu'il ne l'an vuille point poursuigre, que il soit hostaigiéz et que l'on li rande toutes ces lettres prises pour ce fait (Echevin. Dijon L., 1341, 10). D'estudier fault avoir cure Pour converty cest heretique, Et nous fault avoir de pratique De quester pour les hospital. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 157). A Jehanne la Bergiere, qui queste [pour] les povres creatures, à laquelle mesdits seigneurs pour consideracion du contenu en une requeste lui ont fait bailler par ledit receveur, pour delivrer par elle ès lieux où elle verra le plus necessaire (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1456-1457, 913). En ce temps, furent apportées à Paris les chasses de saint Crespin et saint Crespinien, pour trouver remede à ladicte maladie de pestilence, et aussi pour eulx quester, afin d'avoir de quoy recouvrir l'eglise desdiz sains audit lieu de Soissons, que ladicte fouldre et tempeste avoit ainsi destruicte et abatue, que dit est devant. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 166).

 

-

[Dans un contexte de tromperie] : Que vault piper, flater, rire en trayson, Quester, mentir, affermer sans fïance... (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 62).

II. -

Empl. trans. indir. Quester de + inf. "Chercher à faire qqc." : ...et s'efforça de rompre le braz dudit suppliant, qui questoit de lui oster sadicte dague (Doc. Poitou G., t.12, 1481, 397).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre