C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     OPPRESSER     
FEW VII opprimere
OPPRESSER, verbe
[T-L : opresser ; GD : oppresser ; GDC : oppresser ; FEW VII, 377a : opprimere ; TLF : XII, 555a : oppresser]

I. -

Empl. trans.

A. -

[D'une chose]

 

1.

Oppresser sur. "Presser sur, exercer une pression sur" : ...l'escu fut sy oppressé sur luy que s'il eust sur luy la moeule d'un moulin. (Percef. I, R., t.1, c.1450 [c.1340], 348).

 

2.

"Accabler qqn physiquement ou moralement" : Toutes ces armes m'ont froe Et opresse et refoule. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. S., c.1330-1331, 147). Devers Chastel Morant courir La fist la fain qui l'oppressoit (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 194). ...c'est la lignee de Forgestus et de Hangestus, les Saxons, qui comme souldoyers vindrent au secours du roy de la Grant Bretaigne oppressé de dures guerres. (CHART., Q. inv., 1422, 17). ...il te convient faindre d'estre malade tresfort, et monstrer semblant d'estre tant oppressée qu'il semble que l'ame s'en parte. (C.N.N., c.1456-1467, 134). ...Katherine estoit de mal tant oppressée, voyant et oyant la desloyauté de celuy qu'elle amoit plus que tout le monde, qu'elle se souhaitoit morte. (C.N.N., c.1456-1467, 178). SAINCT MARTIN. (...) Pour ce, vous dis que brief s'aproche L'eure et le jour de mon trespas (...). Dieu m'en a donné congnoissance (...) : Dens demain seray mys en terre (...). OFFICIAL. Las, desplaisance trop me presse De vous oÿr dire cecy ! Triste pencer aussi m'oppresse De ce que nous laissez ainsi. (LA VIGNE, S.M., 1496, 558). Je suis icy criant, en mon jeune eage, Par dure raige actaint et oppressé. (ANTITUS, Poés. P., c.1500, 56).

B. -

"Tourmenter, accabler, harceler qqn" : ...ja soiche que aulcun prinche singuleir aient aulcun fois à souffrir pluseur adversiteit en parsiwant leurs offichiens, qui sont leurs principals membres, car en tous cas de justiche ilh representent leur saingnour, et soient cheaux meïsmes saingnours et offichiens fortuneuzement dekachies, oppresseis ou retardis, soit par conspiration de peuple common ou par leur marchissans, nonobstant se covient, al parclouse et en la fien, quant tous mals sont advenus, que paix soit fait entre les parties (HEMRICOURT, Patron Temp. B., c.1360-1399, 54). ... vous avez passé par une isle ou il a un roy crestien qui moult est oppressez d'un soubdant sarrazin. (ARRAS, c.1392-1393, 81). Li rois Phelippes de France ...sentoit ses honmes qui enclos estoient dedens la ville de Calais, moult astrains et opressés (FROISS., Chron. D., p.1400, 820). ...que nul ne les oppresse ne face grief afin que cause n'aient d'eulx esmouvoir ne occuper en autres choses ne mais à leurs labours et mestiers (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 137). ...nostre Saint Pere le pape nous requiert, c'estassavoir d'ayde à l'encontre des ennemis de la foy dont il est fort opressé. (WAUQUELIN, Belle Hélène Const. C., c.1448-1452, 27). ...quant il se doubtoit d'aucun qui luy voulsist succeder, il l'oppressoit ou par force ou par traÿson. (Percef. I, R., t.1, c.1450 [c.1340], 33). ...quant ilz [les Romains endettés] estoient hors, ilz se combatoient pour la seignourie et liberté de Romme, et quant ilz estoient a l'ostel, ilz estoient pris et oppressez de leurs citoyens (LA SALE, Sale D., 1451, 178). ...par le temps que Charles fut empereur de Rome, le patriarche de Jherusalem fut sy oppressé des payens par mortelle guerre que a grant paine se peult il saulver. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 20). Si vient nully qui nous oppresse, Incontinent qu'on le trebuche ! (Gaut. Mart. A., c.1480-1500, 181).

 

-

[Un animal] : Si furent mis hors les chevaulx tout bellement qui avoient esté ens es naves plus de XV. Jours. Si estoient tous foulés et oppressez, quoy que ilz eussent esté bien songniez de foin, d'avaine, d'aigue doulce (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 311).

 

-

"Violer (une femme)"

 

Rem. Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, gloss.

 

-

En partic.

 

.

"Tourmenter, accabler qqn de reproches, d'injures" : ...ycelui Chabot, meu de sa voulenté indeue, commença à user de paroles contre ycelui suppliant, comme de lui dire qu'il l'avoit pluseurs foiz batu et feru et qu'il estoit faulx et mauvaiz, et comment qu'il fust, si plus le batoit, il se defendroit, en le oppressant grandement de paroles injurieuses, sentans menaces, en voulant user de voye de fait (Doc. Poitou G., t.6, 1391, 58).

 

.

"Tourmenter, accabler (un adversaire, une ville, une place forte...) par les armes" : Le dit siege fut cloz de tous costés et fut fort batue la dicte ville de bombardes par l'espace de XVI jours et fort oppressee de mines et tranchees (LE BOUVIER, Chron. Ch. VII, C.C.J., c.1451-1455, 339). Mais aprés que Rolant eut occis Marsurius, il fut moult oppressé et tellement detenuz que il fut faulsé de quatre grosses lances et navré mortellement et frappé de pierres, cassé et blecé de faulx dars et traitz mortelz. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 206). ...et tant coitta et oppressa le seigneur de Haguet, que par le poussement de sa hache le fit reculer et démarcher au long des lices. (Faits Lalaing K., c.1470, 177). ...mais le bon duc Phelippe le recula de son pays et envahy le Beaujolois et assiegea Belleville, où le duc de Bourbon avoit mis toute la pluspart de sa noblesse, et telement les oppressa d'engins et de batteries que ladicte ville et ceux qui estoient dedans estoient en dangier de perdicion. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 96). Et là fist de grans approces et battures, et moult oppressa ladicte ville. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 140).

 

.

"Opprimer, accabler (un peuple, une collectivité...) par violence ou par abus d'autorité" : ...nostre ville... nous ne l'ouvrerons ne pour François ne pour Bretons recueillir, fors le corps du roy proprement et ceulx que il luy plaira, sans nous oppresser ne faire nulle violence (FROISS., Chron. M., XII, c.1375-1400, 130). ...il remonstroient ce au roi conme loial et bon François que il sont et voellent estre ; et aussi, se li cas cheoit que il fuissent oppresset des Englois et Alemans, que il fuissent secouru et conforté des François. (FROISS., Chron. D., p.1400, 291). ...quant ilz ont tant oppressez et desolez leurs annemys qu'ilz n'y puissent plus adjouster d'oppression... (JUV. URS., T. crest., c.1446, 33). ...puis fut envoyé en Affrique et delivra le païs des Wandelz, puis retourna à Romme et delivra la cité des Gotz, qui jà l'avoient oppressée par ung an. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 96 v°). Cestui fut avecque ceulx de Berne et Fribourg envoïé, ausquels il donna si louable ellection que eulx, à tout petit nombre de gens, expulserent de leur territoire aucuns nobles qui les oppressoient, au moïen de quoy furent renommez par toutes terres. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 126 r°).

 

Rem. GILLES LE MUISIT, Poésies K., t.1, c.1347-1353, 292.

 

.

"Accabler de redevances, de charges" : ...ouquel cas lesdis esleuz par les parties (...) pourroient (...) modiffier raisonnablement se il leur apparoit que selon la faculté de sa teneure, il fut excessivement oppresséz ; et pourront des despens d'entre les parties ordener ou composer. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1374, 214). Et pour ce le seigneur doit estre seigneur et ordonner que par ses gens et officiers le peuple ne soit point oppressé ne plus pillié (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 15).

 

-

Empl. pronom. réfl. : ...à nom Dieu, il dit que le venim des guerres civilles fu premierement ordonné par la Providence Divine afin de humilier les grans, et que ceulx qui par trop longue prosperité se orguillissent, pour ce qu'il n'est nul plus fort que eulx qui les puissent oppresser que entre eulx meismes, ilz se oppressent et compriment. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 119). ...quant ilz ont tant oppressez et desolez leurs annemys qu'ilz n'y puissent plus adjouster d'oppression, ilz se oppressent et destruisent eulx meismes, tellement qu'ilz ramainent eulx et leurs terres en povreté et degastement (JUV. URS., T. crest., c.1446, 33).

C. -

"Presser qqn, faire pression sur qqn" : ...et celles [les lettres closes] dudit evesque contenoient que ledit evesque ne oppressast en aucune maniere le pappe ou ledit mons. de Berry de vouloir avoir icelle arcevesché, et que s'il faisoit le contraire, il en desplairoit au roy. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 525). Et de ce faire oppressa fort ladicte Royne et par plusieurs foiz, en récitant en effect les paroles telles que je les ay couchées, tendant à fin d'avoir ladicte Royne et sesdiz enfans pour en faire sa voulenté. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1, c.1425-1440, 238). Sire, dist le chevallier, vous m'avez fort oppressé pour sçavoir mon nom et le paÿs dont je suis (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 74). Et est assavoir que, durant que ledit conseil fut en ladicte ville à ladicte heure d'après disner, furent tous les archers et arbalestriers de Paris en armes devant ledit hostel pour garder d'oppresser les opinans audit conseil. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 91).

 

-

Oppresser qqn à + inf. "Presser, inciter qqn à"

 

Rem. Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], gloss.

 

-

Oppresser que + subj. "Presser qqn de faire qqc., le forcer à faire qqc." : Si vous di bien que qui l'ara Tel qu'il est vivre le laira, Sanz li tant soit po oppresser Qu'a sa loy vueille renoncer (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 269).

D. -

"Ruiner, abattre qqc." : ...quant l'orde et ville dominacion des mages fut oppressee et abattue, ceulz qui avoient esté compaignons de celle noble oeuvre, firent part enssemble qu'ilz seroient en une certaine place enssemble, l'andemain au soleil levant, montez a cheval (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 30).

II. -

Part. passé en empl. adj. "Qui oppresse, oppressant" : ...l'an dessus dit .LXXVIII., lui fussent envoyés de par les cardinaulx certains messages, comme l'evesque de Famagoste et autres religieux maistres en theologie, avecques lettres closes et ouvertes de par le coliege des cardinaulx seelées de leurs seaulx, affermans et certifians le dit Barthelmi non estre pape, mais avoir esté fait[e] la nominacion par oppressée violence, comme il pourroit estre certefié par les diz messages porteurs des lettres, adonc le sage roy, pour avoir regart et advis bien au vray sur ceste chose, [manda] prelaz, arcevesques et evesques de son royaume, et tous les souverains clers, maistres en theologie et aultres docteurs pris es Universités de Paris, d'Orliens, d'Angiers et autre part, partout où il les pot sçavoir, et assembler les fist. (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 141).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre