C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
PEINE
  Tri :
23 exemples
 1 ...car quant une personne en son enfance, en joenesce, se acoustume a aucunes operacions, se il les maintient, gueres a grant painne les puet aprés delaissier. (ORESME, E.A.C., c.1370, 148).
 2 Et dura ceste cace des Escoçois sus les Englois jusques oultre la riviere dou Hombre. Et se sauva a grant painne li rois Edouwars, et ne fu onques asegurés en chité ne en ville ne chastiel que il euist sus tout son chemin, si se trouva en la chité de Londres. (FROISS., Chron. D., p.1400, 44).
 3 Et se il le [le magnanime] convient monstrer que il a besoing, ce doit il faire a enviz et a painne (ORESME, E.A., c.1370, 254).
 4 Et se li Englés avoient eu painne de euls poursievir, li Escoçois, pour euls garder et sauver, avoient eu painne et sousfrete de toutes coses au double. (FROISS., Chron. D., p.1400, 163).
 5 Qant la chapitainne de ces Flamens, qui se nonmoit Clais Denneqins, entendi que li rois de France, en sa nouvelleté, avoit juré que jamais il n'enteroit en Paris, ne entenderoit a aultre cose si averoit remis en Flandres le conte Lois et confondus tous ses ennemis et nuisans, si s'en enfellonnia grandement, et dist que chils rois poroit bien fallir a ses pourpos, et toutesfois pour lui brisier, ils s'en meteroit en painne. (FROISS., Chron. D., p.1400, 177).
 6 Chil de l'avant-garde passerent oultre et cevauchierent jusques a Ribeumont, et l'aprochierent de si priés que li signeur vinrent devant les barrieres ; mais point n'i aresterent ne asallirent, car il veirent bien que il perderoient lor painne, car la dedens s'estoient requelliet auqun chevaliers et esquiers dou pais, pour garder la ville et la tour et lors corps meismes. (FROISS., Chron. D., p.1400, 325).
 7 ...j'ai bien la congnissance Que Desirs grant painne y rent (FROISS., Joli buiss. F., 1373, 86).
 8 ...et les serviray leaument à mon pooir de mon corps et chevance et à mes despens, otant et sy longuement que ilz, ou l'un d'eux, seront oudit saint voyage, ou cas touttesfois que ce soit le bon plaisir de monseigneur mon père, à quoy je renderay painne affin que de ce il veulle estre content. (Doc. 1454. In : ESCOUCHY, Chron. B., t.2, a.1465, 201).
 9 Mais de li [le roi Hermont] tout la plus secrée, La mieulz amée et plus proçainne, C'est Florée qui rent grant painne Que elle soit si mise sus, C'a lui ne face a dire nulz Ne nulle, tant soit priès pendans, Ne les dames bien regardans (FROISS., Méliad. L., t.3, 1373-1388, 211).
 10 Item a esté faicte la couverture du degré qui monte en la chambre de la vicairie ou demeure a présent Monseigneur l'Evesque et si y a esté mis une goutière pour porter les eaues dud. degré qui contient XIIIJ piés de long ou environ, pour painne de couverture, pour bosc, late et autres choses (Comptes Archev. Rouen J., 1412-1413, 81).
 11 ...il [Octavien] fut de si très hault et glorieux nom de Dieu par son peuple si très requis que a painne le povoit il reffuser (LA SALE, Sale D., 1451, 21).
 12 Ainsi amiablement se espardi l'assamblée de Saint-George de Windesoire, et s'en retournerent les seigneurs à Londres, et furent escript et mandé tous officiers et tresoriers parmy le royaulme d'Angleterre qu'ils venissent pourueus de leurs comptes, sus la painne à estre deshonnouré de corps et d'avoir. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 32).
 13 Si comme de ce qu'en une cité fu deffendu sur painne de perdre la teste que nul estrange ou forain ne montast sus les murs de la cité. (ORESME, E.A.C., c.1370, 324).
 14 Lequel gaige ou non sera devant les parties adjugié au jour et place par nous ou par leur juge ordonné, sur la painne de estre reputé pour recreant et convaincu cellui a qui la faulte sera. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 211).
 15 Mais nous sonmes obligiet par foi et sierement et sus grant painne de florins et sus sentense de pape, que nous ne poons esmouvoir gerre au roi de France sus encourir en celle painne. (FROISS., Chron. D., p.1400, 339).
 16 Mais nous sonmes obligiet par foi et sierement et sus grant painne de florins et sus sentense de pape, que nous ne poons esmouvoir gerre au roi de France sus encourir en celle painne. (FROISS., Chron. D., p.1400, 339).
 17 Et si poroient li dit exsecuteur u li uns de aus donner des deniers le dit Libiert, pour leur dette deseure ditte a requere et faire avoir de lui au prevost de Tournay u a quel autre signeur, baillieu, justiche k'il voroient u que li uns de ausvoroient, C sols de tornois de painne. Et celle painne seroit li dis Libiers a tenus de paiier et sans le dette de nient amenrir. (Chirogr. tournais. R., 1331, 45).
 18 Adont fu avisé dou Saint Pere et dou colege a preechier celle crois parmi la crestienneté et de absorre de painne et de coupe, tous vrais Crestiiens qui la vermelle Crois encargeroient et le porteroient en devotion oultre mer, pour aidier le roi de France a conquerir la terre de Surie et la sainte chité de Jherusalem. (FROISS., Chron. D., p.1400, 241).
 19 Pour ce temps estoit messires Jehans de Hainnau en la droite flour de sa jonece, et de si grant volenté que nuls chevaliers pooit estre. Et pour ce entreprist il le dit voiage si liement, et ne resongnoit painne ne peril qui li peuist avenir. (FROISS., Chron. D., p.1400, 71).
 20 Et aviserent que il departiroient lor hoost en quatre parties, desquelles la premiere partie asaudroit dou matin jusques a prime, la seconde de prime jusques a midi, la tierce de miedi jusques a vespres, et la quarte des vespres jusques a la nuit ; car il pensoient que li desfendant ne poroient porter si grant faix que pour soustenir la painne toute jour ajournee (FROISS., Chron. D., p.1400, 661).
 21 Or vous diray que li rois d'Engleterre fist et avoit ja fait, qant il sceut que li rois de France venoit a si grande hoost pour li combatre et pour dessegier la ville de Calais, qui tant li avoit cousté d'avoir, de gens et de painne de son corps (FROISS., Chron. D., p.1400, 826).
 22 Et alerent ces gens d'armes au chastiel dou conte, et rompirent les portes et entrerent dedens ; et trouverent le conte de Montfort en sa cambre qui se armoit. Il le prissent en cel estat. Et l'enmenerent quatre chevalier de France en la tente dou duch de Normendie, liquels fu moult resjois de celle prise et li dist : "Contes de Montfort, vous nous avés fait painne. Il vous faudra, voelliés ou non, retourner a Paris, et oir la sentense qui a esté rendue et donnee sur vous." (FROISS., Chron. D., p.1400, 499).
 23 ...il donnerent au roi d'Engleterre et a ses gens otant a faire, par hardiement asambler et combatre, que onques aultres gens li donnassent painne, ensi que je vous recorderai assés briefment. (FROISS., Chron. D., p.1400, 882).
DMF 2020Pierre Cromer
 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre