C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     QUARANTAINE     
FEW II-2 quadraginta
QUARANTAINE, subst. fém.
[T-L : caranteine ; GDC : quarantaine ; FEW II-2, 1391 : quadraginta ; TLF : XIV, 108b : quarantaine]

A. -

"Ensemble de quarante, quarantaine" : ...villes et citez fondirent En Alemaingne, en Quarenteinne, Assez plus d'une quaranteinne, Dont je n'en say mie la somme ; Mais on le scet moult bien a Romme, Car il y a une abeïe De Saint Pol qui en fu perie. (MACH., J. R. Nav., 1349, 143).

 

-

[Dans un tour hyperbolique] : Si prins une merancolie Contre moi, dont ce fu folie, Quar de ma dame a la hautesce Pensoie et a ma petitesce, Et en mon cuer [ymaginoie] Que riens encontre li n'estoie Et que c'estoit grant cornardie De penser qu'elle fust m'amie ; Et qu'elle en vëoit tous les jours, Au lieu ou estoit ses sejours, De milleurs une quarantaine, Voire, par Dieu, une centaine (MACH., Voir, 1364, 144).

B. -

"Période de quarante jours consécutifs" : Les quielx criz et subastacions ainssi faiz, comme dit est, quarantaine passée, comme coustume de païs requis, (...) je devant dit prevost fis crier d'abondance par le hucheur dessus dit, en plain marchié, à Montmorillon, que les choses dessus dites, ainssi comme eles sont devisées estoient vendues par le roy en la condicion, fourme et maniere dessus dites, au dit monseigneur Guillaume de Chanac (Doc. Poitou G., t.2, 1338, 148). Et ont esté criées les dites choses et subastées ès lieus dessus diz par septainne, par quinzainne et par quarantaine. (Doc. Poitou G., t.2, 1338, 152). ...le dit Michea a bien gardé sa prison par septainne, quinzene, quarantene, si comme il dit à nous estre apparu par la relacion du prevost de vive voiz et de lettres (Doc. Poitou G., t.2, 1342, 217). Se roy Saudoine vient et se gent qu'il a chier, Kalefrin et se gent enteront de legier En malle quarantaine. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 430). Tresaint home Joseph, Mon loyal maris, Accomplis est la quarantaine, Que Ihesus enfantaie. (Jeu nat. suite C., c.1480-1500, 199). Et audit tiers sabmedi escheu depuis icelle seconde criée se fera la tierce et derreniere criée de quarantaine (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1496, 452).

 

-

En partic. [Dans le déroulement d'une action en justice] : Et pour ce faire et pour oÿr tout ce que le dit procureur, ou non dessus dit, vousist dire ou faire dire et proposer contre eus pour les causes dessus dites, les eussent adjournez ou dit Chastellet contre le dit procureur, ou non dessus dit, c'est assavoir la dite premiere fois, au dymenche jour de feste aus Mors et de l'endemain, l'an mil trois cens trente et sept dessus diz, pour la premiere quarantaine, la seconde fois, au jeudi premier jour de l'an et jour des huitieves de Noël et de l'endemain lors aprés ensuivant, pour la seconde quarantaine, la tierce fois, aus jours des huitieves de la Penthecouste et de l'endemain darrenerement passez, pour la tierce quarantaine, et la darreniere fois, au lundi jour de feste aus Mors et de l'endemain darrenerement passez, pour la quarte quarantaine d'abondant. (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1338, 78). [Autre ex. p.609] En disant de par ycelui Jehannin Phelippe, ou nom que dessus, que pour ces causes les diz religieux avoient fait appeller, admonnester et adjourner a l'audience du Chastellet de Paris, par trois quarantaines et la quarte d'abundant, par vertu du previlleige ou ordenance donné et ottroyé aus bourgois et habitans de la ville de Paris sur le fait des maisons ruyneuses et inhabitables de la dite ville de Paris, tous censiers, tous proprietaires, tous ceulz et toutes celles qui aucune chose vouldroient demander ou reclamer en la dite maison, feust par lettres obligatoires ou autrement (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1354, 196).

 

-

"Délai de quarante jours que l'offensé doit laisser s'écouler avant d'entreprendre les hostilités contre son offenseur" : Pour nul exchès queilcunque, ne doient eistre impetrées queraintaines, s'ilh n'at oyut estour ou burynne, ou plus gran mal, entre les partiies. Car, pour maneches, haymes, vilains parleir, deffianches ne cas semblans, ne puet ons querantaines impetreir, s'ilh n'y at cop ferut ; car ly coup fait le guerre, et nient les parolles. (HEMRICOURT, Patron Temp. B., c.1360-1399, 152). Quant les dierainnes quaraintaines furent expiréez, cascons soy retrahyt sor sa fortrece, là ilh devoit estre en warnihon (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 15). Après cheste desconfiture furent gettéez gran nombre de quaraintaines, sy que on targat longe pieche de temps anchois que nus soy movyst (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 23). Et, ces triwes, quaraintaines ou respis pendans, chilh des linages deseurdis chevachoiient sovent fois ensemble, en services des saingnors, decha Mouze et dela (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 23). Mais, de dont en avant, quant alcons des aydans deseurdis estoit mors, ly capitaines de cely coystie porkachoit tant az proismes des atres trois coystiez de cely noveal mort, ou del une des dictes coistiez, s'ilh ne les pooit tos avoir de son acort, qu'il les faisoit impetreir quaraintaines por eaz bouteir en sa werre, par tant qu'il ne s'en avoiient onk entremis do temps devant. Encors faisoiient ilh plus, por amis à acquiere ; car, alconne fois, ly propres faitueles impetroiient eaz meïsmes les quaraintaines, por leurs proismes de leurs atres coystiez atraire en leure werre, quant ly proismes do mort ne dengnoiient quaraintaines impetreir (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 28). ...adont vinrent, en grant haste, entre dois batailhes, Gerars Fongnés et Goffins de Fetines, citains de Liege, hommes de fiiez à monssaingnor de Liege, por geteir quaraintaines entre les partiiez, et monstroiient leur commission. Mais les partiiez getont leurs heame en leurs tiestes et fisent on grant bruyt, et ferirent chevaz des esporons de grant volenteit, les uns contre les atres (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 43).

 

-

"Période de quarante jours consécutifs que dure la première glandée" : ...et se ilz les mettent en autre pesson que en icelle, ilz sont tenuz paier pour chacun porc I d. à la premiere haie par maniere d'acquit pour la premiere quarantaine. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 50). Pasnage pour tous leurs pors qu'ilz ont de leur pors de leur norreture ou acquis au devant de la saint Jehan Baptiste en la pesson de la dicte forest en paiant pour chacun porc quatre d.t. au pasnage de la premiere XLe quant pasnage y a, et à l'arriere pasnage de la dicte garde en paiant pour chacun porc deux deniers tournois (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 54).

 

-

RELIG.

 

.

"Période de quarante jours (de jeûne, de pénitence)" : ...il doit souffrir penitence par .iii. quarantaines en pain et eaue (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 522).

 

Rem. Myst. process. Lille K., t.4, a.1485, 47/327.

 

.

"Période de quarante jours (de pardon)" : Et est assavoir que (...) sont les grans pardons ... paynne et ... coulpe ; et les autres lieux (...) seront les pardons de VII ans et VII quarantaines (Voy. et pard. M., c.1419-1425, 82). ...au plaisir Dieu, gaignasmes sept ans et sept quarantaines de pardon (Pèler. D., 1486, 337).

 

.

[P. réf. à la tentation du Christ] "Désert, mont de la Quarantaine" : Cestui diable fu le hiraut qui ja pieça porta nostre Rubin lors par miracle reluisant à la quarantaine et sur le pinacle du temple, et lui monstra la gloire de tous les regnes du monde, en lui flatant et temptant des .IIJ. pechiés susdis, dont il fu desconfis. (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 95). ...et est ladite maison a senestre main en alant a la Quaranteine (Voy. Jérus., c.1395, 37). Quant l'en monte en celle Quaranteine, l'en y treuve quatre entrées l'une apprès l'autre, tousjours en montant (Voy. Jérus., c.1395, 38).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre