C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     OCCULTE1          OCCULTE2     
FEW VII occultus
OCCULTE, adj.
[T-L : ocult ; GD : occult ; GDC : occulte ; FEW VII, 300a : occultus ; TLF : XII, 387b : occulte]

A. -

[D'une pers.]

 

1.

"Secret, réservé" : ...me semble assez convenable de racompter et mettre comment cilz peubles a esté si longuement occultes et fourcheléz que on ne treuve nulle escripture (JEAN LE LONG, Voy. Bieul B., 1351, 287). Mais, affin que cest exemple ne nous mette en esreur et qu'il ne donne mouvement contre la dottrine de Seneque qui ne loue pas l'omme tant occult en son courage qu'il ne se fye en homme, il est a noter la cause qui mouvoit Metellus a ceste response bailler. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 175).

 

2.

"Qui dissimule ce qu'il est "

 

-

Chretien occulte : ...à laquelle [nativité] se trouverent, ainsi que recite l'istoire, les astrologiens par le mandement dudit roy Avemur, pour sçavoir l'inclinacion dudit Josaphat, son filz et les choses qui lui estoient à advenir, entre lesquelx estoit Magdaleon, excellant astrologien chrestien occult (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 90 r°).

 

-

Heretique occulte : Quar tout heretique, ja soit ce que il soit occulte, si est privé de toute juridiction de Saincte Eglyse, ja soit ce que il ne soit mie si de ligier, sanz sentence, privé de juridiction seculiere (Songe verg. S., t.1, 1378, 203).

 

Rem. Le FEW atteste hérétique occulte : Trévoux 1721-1771.

 

-

Pecheur occulte : ...car Jhesucrist ne voult onques pecheurs occultes manifester (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 505).

B. -

[D'une chose]

 

1.

"Caché à la vue" : Item, par ce que appert des estoilles, il est certain non pas seulement que la terre est ronde mais aveques ce que elle n'est pas grande, car par aler assés pou de chemin droit vers midi ou droit vers le pole artique, l'en apperçoit clerement que l'en a autre ozizon, ce est a dire autre cercel qui divise la partie du ciel que nous voions de celle qui nous est occulte et semble estre souz nous. (ORESME, C.M., c.1377, 564). Et vecy les signes occultes qui signifient lepre commencee (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 21). ...ou il y a fracture et separation lineale occulte ou magnifeste ou semicirculaire ou circulaire (PREVOST, Cir. Guill. Salicet, 1492, IV, 1).

 

2.

Au fig. "Caché, secret" : ...fole chose, mauvaise, et perilleuse temporelment, est mettre son entente a vouloir savoir ou deviner les aventures et les fortunes avenir, ou les choses occultes, par astrologie, par gromance, par nigromance (ORESME, Divin. C., c.1366, 50). Car les volentés des gens sont inmanifestes et occultes (ORESME, E.A., c.1370, 525). Le feu a la nature plus secrete et plus osculte que les autres elemens (CORBECHON, Propriétés, 1372, X, 4, 180 v°). ...tel princey ne pourroit longuement durer se Dieu ne le maintenoit par grace especial ou souffroit a temps estre tel par son occult ou secret jugement. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 160). Aussi comme publiquement faire mourir ou mutiler ou mettre ou pilori ou teles choses, qui ne sunt onques a faire pour pechié occult ou couvert ne pour autre, se l'en se en peut passer bonnement, mesmement en ceste policie ne par aventure en autre. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 266). Je di premierement que de toute chose ou cause oculte, mucie ou latente, l'en seult dire que elle est la ou appert son effit ou son operacion (ORESME, C.M., c.1377, 280). L'autre partie de ceste espece de dyvinacion, laquelle se fait sanz ce que l'Anemi y soit expressement appellés, si est quant lez dyvins font serieusement aucunes sorceries pour cognoistre lez choses occultes, recelees ou amblees, laquelle chose se fait par consideracion de certains poins et, adonques, c'est Geomancie, ou par consideracion dez figures qui viegnent du plonc fondu et getté en l'yaue (Songe verg. S., t.1, 1378, 366). Je jugeray le coulpable et l'innocent, mais par occulte jugement j'ay ainçois volu l'un et l'autre esprouver. (Internele consol. P., 1447, 203). ...oncques ne fust bien ou mal, tant fust il secret, repost ne obscult, que a la fin tout ne soit sceu (LA SALE, J.S. E., 1456, 449). Mais la grant seduction que par vous [Mons. de Bourgoigne] luy fut faitte ne l'on peust oncquez desmouvoir qu'il n'alast vers vous soubz esperance de la fiance qu'il avoit en vous, non precogitant le dangier où il se mist d'estre entre voz mains, et ne luy en demoura que la paine et le traval d'y aller, dont la Bonté Infinie l'a preservé et gardé que ne peustes venir à voz fins, et fera encores, se Dieu plaist, et de voz malignes intencions oblicques et occultes. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 262).

 

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss.

 

-

Nature/proprieté/vertu occulte. "Propriété dont on ignore la cause mais dont on constate les effets" : ...il me fu monstret par un vaillant phylozophe pluseurs vertus occultes des herbes que nous ne savons point par decha, sy vous en ay fait un brief traytiet obscurement declaret, affin que chascuns ne le sache entendre car on puet faire trop de merveilles. (MANDEVILLE, Lap. M., c.1350-1390, 185). Item note que toute operacion vient par complection ou conjection, mais venin qui mortifie par sa sustance il ne fait point operacion par sa complection, mais par aulcunes de ses qualités ou par aulcuns de ses regars, il acquiert la vertu occulte par laquelle il fait operation (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 13). Toutefois pour oster les verrues il n'est point de melieure medecine que les frotter avec du pourprié, [c]ar elle garit de sa proprieté oculte, selon Avicenne au chapitre de pourpié. (Rég. santé corps C., 1480, 121). Cestui fut illustre medicin et très cler astrologien et sceut la nature occulte de plusieurs herbes, et fut lui qui premier inventa le degré et qualité de l'elebore en ses deux espesses (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 24 v°). ...c'est assavoir en herbes et pierres de singulieres proprietez appertes et ocultes, et encore plus quant elles estoient gravées et sculpées en louables constellations (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 25 r°).

 

-

Occulte de savoir. "Difficile à savoir" : Touteffoiz en telle condicion porroit estre l'informacion du mallefice, qu'il ne seroit ja besoing dire l'eure ne le jour, qui pourroit estre trop occulte de savoir. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 210).

 

-

Empl. subst. En occulte. "En secret, en cachette"

 

Rem. Ex. d'afr. et doc.1430 (en occult, en appert ne autrement) ds GD V, 562b.
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre