C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PERSÉVÉRANCE     
FEW VIII perseverare
PERSEVERANCE, subst. fém.
[T-L : perseverance ; GD : perseverance ; GDC : perseverance ; FEW VIII, 265a : perseverare ; TLF : XIII, 133a : persévérance]

A. -

"Qualité de celui qui demeure ferme dans ses résolutions, dans ce qu'il entreprend" : Chascuns ouevre de son office Sans mal engin et sans malice. Volentez vuet perceverer, Et vrais Desirs vuet averer A son pooir perseverance, En gardant adès reverance ; Car vrais Desirs ne se puet faindre ; En bonnes volentez vuet maindre. (MACH., D. Aler., a.1349, 331). Sains homs, li vrais péres sans fin Vous doint vraie perseverance Ou labour de vraie esperance Tandant a vie pardurable ! (Mir. parr., 1356, 7). Et est a savoir que il ne prent pas ici endroit parseverance si largement comme l'en en use communelment et comme nous dison que le vertueus persevere en bonnes oeuvres. (ORESME, E.A.C., c.1370, 389). Mais en honneur fay tout et si t'avance : Aide as assez, matere et exemplaire. Il ne te faut qu'avoir perseverance En Dous Penser, Plaisance et Esperance. (MACH., Prol., c.1377, 5). Finablement Perseverance est la vertus qui retient et garde misericorde (...). Qui commence sans perseverer, il chasse hors vilainement et honteusement misericorde de son temple espirituel. (GERS., Purif., 1396-1397, 64). ...et louer Dieu de ce que de tel mal vous a gardees, le prier qu'il vous donne perseverance et fuir les occasions qui vous pourroient faire encliner a pechié (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 217). Je supplie ta deïté Et ta tresdivine clemence, S'en servitude suis bouté, Qu'en bien me doinct perseverance, Vray[e] constance En pascïence, Et esperance De mieulx en mieulx (LA VIGNE, S.M., 1496, 365).

 

-

Perseverance de + inf. : ...perseverance de bien ouvrer (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 336).

 

-

"Force de caractère" : Et donques avon nous dit quelle chose sont continence et incontinence et perseverance et mollesce, et en quelle maniere ces habis dessus diz sont comparés les uns as autres. (ORESME, E.A., c.1370, 399). Pour ce dit il aussi que la proprieté et le droit de constance, par laquelle il entend perseverance, c'est d'avoir en toutes fortunes une maniere de gravité (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 731).

 

-

"Sobriété, ascèse" : Et ceste chose est avenue en la cité de Lacedemone, car leur legislateur vouloit que toute la cité eust perseverance, ce est a dire abstinence de vie delicieuse. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 100).

 

-

[Formule de souhait] Donner (bonne) perseverance

 

Rem. Myst. st Clément Metz D., p.1439, gloss.

 

-

P. personnif. : Et li changes qu'elle a vestu Par trés honnourable vertu Fu fais de loial Acointance Et ridez de Continuance A pointes de Perseverance Egalment, sans desordenance. Or est cils changes biaus et lez Et est de son droit appellez Pour certeinne condicion Honneste Conversation. (MACH., J. R. Nav., 1349, 278).

B. -

"Persistance (dans le mal), obstination dans le péché" (synon. perseveration) : Et pour lesdis cas plusieurs en furent batus au cul de la charette, pour leurs jeunes aages et premier mefait, et les aultres, pour leur mauvaise coutume et perseverence, furent penduz et estranglez au gibet de Paris, nommé Montigny, [nouvellement] créé et estably pour la grant vieillesse, ruyne et decadence du precedent et ancien gibet, nommé Montfaucon. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 4). Combien, au plus fort de mes maulx, En cheminant sans croix ne pille, Dieu, qui les pelerins d'Esmaulx Conforta, ce dit l'Euvangille, Me monstra une bonne ville Et pourveut du don d'esperance : Combien que pechiez si soit ville, Riens ne het que perseverance. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 29).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre