C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PRIM     
FEW IX primus
PRIM, adj.
[T-L : prim ; GD : prin ; FEW IX, 384a : primus ; TLF : XIII, 1187b : prime1]

A. -

"Premier"

 

1.

[Dans le temps]

 

-

Prime barbe. "Barbe qui commence à pousser" : Et dit que ycellui maçon est un joines homs de prime barbe, aagié de XX ans ou environ, plus haut que lui qui parle (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 479). ...il estoit aussy que de prime barbe (Percef. I, R., t.1, c.1450 [c.1340], 613).

 

Rem. Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], gloss.

 

-

Prim somme. V. prinsomme "Premier sommeil, première partie de la nuit" : ...enciennement A Romme avoit cent cenatours, Nobles en meurs et en atours, Qui tous cent un songe songerent De prim somme et le revelerent L'un a l'autrë en audience, Car c'estoit grant signefiance Des choses qui sont a venir (MACH., F. am., c.1361, 237). Donc doit celuy qui veult veautrier aler aprés le prim somme de la nuyt a tout mastins, alanz et levriers au dessoubz du vent (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 259).

 

-

Prim temps. V. printemps : Elle demeure dessoubz les racines des arbres pres des rivieres, et vet a ses menjues, einsi que une autre beste fet, aux herbes seulement en prim temps, et aux poissons comme dit est. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 104). ...et nul poisson d'eaue ne meult la langue si non le dalphin et son esperit ne peult il retraire a lui tant comme il est en l'eaue s'il ne vient en l'air en hault et a sa vois semblable d'omme pleurant. En prin temps en va pluseurs en la mer de Poitou ou ilz nourissent leurs petis poissons pour la plante des eaues doulces (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 493).

 

.

Temps prim : Che fu environ Pasques qui est en che temps prin Que Karles l'emperieres (...) Voelt tenir court pleniere (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 757). Corbarans maine joie encontre le temps prin (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 337).

 

.

Prende le temps prim. "Ne s'accorder aucun délai" : ...et il estoit jeunes, hardiz et corageus, molt desirant de grever les anemis ; si prist le temps plus vert et plus prim. (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 472).

 

-

À voix prime. "Avec la voix des premières heures du jour" : Les rossignolx a leurs voyx primes Tantost le point du jour sonnerent En deschantant leurs belles primes (MARTIN LE FRANC, Champion dames D., t.5, 1440-1442, 160).

 

-

À prime compagnie. "Sans délai ?"

 

Rem. COMM., Lettres B., c.1476-1511, 96.

 

-

De prime adresse. V. adresse

 

-

De prime face. "Immédiatement, tout de suite ; au premier abord, à première vue" : Et ce appert par raison, car le mouvement du soleil et des estoilles est tres merveilleusement isnel toutevoies, pour ce que il est si loing de nous, il n'est pas appercevable par sens dehors, c'est a savoir par nostre voiement precisement sanz l'aide de la vertu memorative que se recorde que le soleil ou l'estoille fu veue en un lieu et puis est veue en autre ou en autre resgart, car qui les resgarde de prime face, il samble que elles ne se mouvent. (ORESME, C.M., c.1377, 476). Pource est il que en cestui livre, parlant en esperit par paraboles, figures et similitudes de primeface aucunement obscures en choses nouvelles, mais renouvelees et d'autrui mantel parees, selon la sentence de Salmon, qui dit que il n'y a riens de nouvel soubz le ciel, ce qui est aujourdui, dit-il autrefoiz fut, et ce qui sera fu ja voire en substance et non pas en espere et en nombre (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 101). ...Et de fait est expédient User en temps de pestillence, Et desquelz fault faire abstinence, Et la manière de se retraire Dont prime face est nécessaire, Comme ensuyvant est récité, Eviter superfluité, Tant en boire comme en mengier. (LA HAYE, P. peste, 1426, 89). Me semble de prime face que ensuir vouloit les anciennes vesves de jadiz si comme les histoires dient (LA SALE, J.S., 1456, 3). Le maistre d'ostel s'aproucha de Madame et ly dist ce que damp Abbés lui mandoit. Madame, qui pas bien ne l'entendit de prime face, lui demanda qu'il disoit, lors ly redist si hault que le seigneur de Saintré l'entendit (LA SALE, J.S., 1456, 274). ...Jehan requist que avecques elle il peust soupper, affin de eulx mieulx ensemble deviser : ce qu'elle ne luy voult de prime face accorder (C.N.N., c.1456-1467, 389). Et ja soit ce que le roy lui eust fait cest honneur, neantmoins de prime face il la refusa et ne la voulut prendre ne accepter ; et disoit on que c'estoit pour ce que auparavant ledit duc de Bretaigne avoit prinse la Toison d'or, en soy declairant amy, frere et alié du duc de Bourgongne ; pour quoy le roy se tint pour mal content et non sans cause. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 234). Et cependant se reduisirent à lui plusieurs villes et places tenues et ocupées par ledit de Bourgongne, comme Montdidier, Peronne, Abbeville, Monstereul sur la mer, et autres places estans près de Arras ; mais lesdiz d'Arras ne vouldrent point obeÿr de prime face et se fortifierent fort en ladicte ville de gens de guerre, vivres et artillerie ; et furent envoiez de par eulx au roy plusieurs ambaxadeurs, qui tindrent la chose en tresve (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 44). Par quoy de prime face les avancoureux vertueusement se choquerent et firent bon devoir de costé et d'autre. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 287).

 

-

De prim saut. V. prinsaut "D'un coup, tout de suite" : ...et au regard de monseigneur Philippe de Cleves, il le duc de Zasse fit la guerre avecques les François et Gantois et mena de prim sault son prince, le josne archiduc, ... (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 297). Ung poste vint, qui apporta nouvelles Que prins estoyent ville et chasteau tant fort Que pour les vaincre rien n'y valloit effort Comme on disoit. Toutesfois, de prin sault, On luy bailla un si tres bel assault, Et chargea tant de tort et de travers Engilbert, vray conte de Nevers (...) Que tout fut mis au feu et a l'espee (LA VIGNE, V.N., p.1495, 241).

 

2.

Empl. adv. "Pour la première fois" : LA MÉRE ANTHURE. (...) Lasse ! or doit bien mon dueil accroistre, Quant mon enfant n'ay cognu vive, Et quant morte est, lasse chetive ! Donc primes l'ay je cogneu. (Mir. st J. Cris., c.1344, 306).

 

-

"En premier lieu" : Se me dist : "Guillaume, biau sire, Or prime fust il temps de dire Ce que sus les champs avons dit. S'en rafreschissons nostre dit, Present ces douse damoiselles Qui sont sages, bonnes et belles, Et pluseurs gens qui y seront..." (MACH., J. R. Nav., 1349, 183).

 

-

Loc. adv. Au primes. "À l'instant même, seulement maintenant" : NOSTRE DAME. Lasse ! mes cuers est affollés ! Beaux filz, vous estes emmenés. Au primes voy que c'est a certes, Tres chier filz, sans nulles dessertes, On vous maine en la croix morir. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 184).

 

3.

ASTR. [De la Lune] "Nouvelle" : Et pour ce le parfait et bon phisicien selon la doctrine de Ypocras doit regarder la prime lune, et quant elle est plaine, car adont croissent les humeurs ou corps et la mouelle, et en la mer et en toutes choses mondaines. (CORBECHON, Soleil Lune S., 1372, 353). "...et pour ce doit le bon medicin premierement considerer en quel point est la Lune, c'est assavoir si elle est prime ou plaine, car lors croissent les humeurs et les moelles". (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 77 r°).

 

4.

ARITHM. "Qui représente le chiffre des unités" : Item plus est de savoir que une chascune de ces dix figures estant prime, c'est assavoir estant ou premier ordre, vault une fois sa valeur (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 593).

B. -

"Fin, de première qualité" : Puis fist venir un celier et fist taillier de tout le cuir un corion si delié et si prin qu'il oncques pot, et puis l'envollopperent et le mistrent ou sac arrier. (ARRAS, c.1392-1393, 33). Tenés cecte piesse de telle Que est prime et belle. (Pass. Autun Roman F., c.1400-1500, 199).

 

-

[D'une pers.] "Mince, svelte" : Le XVe : qu'il [le colérique] est prime de membres et gracile pour la chaleur superflue fort resolutive. Le XVIe est qu'il est sec et maigre par sa complection desiccative. (Rég. santé corps C., 1480, 145).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre