C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PROVERBE     
FEW IX proverbium
PROVERBE, subst. masc.
[T-L : proverbe ; GDC : proverbe ; DÉCT : proverbe ; FEW IX, 482b : proverbium ; TLF : XIII, 1393b : proverbe]

A. -

"Formule qui exprime une vérité d'expérience, proverbe" : ...Qu'humblement souffrir a la fie Maint dur cuer veint et amolie, Et li proverbes qui recorde : "Qui sueffre, il veint", bien s'i acorde. (MACH., R. Fort., c.1341, 68). Mais en tout ce que tu proposes Dois resgarder la fin des choses ; Et s'aucune fois en meschiet, Pour une, cent fois bien en chiet, Car il n'est regle qui ne faille. Pour ce ce proverbe te baille, Que d'ore en avant bien te gardes Qu'a la fin des choses regardes. (MACH., R. Fort., c.1341, 100). Et pour ce dit bien le proverbe Qui dit que qui loiaument sert, Il n'a pas le bien qu'il dessert, Mais cils cui Dieus l'eür en donne. (MACH., D. Lyon, 1342, 200). Et pour ce dit l'en en proverbe que les beneurés et les maleureus ne different en rien par la moitié de leur vie. (ORESME, E.A., c.1370, 142). Et pour ce dient il un proverbe, que chose semblable aime son semblable et que .I. oysel va a son semblable si comme un estourneau va a un estourneau (ORESME, E.A., c.1370, 414). Jossellin, Jossellin, estes vous sours ? Je voy bien que le proverbe que on dit est vray, que vieux pechié fait la vergoingne nouvelle. Cil chevalier estrange vous porte une moult estrange medicine. (ARRAS, c.1392-1393, 59). Et cilz lui respondent que ja pié n'en eschappera que tout ne soit mort. Mais, si comme le proverbe dit : Tel cuide vengier sa honte qui l'accroist. Ainsi fut il du chastellain et de ses parens. (ARRAS, c.1392-1393, 70). Or dit uns proverbes Communs lequel je ramentois comme uns Seuls amans en signe d'umblesse, Qu'il n'est cours, tant soit de noblesse, Qu'il ne couvegne departir. (MACH., D. Aler., a.1349, 366). Pour ce fu dit ou proverbe rural : Le cuer fait l'euvre. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 108). ...car le proverbe dist que pour trop parler, et estre mus, puet ou bien estre fol tenus. (LA SALE, J.S., 1456, 46). Le proverbe est vray, Tant gratte chievre que mal gist. (B. veoir, p.1480, 15).

 

-

Proverbe commun. "Vérité commune" : PREMIER VOISIN. (...) veez vous La mairesse aler et son gendre ? Pour certain l'en me fait entendre Qu'il sont tout un. DEUXIESME VOISIN. C'est un proverbe tout conmun Qu'il en fait conme de sa femme (Mir. femme, 1368, 178). Mais tantost par aventure on me dira le proverbe commun : "Bien aise plaidoye qui parle sans partie !" (GERS., Déf., 1400, 221). ...Chaynes, coliers, affiquetz, pierrerie Ainsi qu'on dit en ung commun proverbe, Tant en avoit que c'estoit deablerie : Brief, mieulx valloit le lÿen que la gerbe ! (LA VIGNE, V.N., p.1495, 175).

 

-

Au plur. "Livre des Proverbes" : ...et ce tesmoingne le sage en prouverbes qui dit... (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 205).

B. -

P. anal.

 

1.

"Maxime, sentence, vérité" : Sur cest siecle proposera Et par proverbes moustrera Des vices selon lour nature. (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 41). Se j'ay demonstré par figure Mes proverbes par aventure... (DUPIN, Mélanc. L., c.1324-1340, 236). Bien est il qu'il fist aucuns proverbes qui sont moult sustancieux. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 39 r°).

 

-

Bon/joyeux proverbe. "Amusante forme proverbiale, bon mot" : En ceste facecie n'est monstré seullement que ce que c'est de la joyeuseté de une facecieuse personne, car il en est de si plaisans que, quelque mal qu'il leur adviengne, ilz ne s'en sauroyent desconforter. Mesmes en leurs adversitez disent de tresbons et tresjoyeulx proverbes, ainsi que le Perrusien, quant il vit Petruce, sa femme, qui se jouoit avecques son amy et qu'elle n'avoit garde de user ses soulliers neufz. (TARDIF, Facéties Pogge D.H.-P., c.1490, 159).

 

2.

"Histoire courte qui illustre une vérité commune" : Il, par sa curieuseté, la voult veoir, et tantost la faee bouta sa teste dedens l'eaue et devint serpente, n'oncques puis ne fu veue, et le dit chevalier declina petit a petit de toutes ses prosperitez et de toutes ses choses. Ne nous vueil plus faire de proverbes ne d'exemples. Et ce que je vous en ay fait, c'est pour ce que je vous entend a traictier comment la noble et puissant forteresse de Lisignen en Poictou fu fondee par une faee (ARRAS, c.1392-1393, 4).

 

3.

"Prophétie (qui s'impose comme s'impose le proverbe)" : JOSEPH. Marie, escouttez ce saint homme [Siméon], Quelz proverbes il nous prononce : Merveilles de Jesus denonce Qui ne sont pas a oublïer. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 326). [Réf. à Luc 2, 25-35]
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre