C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PUREMENT     
FEW IX purus
PUREMENT, adv.
[T-L : pur (purement) ; GDC : purement ; FEW IX, 619a : purus ; TLF : XIV, 57a : purement]

A. -

"Sans mélange" : Item, se or vault miex que argent, il s'ensuit que la chose qui est purement d'or est melleur et plus eslisible que se elle estoit mixtionné d'or et d'argent. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 286).

 

-

Purement de. "Exclusivement de" : ...je n'ay qu'un lit Sanz couste, purement de fain (Mir. st J. Paulu, c.1372, 109).

B. -

[Sur le plan moral] "Avec pureté" : Car elle [Marie] vesqui purement ; pour ce disoie je au conmencement du sermon : Sicut lilium (Mir. femme roy Port., c.1342, 150). Puis fault la voulenté estre separee de toute charnalité et de vilains et ors desirs, affin qu'en ceste trinité reluise purement la Trinité divine. (GERS., Trin., 1402, 172). Donne tout pour tout, ne quier rien, ne repete rien ; tien toy purement et sans hesiter en moy, et tu m'aras et seras franc en cuer, et tenebres ne te fouleront point. (Internele consol. P., 1447, 180).

C. -

Au fig.

 

1.

"Simplement, uniquement, exclusivement" : À Famagosse a une crois, Que tu yes fos, se tu ne crois Que c'est la crois dou bon larron, Car sus siege ne sus perron N'est assise, mais purement Est en l'air, sans atouchement ; Et C. mil hommes l'ont veü, Qui l'ont aouré et creü. (MACH., P. Alex., p.1369, 10). Et premierement, ce est a entendre de mouvement purement naturel qui n'est pas violent, si comme quant l'en jecte une pierre en haut, et qui n'est pas selonc fantasie et appetit de beste, si comme courir, voler, noer, qui sont mouvemens mixtes et de corps mixtes. (ORESME, C.M., c.1377, 66).

 

-

"De manière nette, sans restriction" : ...Henris Waitins, sergans d'armes du roy no signeur (...) de se boine et pure volenté quitta et quitte clama absolutement et purement a tousjours tout quitte et delivre demisielle Magne Gargate (Chirogr. tournais. R., 1366, 59). ...et se vouloit mettre purement, sans reservation aulcune, en son obeissance et commandement, et le recognissoit à souverain et liege seigneur. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 169). Ainsi convint, se son serment Vouloit sauver, que purement Laissast en paix celle cité. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 26). ...cele Celestienne usie belle N'est subjecte a entendement Nul, de laquelle est purement Dit : "Je suis qui suis" (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 109). ...il confessa purement et nuement icellui cas en la présence du roy de Cécile et monseigneur de Berry, assignant nulle cause, fors qu'il avoit ce fait par l'ennort du dyable. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1, c.1425-1440, 345). Frapons, frappons, tant qu'il devie. Tous les dieux purement regnie, Se jamais [le condamné] eschappe sans mort (Myst. st Laur. S.W., 1499, 272).

 

-

Simplement et purement : Donques se il avient que celui qui est simplement et purement prodige soit fait tel que il ne puisse estre enduit a bien, il convient que il passe oultre es vices dessus diz (ORESME, E.A., c.1370, 238).

 

-

Tout purement. "Entièrement" : ...ne il n'est nulz qui sceüst ne peüst raconter la moitié du dueil ne de la destrece que Berinus et sa gent faisoient, et avoient perdu tout purement l'esperance de l'aide de Gieffroy (Bérinus, I, c.1350-1370, 72).

 

2.

"Proprement" : ...la vertu de force qui moult est convenable avec magnanimité qui sont si comme l'une naissant de l'autre, et n'est mie à entendre de force corporelle ne puissance, ains est à dire purement force de corage (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 109). Il est aussi a dire que Dieu puet toutes choses ou par soy, ou par creature, c'est a dire toutes choses puet qui appartient purement a pouoir ou a puissance. Et ce je diz, pour ce que pouoir pechier n'apartient pas a puissance, mais a enfirmité et fragilité. (Somme abr., c.1477-1481, 161).

 

-

"Au sens strict" : Et toutesvoies, il repute et li semble que il doie de son amy reporter tant ou plus, aussi comme se il ne li donnast pas purement, mais comme se il luy prestast. (ORESME, E.A., c.1370, 447).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre