C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     OFFUSQUER     
FEW VII 338a offuscare
OFFUSQUER, verbe
[T-L : ofusquer ; GD : offusquer ; GDC : offusquer ; FEW VII, 338a : offuscare ; TLF : XII, 451a : offusquer]

Empl. trans.

A. -

Offusquer qqc. "Empêcher d'être vu, en le masquant ou en éblouissant, en aveuglant"

 

Rem. DESCH., Oeuvres R., t.8, c.1370-1407, 278 ; CHASTELL., ROBERTET, MONTFERRANT, Douze dames rhétor. C., 1462-1463, 28/4.

 

-

Offusquer la vue. "Empêcher, troubler la vue" : La XXe [cause nuisible aux yeux] sont pouldres et cheminer es lieux pouldreux ou es lieux ou facilement pouldre ce eslievent es yeulx et offusque la veue. (Rég. santé corps C., 1480, 129). La premiere est que la fleubothomie attrempeement faite conforte la veue, car en dyminuant les humeurs il diminue semblablement les fumees et replexion de la teste offuscantes la veue. La seconde : il clarifie et aguise l'entendement par une mesme raison. La tierce est qu'elle eschauffe la medulle, car il diminue les superfluités a elle courantes et refroidantes la medulle. (Rég. santé corps C., 1480, 149).

 

-

Offusquer qqn. "Aveugler qqn (au propre ou au fig.)" : Frappé en l'oeil d'une clarté terrible, Attaint au cuer d'eloquence incredible, à humain sens difficile à produire, Tout offusqué de lumiere incendible Oultre perchant de ray presque impossible Sur obscur corps qui jamais ne puet luire, Ravy, abstrait, me treuve en mon deduire En extaxe, corps gisant à la terre, Foible esperit, perplex à voie enquerre Pour trouver lieu et opportune yssue Du pas estroit où je suis mis en serre, Pris à la retz qu'amour vraie a tissue (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 128).

 

-

Offusquant. "Aveuglant (au propre ou au fig.)" : ...ja m'avoit les yeulx couvers d'ung bendeau d'obfusquent desir celle mienne maistresse Sensualité (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 162). Quant je les vy, je voulu par deffence Vaincre et fuÿr leur dangier obfusquant (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 287).

B. -

"Assombrir, obscurcir" : ...la grant troche obfusque la clarté dez petites chandelles (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 109). Et que la lumiere du ciel seroit obfusquee par la multitude des sayettes quant on tireroit en l'air (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 169).

 

Rem. Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, 146/25.

 

-

[Cont. métaph.] : Celluy qui het aultruy est en tenebre et ne scet ou il va, car les tenebres de hayne luy obfusquent la lumiere de son entendement (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 248).

 

-

Au fig. "Obscurcir, troubler (l'entendement, les esprits...)" : ...plus me griesve l'empeschement que a l'estude par ses occupacions me fait [Fortune] qui mainte fois troublent si ma fantasie que ne puet vaquer l'entendement au bien qui lui delicte, tant est offusqué par ces dures pointures que ne fait le fait du mal que j'en sueffre. (CHR. PIZ., Avision T., 1405, 169). La cause, c'est humeur melancolique qui inficie le cerveau troublant les esperis et obscurcist l'ame et obfusque et corront les pensees et cogitacions (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 18). ...tresdoulx Jesus, glorieulx Redempteur, qui tant humblement avez voulu des benoist cieulx descendre ou precieulx ventre virginel, pour devenir nostre semblable en prenant vraye humanité, laquelle pour moy et les aultres povres pecheurs a tant souffert de maulx, opprobres, peines, douleurs et ennuys, que toute humaine raison deffault a les penser, estimer, concevoir, exprimer et dire, et finablement, par vostre tresangoisseuse, amere et doloreuse mort, m'avez vertueusement de damnation rachaté, o souveraine bonté, o inextinguible lumiere, o richesse essentielle, dont tout aultre bien vient, procede et descend, tant d'aultres avantageux dons m'avez faict et faictes, chacun jour et heure, qu'en y pensant mon cueur default a les nombrer, mon entendement est par insuffisance aveugle et de feblesse offusqué, dont au reciter trouve ma langue mutte (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 32). ...car on ne puet mieulx apprendre le stille d'aucun mestier que de le frequenter souvent et fuyr les aises du corps, comme trop boire, trop mengier et trop dormir, et plusieurs autres delices charneulx, qui obfusquent et empeschent tout entendement de prouffiter à apprendre et retenir ce à quoy on est adonné, soit en operation pratique ou en science speculative (BUEIL, I, 1461-1466, 26). Pareillement, ne peut la clareté de l'entendement humain luyre ne resplendir es consaulz ne es aultres oeuvres quant les tenebres des nuees de yre le tourble et obfusque (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 244). En ce texte sont mises quatre utilités que fait la souppe en vin. La premiere est que elle mondifie les dens a cause que le pain adhere aux dens plus long temps que le vin seul sans pain, et ainsi les immundices et limosités adherantes aux dens en sont mieulx consumees et purifiees. La seconde : qu'elle aguise la veue et prohibe les fumees caligineuses adscendre aulx cerveau qui offusquent les esperiz visibles a cause que la soupe en vin digere les humidités estant en l'estomac. (Rég. santé corps C., 1480, 103). Acumulé de liqueur vapeureuse, perplex de vigillante vacacion, perturbé de sens, desnué d'avoir et de voir, offusqué par le dormitoire qui lors coaguloit le sens naturel de ma personne avec boursouffleuse oysiveté... (LA VIGNE, Ress. chrest. B., 1494, 107).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre