C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PARC     
FEW VII parricus
PARC, subst. masc.
[T-L : parc ; GD : parc1 ; GDC : parc ; DÉCT : parc ; FEW VII, 663b, 666a : parricus ; TLF : XII, 958a : parc]

A. -

"Espace clôturé (pour les animaux)"

 

1.

"Enclos pour les moutons, les chevaux..." : Les oveilles qui sont de mon parc m'aiment et je les garde (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 11). Le vie est qu'il [le prince] doit assaillir ses anemis, quant par ses espies il scet l'eure qu'ilz sont traveilliez en chevauchant (...) et, s'il est venu de loingz, soit avant pourveu que ses gens et chevaulx soient raffreschis en parc, que ne puissent estre sentiz. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 243). Soit en parc ou parmy les champs, Garder les fault [les brebis] des loups rabis. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 203).

 

-

"Clôture légère que l'on installe pour y enfermer les moutons (que l'on doit tondre)" : ...tendre les telles, pour faire le parc pour tondre ledit avoir dudit seigneur, ainsi qu'il avoit ordonné et aussi pour me ajudar à cuysiner et penser les tondeurs durant le temps des tondoysons (Comptes roi René A., t.1, 1472, 129).

 

-

"Enclos servant à la garde des animaux saisis pour dette ou pour délit forestier" : Item, il est subget que quant aucune beste est prinse es mectes d'icelle grant ferme de Meulles, elle doit estre amenee en parc de son hostel, et les doit garder une nuit et un jour, et puis le fere mener au grant parc du roy à Saint Germain de [la] Campaigne ; et pour chacune beste doit avoir IIII d. de parcage, excepté la brebis qui ne doit que deux deniers tournois. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 28). Item, se leurs bestes sont prinses des sergens es deffens et menéez en parq ou en prison, ilz ne doivent point de geaulage, hors deffens. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 59).

 

.

P. ell. Devoir parc. "Devoir monter la garde du parc" : Et de ce, doivent parc en ladicte forest jour et nuit. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 216).

 

-

P. méton. "Troupeau"

 

.

Au fig. "Les fidèles, l'Église" : MICHAEL. (..) Je croy tu es [Jésus] le vray Aigneaulx Quil pour ton parc as l'ame mise ; Je metz en ton doy ces aneaulx Com vray espoux de saincte Eglize. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 239).

 

2.

"Grande étendue de terres et de bois clôturée, où l'on garde et élève en liberté des animaux pour la chasse, réserve de chasse" : Et cilz remontent a cheval, et vindrent au port, et passerent et entrerent en la forest, et cheminerent tant que ilz vindrent au chastel, et trouverent que le roy estoit ou parc alez chassier. Et les deux freres vont après, et treuvent le roy dessoubz un arbre, sus un estang, ou il attendoit le cerf que ly chien achassoient. (ARRAS, c.1392-1393, 75). Item, a es pasturages de ladicte forest, pasturage à toutes ses bestes à laine, pors, bestes cavelieres, excepté les chievres et hors le parc. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 160-161). Item, ledit escuïer a par toute ladicte forest sa chace à toute beste au pié pelu comme lievre, connin, regnart et aultre beste puante, excepté au parc. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 161). ...Alixandre d'un arc Occist un serf, en un grant parc (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 37).

 

Rem. DESCH., Oeuvres Q., t.1, c.1370-1407, 270. Peut-être aussi l'ex. suiv. : À l'endemain du jour Saint-George vindrent les Londriens a bien LX. chevaulx et ceulx de Iorth bien a autant ; ceulx de Coventre aussi et grant foison des villes notables d'Angleterre, et tous se logierent à Windesorre. Le roy se vouloit partir et aler au parcq à troix lieues de là, et encoires, quant il sceut que ses gens, les communaultez d'Angleterre, vouloient parler à luy, il s'en prendoit tant plus près, car trop fort il resongnoit conseil, ne jamais il n'en vouloit nul oyr parler ne avoir ; mais ses oncles et le conte de Saslebery luy distrent : "Monseigneur, vous ne povez partir. Ces gens de pluseurs villes d'Angleterre sont cy venus. Il appartient bien que vous les oez et sachiez que ilz demandent, et puis vous les responderez ou arez conseil du respondre." Envis demoura. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 28).

B. -

"Emplacement clos"

 

1.

"Emplacement clos, provisoirement aménagé" : Qant tout ce fu fait, il fu heure de mengier et boire un cop, et puis entendre a li ordonner et a mettre en ordenance de bataille. ... Et fist faire li rois un grant parc priés d'un bois derriere son hoost, et la mettre et retraire tous chars, carettes et sonmages, et fist encores tous les cevaus entrer dedens ce parc, et demorerent tout honme a piet ; et n'avoit en ce parc que une seulle entree. (FROISS., Chron. D., p.1400, 718). ...et eulx là venus comme il avoit esté ordonné paravant avec les dessusdis ambaxadeurs, firent préparer ung grant parc où se devoit tenir la convencion. Lequel parc fut très-bien clos de bons aiz et haulx, apuiez de solives en aucuns costez, et si estoit environné de bons fossez, et joignoit d'un costé assez près de la rivière de Seine. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.3, c.1425-1440, 319). Adonc fut fait entre deux, sur le pont, un parc, pour parlementer lesdits seigneurs. Dedens lequel entrèrent le Daulphin, lui dixiesme, et aussi le duc, lui dixiesme, tous des plus saiges et nommez. Lesquelx, quant furent en ce conclave, parlèrent et raisonèrent sur le fait et gouvernement du roy et du royaume. (RAOULET, Chron. Ch. VII, V., c.1461-1467, 165). Saillez en parc et, s'il y a closture Qui vous garde, que yssir ne puissez pas, Abatez tout, rompez, faictes ouverture Et acourez plus viste que le pas. (Sots triumph., c.1475, 33).

 

2.

"Champ clos pour un combat chevaleresque, un combat singulier" : ...fault faire trois cris ou champ : c'est assavoir que nul ne soit si hardi de venir à cheval, se ne sont ceulx qui convoient les parties, et que tantost qu'il les auront convoiéz, ilz facent ramener leurs chevaulx, sur peine de perdre corps et avoir, et que nul ne porte coutel ne autres armes, et que nul ne s'apuye aux lices, sur peine de perdre le poing. Item, que nul n'entre dedans le parc. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 309). Et ce fait, sans soy bougier du parc, [Jacotin, vainqueur d'un combat] s'alla presenter a ceulx de la loy et leur demanda s'il avoit souffissamment accompli son devoir ; et lui dirent que oy. (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 326).

 

-

À plein parc. "Au beau milieu de la lice"

 

Rem. Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], gloss.

 

-

Loc. fig. Faire parc entour soi. "Au combat, faire place nette autour de soi, tout tuer autour de soi" : Tel parc fait entour lui con leus fait de berbis (Hugues Capet Lab., c.1358, 121). Tel parc fait entour lui enmy le praierie (...) Qu'il n'ataint homme nul qu'il ne perde le vie (Hugues Capet Lab., c.1358, 141).

 

Rem. Cf. T-L VII, 201-202.

 

.

Venir en parc. "Se présenter au combat, à la tuerie ?" : [P. iron.] Vendra en parc le bon Neron, Le filz du grand diable d'enfer. (MARTIN LE FRANC, Champion dames D., t.2, 1440-1442, 264).

 

3.

"Camp fortifié, place forte" : Villes, citez, retraiz et parcs Avoit prises, et tout fondoit Et ardoit, qui ne se rendoit. (CHR. PIZ., M.F., IV, 1400-1403, 45). Maiz les batailles des François s'aprouchèrent à deux traitz d'arbaleste ou environ d'iceulx Angloiz, en leur disant chacune heure qu'ilz saillissent hors de leur parc, et que on les combatroit. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 104). Et, celle nuit, aucuns des dessusdiz Bretons et Bourguignons s'alerent loger dedens le parc du bois de Vinciennes, environ de trois à IIIIm hommes. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 86). Et, le vendredi Xe jour dudit moys, qui fut le lendemain dudit assault, par une trenchée qui fut faicte pour ystre hors dudit lieu de Beauvais, Salezart et autres de sa compaignie entrerent dedens le parc d'icellui de Bourgongne environ le point du jour, où il y fut tué tous les Bourguignons qu'ilz rencontrerent. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 278). Nostre parc si est fossoyé, Bien clos de charroy a l'entour, De paux esguz fortiffié (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 337). Au bout du dict camp, du costé de noz ennemis, estoit nostre artillerie en ung beau parc, les Allemans auprés de ceulx de l'avantgarde et pres le logis du roy et de la bataille. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 282). En laditte année que le duc de Bourgoigne estoit encores en son parc devant Amyens, ledit grant maistre qui, comme dit est, estoit lieutenant du roy, luy fut rapporté par une de ses trompettes qui venoit dudit parc que ung nommé Saint-Omer, qui estoit de la compaignie de Mons. d'Esquerdes, luy avoit monstré ung pourtraict d'armes dudit grant maistre fait en maniere diffamatoire, lequel, comme il disoit, avoit charge de ce faire de par le duc de Bourgoigne, qui pour lors estoit ennemy du roy. Desquelles (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 273).

 

4.

THÉÂTRE "Espace scénique de plain pied situé devant les échafauds et délimitant un espace clos" : Cy Adam et Eve s'en vont hors de paradis terrestre et ce pourmenent par le parc. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 71). Nota que ledit Sathan demore au parc pres de l'entree de l'enfer. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 330). Icy s'en va saint Jehan en quelque lieu du parc, jusques Cléophas et saint Luc ayent recité aux autres appostres ["Le parc semble être une partie de l'aire de jeu, assez grande puisque des personnages peuvent s'y promener. C'est un lieu neutre, distinct des mansions, où l'acteur peut attendre mais aussi parler, donc jouer" (Éd.)] (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 849). SECOND ESCUYER. Pour ce, monsieur, d'acquerir lox et pris, (L'empereur commance a sortir de son eschaffault et vient au parc.) Ayez aux dieux singuliere esperance. (Icy le pere sainct Mart[in] vient devant l'empe[reur] et le salue.) (LA VIGNE, S.M., 1496, 171).

 

5.

"Espace aménagé pour le jeu de quilles"

 

Rem. DESCH., Oeuvres Q., t.5, c.1370-1407, 353.

 

-

Parc cornu. "Plusieurs de tels espaces faisant corne où l'on joue successivement"

 

Rem. DESCH., Oeuvres Q., t.5, c.1370-1407, 353.

 

6.

P. ext. "Tout espace clos"

 

-

Mettre qqn en parc. "Enfermer qqn" : En parc tu as mis Messaline Comme la tresque plus mauvaise (MARTIN LE FRANC, Champion dames D., t.2, 1440-1442, 263).

 

-

"Enclos du Minotaure (à l'intérieur du Labyrinthe)"

 

Rem. Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, gloss.

C. -

"Grand jardin d'agrément clôturé" : S'alai einsi moult longuement, Sans issir de mon pensement, Tant que vi un trop biau jardin Qu'on claimme le Parc de Hedin. Lors celle part m'acheminay Et de cheminer ne finay, Tant que j'y vins ; mais je n'y pos Entrer ; car il estoit enclos De haus murs et environnez (MACH., R. Fort., c.1341, 29). Tant que tantost m'acheminay Par la sente, et mon chemin ay Pris, en bon espoir, vers la tour Ou maint ma dame au gent atour. Mais n'alay pas le trait d'un arc Que près de la tour vi un parc Ou prëaus ot et fonteneles, Dames, chevaliers et pucelles, Et d'autre gent grant compaingnie, Moult joieuse et moult envoisie Qui dansoient joliement (MACH., R. Fort., c.1341, 123). Einsi main a main en alames Jusqu'atant que nous nous trouvames A l'entree d'un trop biau parc. (MACH., F. am., c.1361, 189). Des autres mois [le mois de mars] soit desjoins et ostés Et de Nature oubliés et hays, Et Avril soit exauciés, honnourés, Li biaus, li dous, li courtois, li jolis, Qui florist de toutes pars Les prez, les bois et les champs et les pars, Et me garist maugré Mars et sa route, Quant il m'a fait avoir en piet la goute. (MACH., L. dames, 1377, 223). Ung parc tout clos ou sont maints herbes saines, Beaucoup plus grant que le Boys de Vincennes, Plains d'oliviers, orengiers, grenadiers, Figuiers, datiers, poiriers, allemandiers, Pommiers, loriers, roumarins, marjolaines (LA VIGNE, V.N., p.1495, 249).

D. -

"Parquet d'une cour de justice, salle d'audience"

 

Rem. Guill. Orange T.H.G., p.1450, gloss.

 

-

Grand parc. "Partie de la Grand Salle du Châtelet où siègent les conseillers, les barreaux des avocats" : ...ledit prisonnier cogneut et afferma par serement que puis Noël derrerement passé, autrement du jour n'est record, lui estant oudit Chastellet, en la grant sale où l'en plaide et au dehors du grant parc, coppa un mordant de sainture d'argent blanc à un homme qu'il ne cognoist. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 233). ...[il] dist et rapporta en jugement ou grant parc dudit Chastellet, le dessus dit maistre Dreue d'Ars, que, en obeissant au commandement à lui fait ou jour d'ier, et dont cy-dessus est plus à plain faite mencion, il, ledit jour d'yer, avant heure de disner, se transporta en l'ostel dudit feu messire Gerart de Montagu (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 361).

 

-

Petit parc. "Place délimitée devant le juge ; petit parquet du Châtelet" : Et, pour ce, fu mis hors d'icelle question, et mené choffer en la cuisine, et en après et freschement ramené sur les quarreaux, ou petit parc du Chastellet de Paris, par devant ledit mons. le prevost, et en la presence desdiz conseillers. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 274). ...fu attaint et fait venir en jugement ou petit parc, devant l'uys du guichet dudit Chastellet, Henriet Le Templier, boteleur de foin, detenu prisonnier oudit Chastellet (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 71).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre