C.N.R.S.
 
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PARESSEUX
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27 exemples
 1 Que ne perçeus ne negligent Soies (Mir. N.D. Rosarius K., c.1330, 158).
 2 Soies diligens et songneus, Qu'onques juenes homs paresseus Ne pot a haute honneur venir Ne son heritage tenir, Qu'il n'en perde ou qu'on ne li tole. (MACH., C. ami, 1357, 125).
 3 Au matinet, à grans eslais, S'en alerent vers le palais, Droit à l'eure que la corneille Les paresseus huche et esveille, C'est à dire à l'aube crevant, Je pri à Dieu qu'il les cravant, Quant onques si grant mespresure Entra en cuer de creature. (MACH., P. Alex., p.1369, 267).
 4 Sainct Bernard prechoit bien souvant, Les orguellieux humilioit, Les envieux redargüoit, Les yreulx y pacifioit, Les avaricieux reprendoit, Les luxurieux chastioit, Les golliar duremant blammoit, Les pareseux abillitoit. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 185).
 5 Si seront enseveillis les foibles vaillans hommes plus heureusement que les fors et parceulx ne vivent. (LA SALE, Sale D., 1451, 218).
 6 ...[à propos de Fortune] C'est souffrance la rigoreuse ; C'est souffissance couvoiteuse ; C'est pais dolente et rioteuse ; C'est vanité ; C'est pacience dongereuse ; C'est diligence paresseuse ; C'est oubliance la soingneuse Contre amité ; C'est l'arbre d'inhumanité, Enraciné seur fausseté (MACH., R. Fort., c.1341, 42).
 7 A leur privé n'estoient de ce fait perecheus [à faire l'amour] Tant que celle fu grosse (Hugues Capet Lab., c.1358, 83).
 8 Il font souvent guerre pour le pechie de luxure et destruient l'un l'autre pour acomplir leurs folz delis charnelz, dont il sont devenus delicatis, glous et aussi comme tous effemines, comme il appert par la diversite et abhomination de leurs habis et robes, devant Dieu deshonnestes. Et sont devenus pereceux et remis d'emprendre la sainte bataille de Dieu. (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 45).
 9 LUCIFER. Je vous feray tous escorchier Car vous n'estes dignes trestous Vous estes tous trop pareyseous Par negligence perdés tout (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 98).
 10 Abbez et touz religieux D'acomplir leurs veuz paresceux Qui servent dieu faintement Et vivent deshonnestement En leur habit despisant Et en publiquement pechant Diffamant leur religion... (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., App., p.1358, 364).
 11 Mais elle ne fu periceuse De rescrire ne mal songneuse, Ains me rescript par le message Ce qu'est escript en ceste page (MACH., Voir, 1364, 370).
 12 Pour ce dit le moral philosophe que le bon prince est lent et paresceus a donner paines et expert et legier a donner bon loier, et est moult dolent et courroucié quant il est contraint de donner paines (FOUL., Policrat., IV, 1372, 73).
 13 ...les hommes perecheux, dissolvent les humeurs (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 66).
 14 Mais riches prestres qui est lent Et d'elles servir paresceux... (DESCH., M.M., c.1385-1403, 301).
 15 ...c'est grant pechié que d'estre paresceux de bien faire (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 29).
 16 ...quant une personne est paresceuse et negligente de faire ou ouvrer ce qui est de neccessité pour son corps soustenir... (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 33).
 17 ...il ne fut pas pareceux de le prendre (Percef. I, R., t.2, c.1450 [c.1340], 832).
 18 Car au jour d'huy, generalment, noz religieux sont très prescheux de nous informer souvent les choses dont sommes tenus au service et obeÿssance de Nostre Seigneur ; et les pastours de saincte Esglise aulcuns s'em passent legierement (LA SALE, Sale D., 1451, 55).
 19 Cogitacion est lente et parceuse, meditacion est plus ioyeuse et va legierement, contemplacion vole partout et va par dessus en considerant toutes les qualitez et condicions contemplees de la chose contemplee (CIB., p.1451, 181).
 20 Le flegmatique qui est au colerique contraire pour ce quil a les qualitez de leaue qui sont froideur et moiteur est communement graue et tardif et na pas bon sens ne agu, et est moult obliuieux, paresseux et sommilleux (CIB., p.1451, 219).
 21 Ils aiment mieus pais que bataille, Et c'est grant peinne d'estre preus À gens qui sont lent et prisceus ; Mais ce n'est peinne ne labour À gens qui desirent honnour ; Einsois leur est pais et repos. (MACH., P. Alex., p.1369, 58).
 22 Biau sire, je voy bien comment Vous consilliez en verité Que ne tenons pas la cité [d'Alexandrie], Et qu'elle n'est mie tenable, Comment qu'elle soit deffendable ; Et que tels en est li peris Com de nous tous estre peris. Mais il me samble le contraire ; Vesci pour quoy, ne m'en puis taire. Ceste cité est de grant garde, À gent qui est lent et couarde, Ou paresseuse, ou endormie, Qui deffendre ne s'ose mie. Mais un vaut vint et un vaut cent Qui hardiement se deffent, Especiaument en ce cas. (MACH., P. Alex., p.1369, 103).
 23 Et semble que le magnanime soit oyseus et tardif ou pereceus, pour ce que il ne se entremet fors de peu de choses et qui sont grandes et la ou est honeur ou quant il en est mestier et besoing (ORESME, E.A., c.1370, 254).
 24 Et pour ce qu'elle [la dame malcontente de son mariage] est peresseuse et ne veult riens faire ne traveillier son corps, elle ne puet pas bien digerer sa viande, car l'amour qu'elle doit avoir a son Espoulz immortel principaument et puis a son mari mortel est toute refroidie ; et lors la femme peresseuse et malcontente se jete sur son lit et commence à toussir, voire d'une tous seche qui vient de chaudes humours (MÉZIÈRES, Vertu sacr. mar. W., c.1384-1389, 278).
 25 ...Mal estudiens et parceux (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 127).
 26 Et quant au cinquiesme pechié, qui est de paresse, certes, mon ami, onques vray amoreux ne fut paresseux, car les tresdoulz et amoreux pensers qu'il a, jour et nuyt, pour acquerir la tresdesiree grace de sa tresbelle dame, ne le pourroit consentir. (LA SALE, J.S., 1456, 24).
 27 La pointe [de l'épée] pongnant et agüe Les paresseus point et argüe, Qui ne s'arment pas volentiers, Et qui ensievent les sentiers De la fonteinne de delices, Qui seuronde de tous les vices (MACH., P. Alex., p.1369, 14).
DMF 2020Robert Martin
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