C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     PAÏEN     
FEW VII paganus
PAÏEN, adj. et subst. masc.
[T-L : paien ; GD : paien ; GDC : paien ; FEW VII, 466a : paganus ; TLF : XII, 780b : païen]

A. -

"(Celui qui est) adepte d'une religion polythéiste de l'Antiquité, (celui) qui adore les faux-dieux" : Li paien anciennement La figuroient [Fortune] autrement Que vous ne l'avés figuré, Car en escript la figure hé. (MACH., Voir, 1364, 752). Roy Salemon, qui tant ot de science Que tuit acteur si retienent de li, Il cuida bien par sa grande puissance Oil en grenier avoir tout à par lui. Par art sa femme .J. paien li tolu ; Tant ne sot lire de canon ne de lay Qu'il peüst dire qu'il eust .J. ... à par soy. (MACH., App., 1377, 644). Or avons donques comment la verité de la sainte Escripture est declaree et tesmoingnie en ceste partie par la fable des poëtes païens (ORESME, C.M., c.1377, 376). Et est vraisamblable que le memoire ou la renommee de ceste merveilleuse nuit dura entre les paiens siques a tant que Hercules fu reputé un dieu (ORESME, C.M., c.1377, 376). ...et, qui pis est, [yceulx maufaiteurs] les poursuirent et chacerent à espées, dagues, couteaux, ars et saiectes en traiant sur eulx et jusques en l'eglise de S. Caterine, à l'eure mesme que corpus Domini estoit entre les mains du prelat qui disoit la messe, à ce que l'en veist avenir ce qui est dit des paiens : Deus, venerunt gentes in hereditatem tuam (BAYE, I, 1400-1410, 101). ...et prendre exemple aux tres belles parolles de Seneque, qui estoit payen (LA SALE, J.S., 1456, 43).

B. -

[P. opp. à chrestien] "(Celui qui est) incroyant, (celui) qui ne pratique pas la religion chrétienne (en partic. musulman)" : Et sachiez moult suy esbahys C'un paian de moy se moqua Une foiz et me dist : "Vez la La mére du pape aux chrestiens..." (Mir. mère pape, c.1355, 388). Sire, pour Dieu, pensons d'aler La ou baptesme recevray, Car ne mengeray ne buvray Paien jamais. (Mir. st Panth., 1364, 329). Par ceste chiennaille paienne Fust soubsmise gent crestienne (Mir. Rob. Dyable, c.1375, 62). Nous sommes crestiens, et sommes au roy de Chippre, et ceulx de la sont Sarrasins, et les suivent bien VJm. paiens qui viennent de fourragier sur le païs. (ARRAS, c.1392-1393, 100). ...la se mistrent Sarrasins en ordonnance. Atant vient Uriien et sa gent, lances baissees. La ot a l'assembler maint paien mort, et maint navré d'un costé et d'autre. (ARRAS, c.1392-1393, 102). Lors dreca on les voiles et se firent desancrer et s'empaignent en la mer a moult noble compaignie, pourveziz comme pour la guerre, pour la doubte des paiens. (ARRAS, c.1392-1393, 143). Et lors fist on crier par la cité que de chascun hostel alast un homme sur le champ pour assembler les Sarrasins mors sur une montaigne et y portast on grant foison bois, et feust le roy Selodus mis tout au dessus, et feussent tous couvers de bois, et feust le feu boutez dedens, et feussent tous les payens ars et bruiz, et tous les crestiens enseveliz et mis en terre saincte. (ARRAS, c.1392-1393, 186). Sur ce il fault distinguer. Ou le fidele et catholique contrait mariage avec une payenne et infidele ou heretique, ou deux infideles se marient ensemble, ou deux fideles et catholiques ensemble, et l'un chiet en heresie. (Sacr. mar., c.1477-1481, 64). SATHAN. (...) Sainct Nicolas est trop humain A tous payens, juifz et crestiens. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 107). ...et aussi de la seconde emprise qui fut à Nichée, où semblablement les payans furent vaincuz. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 113 r°). L'ENFANT (a genoulx). (Il ressuscite et les payens se promaynent au long du parc et voyent le miracle de l'enffant.) (LA VIGNE, S.M., 1496, 492).

 

-

"(Celui qui est) hérétique" : ...aux bons louyer, aux mauvaiz punicion. Il ne convient pas que on s'arreste a prouver cecy, car n'est païz ou nacion ou terre tant estrange, soyent sarrasins ou juifs ou payens, que ceste verité ne soit sceue et creue. (GERS., Déf., 1400, 224). Hastingus en ce temps vint en France, lequel estoit de soy très expert en la science des estoilles et avoit avecque lui plusieurs sages, lesquelz estoient Segesies, evesque payen. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 107 v°).

 

-

Adj. [D'une chose] "Des infidèles" : Je fas morir ceulx que j'oy dire Qui delaissent la loy paienne Pour tenir la loy crestienne. (Mir. emp. Julien, 1351, 175). Je suis de lignee honnourable, Riche, puissante et ancïenne, Mais pas n'est de moy favorable, Pour ce qu'elle tient loy payenne. Aussi, soubz forme acquilïenne, L'empereur me fit chevalier Pour avoir gloire terrïenne Partout sur le bras seculier En commun et particulier. (LA VIGNE, S.M., 1496, 259). Je suis extraict, touchant ma nascion, D'une contree payenne et sarrazine ; Mais maintenant, par grant devocion, La loy Jhesus en mon cueur se resine Si quiers avoir de vostre ordre saisine Et vostre habit, pour servir Dieu, porter, Aux biens mondains jamais plus ne m'encline (LA VIGNE, S.M., 1496, 371).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre