C.N.R.S.
 
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PENSÉE1
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67 exemples
 1 Belzebus, trop est esmarie La pensée de celle femme, Mére Dieu, qui si nous diffame Qu'ame ne nous peut demourer. (Mir. enf. diable, c.1339, 5).
 2 Vierge royal, (...) Qui ne vous sert pensée a lente (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 217).
 3 ...avez maintenant necte pensée, courage chaste et honeste (C.N.N., c.1456-1467, 562).
 4 ...se il entendoit une forme examplaire qui est en la pensee divine, ce n'est pas la felicité humaine (ORESME, E.A.C., c.1370, 113).
 5 Princes, servons de cuer et de pensée L'arche en qui fu la sainte char fourmée De Jhesu Crist (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 245).
 6 ...quant le cuer et la pensee est apesantie de la mole du corps où elle est emprisonnee (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 280).
 7 ...et que il te amesure ton cuer et ordene ta pensee (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 342).
 8 ...onques en fait ny en pensée ne pot pechier (Mir. emper. Romme, 1369, 242).
 9 Ou nom du Pere et du Filz et du Saint-Esperit, amen. Charles, filz et frere du roy de France, duc de Guienne, conte de Saintonge et seigneur de La Rochelle, bien souvenans de nostre salut et sains de pensée, jaçoit ce que de corps soyons fort malades, pensant tousjours à la parolle de Nostre Seigneur disant au roy Ezechie : "Dispose de ta maison, car demain tu mourras," comme si ceste parolle nous feust singulierement transmise (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 281).
 10 ...elle est dite plaine de grace pour quatre choses qu'elle avoit touzjours en sa pensée... (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 207).
 11 ...n'est point de doubte que c'est grant recreacion a homme de bien quant il vient en son hostel, se il a quelque anuy en pensee, et il treuve sa femme qui sagement et gracieusement l'accueult. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 175).
 12 Messeigneurs, tres joieulx en suy, Et avoye bien en pensee Que Dieu l'avoir voulu ainsi (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 390).
 13 ...par traison l'ay perdue [la femme], Dont j'ay la pensée esperdue Et moult souvent triste et dolente (Mir. Berthe, c.1373, 226).
 14 En ce party, passerent la nuitiee. Mais qui que reposast, ce ne fu pas Hermine, car elle ne puet yssir de la pensee de Uriien, et le desire tant a veoir, pour le bien que on lui dit de lui, qu'elle dit a soy mesmes que, se il avoit le visaige plus contrefait c. foiz que il n'a, si est il tailliez, pour sa bonté et pour sa prouesse, d'avoir la fille du plus hault roy du monde a amie. (ARRAS, c.1392-1393, 104).
 15 ...la sage ancienne femme doit estre sur ce avisee en telle maniere que quant aucun mouvement lui venra en pensee ou en parole contre joennes gens pour leurs joenneces que elle ne puisse pas bien souffrir, pensera en soy meismes : Beaux sire Dieux ! Tu as esté juene (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 199).
 16 Il m'est venu a ma pensee Ung fait qui nous menra a chiefz De cil par qui vient se meschiefz. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 243).
 17 ...quant je repense a la joie Qui de mon clerc me peut venir Si me veult amie tenir, Qu'amours me face tant valoir, Ce me fait mettre en nonchaloir Touz autres maux et touz annuiz. Diex, con longues me sont les nuiz, Quant je suis en ceste pensée ! (Mir. abbeesse, 1340, 66).
 18 Et de ce disoit Enetius le poëte en ceste maniere : "Je di que la meditacion et pensee longue et durable demeure es genz amiablement et delictablement." (ORESME, E.A., c.1370, 399).
 19 C'est a dire, mon ami, que oisivetez sont tres souvent le venin de la pensee des josnes gens, car le repos des josnes est l'especiale cause des vices. (LA SALE, J.S., 1456, 25).
 20 Le bon compaignon, jasoit ce qu'il fust fort courroucé et malmeu par avant, toutesfoiz, pour ce qu'il voit son tort a l'oeil et le rebours de sa pensée, refraint son ire (C.N.N., c.1456-1467, 29).
 21 Nostre mignon (...) ne porta gueres sa pensée sans la deceler a monseigneur. (C.N.N., c.1456-1467, 83).
 22 Et quant ledit Jacotin percheut icellui Mahiot, et qu'il vit que aultrement ne pooit eschapper, froidement, à long trait et de longue pensée, jetta ung petit de gaige devant ledit Mahiot, disant de rechief que faulsement et traictreusement il avoit meurdry et occis son parent, d'aguet et de fait appensé, sans cause raisonnable, et que sur ceste querelle le combatteroit. (ESCOUCHY, Chron. B., t.2, a.1465, 299).
 23 Goubelet, beau Gobelet, venés a moy de mactin ; De grant cuer vous baisarey, mes que soyes plein de vin, Car tout le jour a vous j'ay ma pensee ; De grant amour vostre sçaveur m'agree. (Pass. Auv., 1477, 178).
 24 Et de ceste delectacion ici le corps ne en sent ou sueffre aucune chose principalment, mais la pensee s'i delicte. (ORESME, E.A., c.1370, 220).
 25 ...et [le neveu du capitaine] appercoit la cité si advironnee de Sarrasins qu'il ne scet quelle part traire pour entrer en la ville ; et la fu grant temps en ceste pensee. (ARRAS, c.1392-1393, 95).
 26 NOSTRE DAME. (...) celle femme, Qui par vous a esté tensee De mort, met toute sa pensee A vous servir et mercïer, A vous loer et gracïer (Mir. enf. ress., 1353, 79).
 27 LE PÉRE. Dame, savez que viennent querre Ces hommes qui de cy s'en vont ? Je vous dy bien que le cuer m'ont Mis en pensée. LA MÉRE. Sire, ne suis pas appensée A quoy il tendent. (Mir. chan., c.1361, 157).
 28 Car le bien et le mal de pensee speculative, c'est absoluement vray ou faulz (ORESME, E.A., c.1370, 332).
 29 JHESUS. (...) Peuple de pensee enterine, Gouste de mes ditz la saveur, Sans donner ne prester faveur A ypocrisie la fainte, Embrace devocion saincte. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 388).
 30 Et pour ce, tant de preterit comme de futur et de present il a en son cuer pensees delitables, et par ce quant il est seul il convit avecques soy meïsmes delitablement. (ORESME, E.A.C., c.1370, 465).
 31 ...nous pareillement le ferons comme vous, affin que vous n'ayez pensée ne ymaginacion qu'en temps advenir vous en sourdist reprouche de nulle de nous. (C.N.N., c.1456-1467, 144).
 32 ...tant furent conjoinctes les voluntez, desirs et pensées de luy et d'elle, qu'ilz n'avoient pour eulx deux que ung seul cueur. (C.N.N., c.1456-1467, 147).
 33 ...estant en ceste ymaginacion et pensée, subitement le dur courage que tant rigoreux avoit envers son serviteur porté fut tout changé (C.N.N., c.1456-1467, 479).
 34 Mon doulx seigneur, point ne savoie Que vous cogneussez ma pensee. (Myst. Pass. Amb. R., c.1474-1500, 37).
 35 Car yres ou courrous et concupiscences charnels et quelconques teles choses tiennent la pensee liee (ORESME, E.A., c.1370, 372).
 36 SAINCT MARTIN. Voz voluntez particulieres, Entendement, sens et esprit Et voz pencees singulieres Mectez au benoist Jhesucrist (LA VIGNE, S.M., 1496, 296).
 37 Et Guyon et la damoiselle s'entredirent moult de gracieuses paroles. Et sachiez que, se Guyon eust eu loisir, qu'il lui eust dit aucques sa pensee. Mais entrementiers que ilz estoient en leur greigneur soulaz, vint une gallyote au port, qui venoit de Rodes. (ARRAS, c.1392-1393, 127).
 38 LE IIIe PRINCE. (...) Se j'estoye prince du pays, Sur tous lui donroye le pris, Car a lui affiert grant honneur. LE PREMIER PRINCE. Et par mon serment, monseigneur, De ce dites vous verité, De dire l'avoye empensé, Quant le vous oy prononcier. (...) Deux gens ont bien une pensée, Il ne pouoit quil ne fust dit. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 84).
 39 Sire, ma pensée et m'estude Sont de moy mettre en hermitage (Mir. emp. Julien, 1351, 213).
 40 LE CHEVALIER. Mon seigneur, huy a quinze jours Que vous promistes a venir En ce chastiau la pour tenir Voz assises. Il est grant jour ; Alons y sanz faire sejour, S'il vous agree. LE CONTE. Par foy, c'estoit bien ma pensee ; Oublïé ne l'avoie pas. (Mir. enf. ress., 1353, 42).
 41 Sire, or entendez ma pensée. Vous semble il point que bon feust, Ains que le pape le sceust, Que devers mes deux filz alasse Les cardinaux et leur contasse Tout mon affaire ? (Mir. mère pape, c.1355, 360).
 42 Et lors ledit Pierre lui respondi que c'estoit sa pensée de soy en aler par Tours. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 473).
 43 ...et en celle pensee s'arresta totalement. (LA SALE, J.S., 1456, 6).
 44 ...le dolent amoureux malade (...) fut contraint d'estre notaire du plus grand desplaisir que au monde advenir luy pourroit, et dont la seule pensée en son pouvre cueur remirée estoit assez et trop puissante de le mettre en desespoir (C.N.N., c.1456-1467, 254).
 45 LE PERE. (...) Mais que tu pence ton forfait Admoderer dorenavant, Aultant en pencee qu'en fait, Cella je te mets au devant. (LA VIGNE, S.M., 1496, 291).
 46 Et aussi les melancoliques, pour ce que il ont en leur pensee trop forte impression de la chose delitable. (ORESME, E.A.C., c.1370, 391).
 47 LE CHASTELAIN. [Et] gardez d'encourir En deshonneur. (...) LA FILLE. Certes, seroye bien felonne, Oultrageusement insensee. Seigneurs, n'en ay pas la pensee. (Myst. jeune fille L., c.1413-1445 [c.1530], 78).
 48 Michiel, de faire oir noz voiz Arons nous pensée soingneuse. (Mir. ev. N.D., c.1348, 76).
 49 Moy et ma femme avons pensée D'aler a Romme, se Dieu plaist (Mir. roy Thierry, c.1374, 321).
 50 ...qu'il [Dieu] permette la terre ouvrir qui me englotisse et devore toute vive, au jour et heure que je n'y pas commettray, mais auray une seule et legiere pensée a la commettre [Une jeune femme se défend de jamais commettre la faute d'adultère] (C.N.N., c.1456-1467, 564).
 51 ...[Que Dieu me punisse] si jamais le jour vient ou je doye non seullement commectre desloyauté en nostre mariage, mais sans plus en avoir une breve pensée de le commettre (C.N.N., c.1456-1467, 566).
 52 Semblablement pas n'eult pensee vayne Pour soulager noz peines et travaulx De faire amas tant de foin que d'avoine, Laquelle chose ayda bien aux chevaulx. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 183).
 53 Et pour ce la sage dessusdicte, si tost que elle aperçoit par aucun signe ou semblant que quelque homme a vers elle pensee, lui doit donner toutes occasions de s'en retraire en manieres, paroles et semblans (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 180).
 54 Herodes est ja en pansee La filhe Herodias honnorer Et grandement remunerer, Pour ce que pour sa dancerie A resjoy la companie Des nobles que avec luy sont. (Pass. Auv., 1477, 93).
 55 A tant se part, et emmaine le filz dont il n'estoit pas pere, a qui il a pieça gardé une bonne pensée. (C.N.N., c.1456-1467, 129).
 56 ...vous nous avez fait et faictes tousjours tant de peine et de meschef que nous vous avons gardé ceste pensée (C.N.N., c.1456-1467, 189).
 57 ...tant de viellesce de corps comme de pensee. (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 346).
 58 En toute maladie, c'est bonne chose d'avoir confort en pensee, et aussi quant le pacient prent bien ce que l'en lui donne ; et le contraire est mauvaiz. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 62).
 59 A ! Jourdain, biaux amis, me pensee est fenie ! Quant te voy sain et sauf, riens n'ai qui me cuvrie [Mon incerrtitude est levee]. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 521).
 60 ...[il] parle a luy tous les jours (...) mais qu'il y ait entretiennement, rien ; ains tiens que ce soit la maindre de ses pensées (C.N.N., c.1456-1467, 232).
 61 Adieu, mon filz ; mon filz ; adieu ! (...) Las, en quel lieu Trouvarey je ce que m'agree ? A qui diré je ma pansee ? Helas, mes seurs, a vous me rens. (Pass. Auv., 1477, 263).
 62 LE PELERIN. [Haut] principal tout ira bien. N'ayez pensee ne soucy. LE PRINCIPAL. Mes suppostz, je le vueil aussi. (Sots gard., a.1488, 114).
 63 Lors print congié ledit Voyau de Mons. de Bourbon et s'en alla droit à Saint-Fergeau, où il ne trouva que madamoiselle la contesse de Dampmartin, avec laquelle n'avoit que Loys du Solier, gouverneur de Dampmartin, laquelle estoit en grant pensée dudit conte son mary, pour ce qu'elle ne savoit où il estoit ; et ne sejourna ledit Voyau à Saint-Fergeau que demy jour qu'il se mist en chemin pour trouver son maistre. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 154).
 64 Valerius le ramentoit Et dit que tout prince mettoit Anciennement sa pensee Que vraie loy fust essaucee. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 243).
 65 Adont celle commence a lire Voire ou secret de sa pensee, Car d'aultre chose ert appensee Que Noblece n'ot recité. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 137).
 66 A jeu ne tien pas ne a feste Ces paroles que vous me dittes, Monseigneur ; mais bien sont escriptes En mon cueur et en ma pensée. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 113).
 67 Au doulx Jhesus je m'abandonne ; Et ma pouvre ame je luy donne, Mon corps et toute ma pensee (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 34).
DMF 2020Robert Martin
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