C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PANETIER1          PANETIER2     
FEW VII panis
PANETIER--- PANETIER1 -->, subst. masc.
[T-L : panetier ; GD : panetier2 ; GDC : panetier ; DÉCT : panetier ; FEW VII, 547a : panis ; TLF : XII, 859a : panetier]

A. -

"Officier de la paneterie" : Aux sommeliers et autres officiers de la paneterie de monseigneur, la somme de 100 frans à eulz donnee par monseigneur et par ses lettres patentes donnees XII d'avril MCCCC et XVIII avant Pasques pour ycelle distribuer egalment entr'eulz selon leur facultez par les maistres d'ostel, contreroleur et panetier de monseigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 407). Et tout ce jour demoura audit lieu de Saint-Denis jusques au lendemain après vespres, qu'il s'en retourna en son hostel des Tournelles, et d'ilec s'en ala souper en l'ostel de sire Denis Hesselin, son pennetier et esleu de Paris, qui nouvellement estoit devenu compere du roy à cause d'une sienne fille dont sa femme estoit accouchée, que le roy fist tenir pour lui par maistre Jehan Balue, evesque d'Evreux (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 182). Lesquelles monstres furent veues et receues par le sire de Gaucourt, lieutenant du roy en ladicte ville, maistre Jehan de la Driesche, president des comptes, et sire Denis Hesselin, pennetier du roy, esleu sur le fait des aides et prevost des marchans de ladicte ville. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 280). A Percheval de Hemsrode, escuier, pennetier de mondit seigneur, la somme de 50 ú dudit pris que mondit seigneur lui a de sa grace donnee pour une fois pour en achecter ung cheval en consideracion des services qui lui a faiz. (Comptes argentier Ch. le Téméraire H.B., t.4, 1471-1475, 31). A Jehan de Moncheaulx, escuier, aussi pennetier de mondit seigneur, la somme de 48 ú dudit pris que mondit seigneur lui a de sa grace donnee (Comptes argentier Ch. le Téméraire H.B., t.4, 1471-1475, 31). Quant le prince veult disner et qu'il est couvert, l'huissier de salle va querir le panetier qui doibt servir pour ce jour, et le maine en la paneterie. (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 21).

 

-

Panetier de bouche. "Celui qui est chargé du service du pain pour la table du roi" : Pannetiers de bouche. (Ch. VI, D., t.1, 1422, 429).

 

-

Panetier de la despense. "Celui qui est chargé des provisions et des réserves de pain pour la table du roi" : ...le pannetier de la despense (Ch. VI, D., t.1, 1422, 429).

 

-

Grand panetier de France. "Grand officier, membre de la Chambre, chargé de servir aux quatre grandes fêtes, et exerçant juridiction sur les boulangers et meuniers" : Jehan Aurillet, procureur de messire Anthoine de Craon, chevalier, s'oppose oudit nom à ce que aucun ne soit mis et receu ne institué en l'office de Grant Panetier de France, sans appeller et oïr ledit chevalier. (BAYE, II, 1411-1417, 151). Ce jour, messire Robert de Mailly, chevalier, a fait le serement de Grand Pannetier de France ou lieu du sire de Graville, et après ce, le procureur du Roy lui a signifié en la Court certaines ordenances royaulx, que il ne contraigne ne exige des boulengiers de ce royaume comme aucuns ses predecesseurs, et que se il le faisoit, que il soit contraint à cesser par detencion de prison, se mestier est. (FAUQ., I, 1417-1420, 146). À Jehan Parant, argentier du roy, la somme de cent escuz, pour un cheval à longue queue, que mondit seigneur fist prandre et acheter de lui et icellui donna à messire Robert de Mailly, grant pannetier de France (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 607).

 

-

"Serviteur chargé du pain" : ...ung grant tas de galiers Comme escuyers, panetiers, eschançons, Enfans d'onneur, huissiers, paiges, garçons, Tabourineux, harpeux, saulteurs, danceurs, Ne ung grant tas de rustres gauldisseurs Qu'on voit souvent suivre et hanter la court (LA VIGNE, V.N., p.1495, 152).

 

.

En appos. Escuyer panetier : Le duc a ung premier panetier, et cinquante escuyers panetiers ; (...) et chevauchent tous soubz la cornette du premier panetier en une escadre. (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 20).

B. -

P. ext. "Celui qui est chargé de la fourniture, de la garde et de la distribution du pain" : A Hervé Du Mesnil, premier pannetier, pour ungs fers à gaufres, de son droit, rachettez de lui, 48 livres parisis. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., 1421, 321). A faire l'inventaire des choses dessusdictes furent presens maistres Simon de Champluisant, Gaultier Jayer, Bertrand Fons, le tresorier de Reins, frere Giles Remon, maistre en theologie, portier, Jaques Fale, aumosnier, et Jaques Duhamel, panetier, Girart le Coq, bailli, et Jehan du Bois, procureur de ladicte eglise de Saint-Denis (FAUQ., II, 1421-1430, 118).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre