C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PRÉSIDENT     
FEW IX praesidere
PRESIDENT, subst. masc.
[T-L : president ; GDC : president ; FEW IX, 313a : praesidere ; TLF : XIII, 1130b : président]

A. -

"Celui qui préside à qqc., qui détient l'autorité"

 

1.

"Celui qui préside à qqc." : Et ceulz qui sont presidens ou service de la religion si doivent estre honnorez (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 271). ...les evesques et les presidens des lieus sains et des sacrefices (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 296). ...ceulz que il appelle presidens et prevoz de ycelle religion (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 272).

 

-

Au fém. : ...la deesse de la nuit ou Herodiade, la souveraine des dames ou la dame president de la nuit (...) ...par la misericorde de la president... (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 157).

 

2.

"Celui qui détient l'autorité, supérieur, chef" : Et toutesfois que les presidenz sont negligenz de tele cure commune, lors est il convenable que chascun mecte paine de faire chose par quoy il puisse ses filz et ses amis adrescier a vertu ou eslire (ORESME, E.A., c.1370, 534). Le president est celui qui en droit rendre si a la presidence es provinces. (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 372). Et pour ce dit il outre que les cités ont esté eureuses ou les philosophes ont esté presidens, pour ce que les philosophes et les sages aiment paix et justice et scevent garder a point et par mesure. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 266). Semblabement nous disons que Dieu doit presider a toutes gens, non pas qu'y soit obligiez de presider a toutes gens, mais car toutes gens sont obligiez de estre subjettz a Dieu comme a leur presidant (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 249).

 

Rem. Myst. process. Lille K., t.1, a.1485, gloss.

 

-

Estre president sur qqn/qqc. "Avoir autorité sur qqn ou qqc." : ...celui qui doit estre president sur les autres si doit apparoir et estre eslevé sus les autres de cuer et de bouche. (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 306). Et aucuns telz sunt presidens sus les richeces communes ou sus les oeuvres publiques, et aucuns sunt meneurs et connestables des osts, et tiennent tres grans princeys, plus que ceulz qui sunt plus grans en vertu et en prudence. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 137).

 

3.

En partic. President de province. "Gouverneur général de province" : ...nous avons declairé et ordonné que, en notre pais et conté d'Artois aura d'oresenavant province et siege royal et que en icelle aura seneschal et president de province de par nous (Hist. dr. munic. E., t.1, 1477,,, 448).

 

-

"Gouverneur d'une province de l'Empire romain" : ...les prefectz et presidens des provinces (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 309). Sires president, amis [Pilate], Et a qui je suis chevalier, Le sang lui feray devalier Jusques a terre tout degoutant, Siques sera paié a tant. (Myst. Pass. Amb. R., c.1474-1500, 51).

B. -

"Celui qui préside une assemblée"

 

1.

"Magistrat appelé à diriger les délibérations d'un tribunal et assurer les rapports entre cette instance et les services royaux" : ...messire Guillaume de Sens, chevalier, president et tenant le siege (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 312). Et en la Court fu avisié que l'un de messeigneurs les presidens iroit à Senliz, où estoit ledit monseigneur de Bourgoigne, pour excuser la Court. (BAYE, I, 1400-1410, 35). ...car les presidens n'estoient que membre de la Court, comme les conseillers, ja soit ce qu'il eussent prerogation d'avancer les besoignes et arrests (BAYE, I, 1400-1410, 151). Avec ce, la dicte sage dame vouldra avoir la bien vueillance des clers qui se meslent des causes communes des gens du peuple, si que nous dirions a Paris avocaz en Parlement, et ailleurs de telz semblables deffendeurs des causes. Si vouldra veoir a certains jours les presidens et principaulx d'entre eulx (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 69). Ce jour, n'a pas esté plaidoié pour ce que tous les presidens et seigneurs laiz de ceans ont esté en la Chambre des Comptes au Conseil. (BAYE, II, 1411-1417, 170). Ce jour, monseigneur le Chancelier vint en la Chambre de Parlement et y fist assembler les presidens et conseilliers des Enquestes et des Requestes du Palais pour eslire ung president en la Chambre desdictes Enquestes ou lieu de feu maistre Adam de Baudrisboc. (FAUQ., I, 1417-1420, 148). Après sievoient les présidans. Et y avoit très grand multitude de peuple. Et ainsy ala le Roy, très autentiquement et très noblement acompaignié, entrer par la porte de Saint- Denis en la ville et cité de Paris (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 302).

 

-

Premier President : ...le Chancelier, en si grande et haulte matiere, ne devoit prendre aucune conclusion en l'absence du Roy et des autres gens de son Conseil, sans appeller aucuns de la Court, et mesmement sans appeller le premier president, qui est, à cause de la presidence, premier maistre des Requestes de l'Ostel du Roy et de son Grant Conseil. (FAUQ., I, 1417-1420, 344). Sire, j'ay faict à mon povoir ce que par Messrs le chancellier, premier president, Mons. de Montagu et visroy, vous a pleu me commander, car, pour mourir, ne vous veul desobeir ne desobeiray. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 368).

 

-

President de/en Parlement : Le vendredi XVIIJe jour de novembre mil CCCIIIJxx et dix, furent assamblez de rechief sur les carreaux dudit Chastellet messeigneurs maistre Symon Foison, president en parlement ; messire Phelippe Mainsart, chevalier ; maistre Jehan Darcyes, maistre Pierre de Lesclat, maistre Jehan du Drac, mons. le prevost de Paris, maistre Jehan Truquam, son lieutenant, et maistre Dreue d'Ars, auditeur. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 554). ...en laquele court de parlement ledit mons.le prevost, par devant honorable homme et saige maistre Simon Foison, president en parlement, et par autres nosseigneurs dudit parlement, assemblez en la tournele de derriere ladite court de parlement, dist (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 313). ...et aussy present messire Pierre Boschet, president en Parlement (BAYE, I, 1400-1410, 9). ...et oultre ordonnoit que les presidens de Parlement contraignissent et peussent contraindre lesdiz conseillers par suspension de leurs offices et par autres voies à faire leur devoir (BAYE, I, 1400-1410, 151). Et, en ce mesmes an, ou moys de juing, le roy manda aler pardevers lui au Mellay pres de Chartres plusieurs gens notables de Paris, entre lesquelz y fut maistre Jehan Le Boulenger president en Parlement, maistre Henry de Livres conseiller de ladicte court, sire Jehan Clerbout general maistre des monnoyes, Jaques Rebours procureur de ladicte ville de Paris, maistre Eustace Milet aussi conseiller en ladicte court (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 173). Six jours entiers demoura la dedens Ou ce pendant seigneurs et presidens De parlement et de son grant conseil Qui pour tel temps y furent residens, Ymaginerent les moyens evidens Pour sur les mons conduire l'appareil De son estat aux autres nompareil (LA VIGNE, V.N., p.1495, 146).

 

.

President de la Cour de Parlement. "Magistrat qui préside la Grande Chambre du Parlement" : ...nous eussions fait arrester en nostre chastel de Poictiers Loys d'Amboyse, chevalier, pour certains cas et deliz que on lui imposoit, sur lesquelz par nostre ordonnance il fut interrogué et examiné et sur sa confession prins droit, veue laquelle par nous en nostre grand conseil, appellez à ce les presidens et conseillers laiz de nostre court de Parlement, se ensuit certain arrest pronuncé en nostre presence, en nostre Palais à Poictiers, par lequel ledit Loys d'Amboyse fut par nous relevé de la peine de mort (Doc. Poitou G., t.8, 1434, 61). ...durant lequel temps de son emprisonnement en icellui lieu de la Bastide lui furent fais plusieurs interrogatoires sur lesdictes charges, auxquels il respondi de bouche et par escript tant pardevant messrs le chancellier de France, nommé maistre Pierre d'Oriole, que autres des presidens et conseillers de la court de Parlement, par plusieurs et diverses journées (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 55). ...la compaignie du premier president de nostre court de Parlement (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1489, 373).

 

.

Premier president du Parlement. "Celui qui préside la cour de justice" : Maistre Symon de Bussy, premier president du Parlement à Paris, homme de très bon et subtil entendement, en son temps fut expert en diverses sciences, comme en arismetique et astrologie et grant legiste. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 140 v°).

 

-

President des Comptes. "Président de la Chambre des Comptes" : ...comme povoit apparoir par lettres patentes du roy à luy envoyées, donnéez à Fontaines, le Xe jour d'avril, l'an mil IIIIcLXX, es presences de maistre Jehan de la Drisque, president des Comptes, et autres presens. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 276).

 

.

President en la Chambre des Comptes : ...l'evesque de Therouenne, president en ladicte Chambre des Comptes (FAUQ., II, 1421-1430, 63).

 

.

President de la Chambre de la Raison. "Président de la Chambre des Comptes" : ...achapt fait de Estienne Pommier, gipier de ladite cité d'Aix, de deux cens cinquante et six esmines de gip, à raison d'ung gros l'esmine, à cause de convertir à la massonnerie de l'ostel, où souloit estre celluy du présidant de la Chambre de la Raison dudit seigneur, de ladite cité d'Aix (Comptes roi René A., t.1, 1457, 50).

 

-

President des Enquestes. "Président de la Chambre des Enquêtes (au Parlement de Paris)" : ...maistre Robert Waguet, president des Enquestes (BAYE, I, 1400-1410, 296).

 

-

President des Requestes du Palais. "Président de la Chambre des Requêtes (au Parlement de Paris)" : ...J. de Quatremares, president des Requestes du Palais (FAUQ., I, 1417-1420, 119).

 

.

President des Requestes : ...honorables hommes et saiges maistres Jaques de Ruilly, president des requestes du Palais ; Nicole de Buïencourt, conseillier du roy nostre sire en parlement (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 339).

 

.

President en la Chambre des Requestes : ...Me Regnault de Merle, president en la Chambre des requestes du Roy nostre sire (Comptes Paris V.L.D., t.1, 1440-1441, 238).

 

.

President des Requestes en Parlement. V. parlement

 

2.

"Celui qui préside une assemblée ecclésiastique" : ...au concille celebré a Leon (...), estant le dit pape Gregoire ou dit concille president. (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 394). Pour quoy, nous requérons à votre saincteté que incontinent escripvés au président et à ceulx du saint concille (Doc. 1431. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4 c.1444-1453, 451).

 

-

"Grand prêtre (?)" : Comment peut il prendre deduyt, Në estre sy hardy de soy, De blasmer princes de la loy, Les presidens, les discuteurs, Gouverneurs et legislateurs, En qui tant de sens ce comprent ? (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 413).

 

3.

En president. "D'une manière pompeuse, prétentieuse" : Lez ung brasier frissonne tout ardent, Nu comme ung ver, vestu en president, Je riz en pleurs et attens sans espoir (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 46). Qui est cest homme qui sermonne, Qui ainsy les pechéz pardonne ? C'est trop parlé en president. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 440). Ce paillart ne veult cheminer : Comment il vient en president ! [GREBAN, Pass. J., c.1450, 256 : Comment vient il a pas d'evesque !] (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 711).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre