C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     OBLIGER     
FEW VII obligare
OBLIGER, verbe
[T-L : obligier ; GD : obligier ; GDC : obligier ; FEW VII, 268a : obligare ; TLF : XII, 348b : obliger]

A. -

Obliger qqn

 

1.

Obliger qqn (à qqc.). "Assujettir qqn par un engagement (d'ordre moral ou juridique) (à qqc.)"

 

-

Obliger qqn à/de + inf. : ...l'en y doit prier non mie seulement pour ses amis, mais aussi pour ses anemis, comment que premierement et principalement on soit obligié a prier pour ses amis. (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 469). En surplus aumosne vault [en] tant que elle oblige celuy qui la recoit a prier (GERS., Déf., 1400, 238). ...l'amour que je vous porte, la foy aussy que je vous doy (...) me semonnent et obligent de ce faire. (C.N.N., c.1456-1467, 295).

 

-

Estre obligé à/de/en qqc. : Si commenceray sans delay, Mais qu'aie nommé a delivre Celui pour qui je fais ce livre, Et mon nom aussi, car sans faille, Il n'est pas raison qu'a ce faille, Car j'y sui contreins et tenus Et oubligiez trop plus que nus, Qu'amours fine le me commande, Et deduis vuet que j'y entende ; Et toutevoie ne vuet mie Deduis nulle grant muserie. (MACH., F. am., c.1361, 144). ...li rois d'Engleterre (...) lor demanda qant il seroit heure de conmenchier ce que il avoient empris et dont ils estoient tout obligiet et aloiiet a lui (FROISS., Chron. D., p.1400, 287). Est il homme pour accomplir le deu a quoy il est obligé par mariage (C.N.N., c.1456-1467, 498). ...pour raison de ce que ledit Petit Jehan avoit frapé ou batu longtemps par avant ledit du Bust, pour noise qu'ilz eurent ensemble à cause de ce que ledit du Bust lui demandoit la grosse et seel d'une obligacion en quoy ledit Petit Jehan estoit obligé à icellui du Bust, et de laquelle obligacion ledit Petit Jehan avoit paié le principal, et ne restoit que ledit grossoiement et seel. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 59).

 

-

Estre obligé à + inf. : Encore pourroit aucun dire que ce n'est pas semblable du marié et du juge es deux cas dessus diz, pour ce que le marié est personne privee et le juge est personne publique, et par ce il est plus lié et obligié a jugier selon droit que le marié n'est obligié a tenir la sentence de droit. (ORESME, E.A.C., c.1370, 318). Icy doit estre entendue l'entencion du donnant et [et] du recevant, et doit souffire entencion generale, comme aucuns ont voulu dire des pardons : c'est qui plus donne, et plus doit attendre de proffit. Et pareillement je doy prier a Dieu que selonc ce qu'il scet que je suis obligié a delivrer autruy, il vueille departir mes suffraiges et m'en laissier pour ma necessité. (GERS., Déf., 1400, 236). A tous lesquelz ledit monseigneur d'Eu fist response telle que le roy l'avoit mis et laissé à Paris pour y estre son lieutenant, et, en son absence, pour donner de tout son povoir provision à tout ce qui seroit neccessaire tant au roy que au fait dudit royaume, et que à ce faire estoit bien tenu et obligié, et que à tout ce que possible lui seroit il mettroit toute possibilité de pourchasser ledit accord et bonne union avecques les seigneurs dessusdiz, et que, se mestier estoit, lui mesmes se offroit de y aler en personne. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 85).

 

-

Estre obligé de + inf. : ...et n'estoit mie obligié de rendre ou baillier descharges en certaine forme pour recouvrer les depostz dessusdis. (FAUQ., II, 1421-1430, 166).

 

-

Empl. abs. "Lier, engager moralement" : Donques en cest cas la loy qui commande que les mariés gisent ensemble n'est pas a tenir et ne oblige pas en cest cas simplement. (ORESME, E.A.C., c.1370, 318).

 

.

Obliger que. "Exiger que" : ...elle (...) voloit obligier que jamais de sa chambre [son mari] ne partiroit. (LA SALE, Sale D., 1451, 137).

 

-

S'obliger (à qqc.). "S'engager (à qqc.)" : ...Et li oueil, c'est rude matiere D'un cuer, s'il n'est bien ententis A Bonne Amour, atalentis De faire son commandement Toutes heures entierement. Einsi s'i doit on oubligier, Qui vuet avoir cler et legier Le cuer ou li oueil sont planté D'entendement, de volenté. (MACH., D. Aler., a.1349, 348). Amis, garde toy de promettre Chose que tu ne vueilles mettre A effait, car cils qui promet A devoir s'oublige et sousmet. Et se tenir ne pues couvent, Excuse toy bien et souvent. Par ce point seras excusez Ou mains de ce fait accusez. (MACH., C. ami, 1357, 137). Adont fu demandé à monsigneur le captal s'il se vorroit obligier en ceste composition (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 240). Comment, Gieffroy, me veulz tu oster la rente que je doy avoir pour le pommel de ceste tour, qui m'est deu, et en suiz en saisine dès le vivant de ton pere. Tu ne faiz mie bien. Ou sont, dist Gieffroy, les lettres que tu en as ? Montre moy comment mon pere s'i est obligiez ; et se je voy que tu en ayes droit, vecy ton argent tout prest. Et cellui respond : Je n'en oz oncques lettres, mais j'en ay esté bien paiez jusques cy. (ARRAS, c.1392-1393, 298). Et seela li dus et se obliga si fort par serement mis et jurés en la main dou roi de France et de ses conmis et sus tabelionnages publiques, que les convenances sousfirent bien au conte de Flandres et a son consel. (FROISS., Chron. D., p.1400, 879). ...et pourtant une messe ne vault pour pluseurs ensemble comme pour ung tout seul. Et yci on puet veoir comment ceulz qui se obligent singulierement a messes font saigement ou non, et quelle doit estre leur entencion. (GERS., Déf., 1400, 233).

 

.

S obliger à/de + inf. "S'engager à" : Et pour toutes les choses dessus dictes et chascune d'icelles enteriner et acomplir, les dictes parties obligerent et obligent, l'une partie a l'autre et l'une envers l'autre, eulx, leurs hoirs, touz leurs biens et de leurs hoirs, meubles et nonmeubles, presens et advenir, a justicier, vendre et exploictier par nous ou noz successeurs prevoz de Paris et par toutes autres justices soulz qui il seront et pourront estre trouvez (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1366, 354). ...et de tenir et acomplir sesdites foy et serement s'obliga, en la main dudit duc de Lenclastre, icellui son oncle, par la foy et serement de son corps, et sur l'obligacion de tous ses biens quelconques, corps pour corps et avoir pour avoir. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 187). . : Et la ot pluisseurs consauls et trettiés, et tant fu pronmis et donné a euls que tout s'obligierent a desfiier le roi de France, sitos que il saveroient que li rois d'Engleterre l'averoit desfiiet, ou au plus tart .I. mois apriés. (FROISS., Chron. D., p.1400, 259). ...Jehan de Chevenon, frere dudit de Ceintes, s'obligera de restituer lesdictes bulles ou la somme de IJm libvres ou à l'ordonnance de la Court. (BAYE, I, 1400-1410, 10). ...je promets et me oblige sur la cauption et obligacion de tous mes biens meubles et immeubles ladite donacion et transport vers tous et contre tous à garantir (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1415, 232). Et pour ce chascun de eulz jurera, promettera et se obligera de comparoir a heure et place a eulz assignez (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 211). Veu est conception de bon propos fermee par grant deliberation, par quoy aucune personne se oblige a Dieu a faire aucune chose ou non faire. (Sacr. mar., c.1477-1481, 52). ...je vous prie (...) qu'ilz [les prisonniers] s'obligent à moi de ne les dellivrer les capitaines d'ung long temps que vous adviserez (Lettres Louis XI, V., t.8, 1479-1480, 71). Duquel duc de Bourgoigne ledit de Luxembourg avoit desjà prins le seellé et baillé le sien, par lequel il a promis et s'est obligé audit duc de Bourgoigne de le servir envers et contre tous sans excepter le roy (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 351).

 

-

(S') obliger prison. "Se reconnaître prisonnier et reconnaître les obligations qui en résultent" : Si fist à monsigneur Gui de Flandres creanter se foy et obligier prison (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 138).

 

-

S'obliger à qqn. "S'engager vis-à-vis de qqn" : Mes secretaires bien l'oÿ Et me dist : "Sire, vous lo(e) y Bon conseil ? Dites m'en la voire, Foi que vous devez saint Grigoire." A ce mot ne li vos respondre, Et il prist un petit a grondre, Puis dist : "Sire, bien m'en doubtoie, Mais dire ne le vous osoie, Mais je doubtoie vos courrous Et que li festus ne fust rous Entre nous deulz sans renouer ; Si que jamais ne quier vouer A fame ne moi obligier, Car on les pert trop de ligier." (MACH., Voir, 1364, 664). Vous estes mon fils, et ne vous povés obligier à quelque personne sans mon congié. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 414).

 

-

S'obliger pour qqn. "Se porter garant pour qqn" : Audit Messire Eustace, qui pour li ont esté poiez à Monseigneur Jehan Lautonne, auquel Monseigneur se obliga pour ledit Messire Eustace, comme appert par ses lettres obligatoires seellées de son seel (...) rendues à court, toutes chancellées comme poiées (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 326).

 

-

Faire obliger son corps. "S'engager sur sa personne" : Sur mainte lettre avoit son cors fait obligier Et chil le menachoient de tenir prisonnier. (Hugues Capet Lab., c.1358, 78).

 

-

Part. passé en empl. adj. "Lié, engagé" : Chis premiers traictiés ne se peut tenir, car l'enfant de Castille estoit obligiés ailleurs par mariage (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 117). ...et, conmunement, la ou il y a deffaute de justice, et celluy qui est obligés ou qui fait aucun tort ne recognoit aucun souverain, l'en puet poursievir sa justice et son droit par force d'armes et de fait (Songe verg. S., t.1, 1378, 287). ...nous sonmes obligiet par foi et sierement et sus grant painne de florins et sus sentense de pape, que nous ne poons esmouvoir gerre au roi de France sus encourir en celle painne. (FROISS., Chron. D., p.1400, 339). Pour ce doncques qu'ilz avoient fait le serment aux consules qui estoient ancores en estat, et non au dictateur qui s'estoit demys, cuida le Senat ancores les tenir obligiez. (LA SALE, Sale D., 1451, 184).

 

.

"Engagé par qqn (professionnellement)" : Supplient humblement les jurez pasticiers de ceste ville de Paris, comme jaçoit ce que nul dudit mestier ne puisse faire porter vendre parmy ceste dite ville de Paris, flannetz, tartelettes, ratons, cassemuseaulx, tartes a pommes, pastez, tallemouses, eschaudez et autres menuz ouvrages dudit mestier, sinon par leurs apprentilz obligez (Mét. corp. Paris L., t.1, 1497, 383).

 

2.

En partic.

 

a)

"Assujettir qqn par un engagement (d'ordre financier) (à qqc.)"

 

-

Estre obligé (envers qqn) à/de/en (une somme d'argent). "Être redevable (à qqn) de" : Et cestui qui ainsi fu delivré fust obligié a un autre en certaine somme (ORESME, E.A., c.1370, 456). ...et sera obligié en la somme et selon plus ou moins si comme il appartendra a l'office (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 413). ...cils rois les avoit absols et quittés de une grande somme de florins dont obligiet il estoient ... au roy de France (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 2). ...et, avec ce, icellui Pierre Le Clerc par une cedule signée de sa main et seing manuel est demourez tenuz et obligiez envers lui qui parle en la somme de IIIJxx et cinq frans à païer à certain terme avenir (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 490). ...icellui Pierre Le Clerc par une cedule signée de sa main et seing manuel est demourez tenuz et obligiez envers lui qui parle en la somme de IIIJxx et cinq frans à païer à certain terme avenir (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 494). ...ledit maistre Loiz estoit obligiez en la dicte somme de IIIm escus envers ledit Chanteprime (BAYE, I, 1400-1410, 1). ...ycely maistre Loiz ne lui doit aucunne chose, ne n'est aucunement obligiez ledit Loiz envers lui d'ycelle somme dessus dicte. (BAYE, I, 1400-1410, 1). Cedit jour, a esté rendue l'obligation de la somme de XIIIJc libvres (...) à Bureau de Dampmartin, qui, par icelle, estoit obligié à ladicte somme, parce qu'il a paié et rendu ladicte somme en la main de Adam des Vignes, huissier (BAYE, II, 1411-1417, 65).

 

-

S'obliger (à/envers qqn) : Je me sui obligiez ver yaulz en tant d'escris Que plus leur doy, ce croy, .VI. fiez voire .X. Que je n'aie vaillant (Hugues Capet Lab., c.1358, 78). ...il emprunta aux lombars dessus dis la somme de VI francs, pour lesquelz il se obliga envers lesdis lombars (Trés. Reth. S.L., t.2, 1395, 412). Floron de lis, roialle geniture, Françoys Villon, que Travail a dompté A coups orbes, a force de batture, Vous supplie par ceste humble escripture Que luy faciez quelque gracïeux prest. De s'obliger en toutes cours est prest, Se doubte avés que bien ne vous contante ; Sans y avoir dommage n'interest, Vous n'y perdrés seulement que l'attente. (VILLON, Poèmes variés R.H., c.1456-1463, 50). ...mais les gens de monseigneur de Bourgoingne ne vouloient monter à cheval sans avoir argent ; et convint que monseigneur le connestable se obligeast à monseigneur de Ternan de la somme de mille escuz (GRUEL, Chron. Richemont L., c.1459-1466, 114). LA FEMME [au chrétien]. (...) Trouvons quelque homme bien fourny Qui nous avance ung peu d'argent, Et nous obligons. LE CRESTIEN. (...) Mais c'est force (de) trouver la voye, Car nous n'avons gaige qui vaille. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 83).

 

.

S'obliger (à/envers qqn) à/de + inf. : À le somme des flourins paier se oblegoient les terres dessus nommées qui voulentiers se veissent delivré de telz gens (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 135). ...et d'icelle reste de IIJc LXX livres s'obligera envers ladicte Marchandise ledit Charron à la paier ausdiz termes (BAYE, II, 1411-1417, 193). ...lequel receveur, estant en ladicte Chambre de Parlement, offroit de soy obligier à paier la Court d'un mois dedens le XVe jour de may prochain venant. (FAUQ., III, 1431-1435, 55). ...ledit de Marigny s'obligera devant deux notaires de Chastellet de paier au Roy VJxx livres parisis pour l'amende des erreurs proposez par ledit messire Simon Morhier (FAUQ., III, 1431-1435, 57). Aus parens, amis et afins Obligiés vous, se bon vous samble, A la paix tenir tous ensamble (TAILLEV., Moral. D., 1435, 105).

 

.

Empl. intrans. [Pour s'obliger à] Obliger à + inf. : Mais je voeil qu'en ce present lieu Obligiés, se c'est vostre acors, A la paix tenir coeur et corps (TAILLEV., Moral. D., 1435, 105).

 

-

Obligé en dettes. "Endetté" : Dont par ainsi vint grant discencion entre les seigneurs et le poeuple : et especialment pour ceux qui estoient obligiez en debtes, lesquelz on tenoit en loyens et en prisons (LA SALE, Sale D., 1451, 178).

 

-

Estre obligé du corps. "Faire l'objet, en raison de son endettement, d'une contrainte par corps" : ...car tel y a qui doibt de l'argent, dont il est obligé du corps... (TARDIF, Facéties Pogge D.H.-P., c.1490, 105).

 

b)

"Assujettir qqn" : ...c'est nostre Seigneur qui nous crea et racheta de son sanc comme nous fussions par devant serfs et obligiez par le pechié d'Adam (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 05).

 

-

"Assujettir, asservir qqn (aux tourments de l'enfer)" : ...ma tresdouce Dame Seinte Marie, qi portastez le fruyt si bien odourant par lequel fruyt nous estoions [rechaté de la puiante peigne d'enfern ou nous estoiens] par le primer fruyt obligez par nostre primer pier Adam. (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 215).

 

3.

Obliger qqn. "Faire que qqn vous soit redevable" : ...les quelz sont les outilz dont tu te dois et pues aidier à faire l'ouvrage de la deffence de ton pays sans lesquelz ta seigneurie est nulle, dois chiers tenir et en amour et leur faire des biens afin de les plus obliger à toy. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 92). ...entre aultres services a quoy il obligea son dict maistres vers luy, il fist tant par son gracieux parler (C.N.N., c.1456-1467, 68). ...vous m'offrez plus de biens que je ne vaulz ne qu'en moy n'est du deservir. Mais s'ainsi le faisiez, vous m'obligeriez a tousjoursmés a vostre service. (C.N.N., c.1456-1467, 297).

 

-

Estre obligé à qqn. "Être redevable à qqn" : À Messire Guillaume de la Haie, cappitaine de Valloignes, pour poier à Jehan Cokinggues et Hilletonne ausquielx il estoit obligié, cest assavoir pour LXIII saufs conduiz pour partie des parroisses des sergenteries de Valloignes, du Pont l'Abbé et de Beaumont (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 224). ...et pour ce, en rendant les descharges que on lui auroit baillées, il [Jehan de Precy] en seroit quicte devers le Roy, et pour ce il en sera quicte à tous autres, car il n'est point plus obligié ne tenu à eulz que au Roy (FAUQ., II, 1421-1430, 166). Et s'il avenoit que aucun fust tucteur au puppille qui lui fust obligé, il se doit desobliger vers le pupille le plus toust qu'il pourra et le plus hastivement (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 284). ...je ne suis pas tant obligé a vostre fille qu'elle ne me puisse bien quicter (C.N.N., c.1456-1467, 336). De bon cuer, certes, la luy donne ; Voere, tout le mien luy habandonne, Car tres fort luy suis obligee. Pour luy sancté me fut donnee Du fluc de sang. (Pass. Auv., 1477, 237).

 

.

Estre obligé envers qqn : ...me transporté par devers Monseigneur le duc d'Orléans, auquel je dis et exposé que par une sédulle signée de sa main du Xe de février mil IIIIcXLVIII que je avoye devers moy, il estoit tenu et obligié envers Jacques Cuer en la somme de 169 escus et demy (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 101).

 

-

Part. passé en empl. subst. V. obligé

 

-

Part. prés. en empl. adj. V. obligeant

B. -

Obliger qqc. "Engager qqc." : ...il estoit tenus par certainnes alliances faites de jadis, obligies et acouvenancies entre lui et le roy de Castille (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 207). Et nous quiterés conme rois de France absoluement toutes ces painnes et ces argens et nos fois jurees et obligies, et vous demanderons quitances de toutes ces coses et vous les nous donrés. (FROISS., Chron. D., p.1400, 340). J'oblege tout le remanant De ma vie estre a mort livrée Se par toy, vray Dieu tout puissant Leesse ne m'est recouvrée. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 71).

 

-

En partic. "Engager qqc., donner qqc. en garantie de l'exécution d'une convention ou en garantie d'une dette" : Si volons ... que... soient... tous leurs biens confisqués et obligiés : à nous et à nostre demaine (FROISS., Chron. L., VI, c.1375-1400, 48). Messire Pierre Bourgois devoit à pluseurs gens devant ce qu'il eust obligié sa terre au seigneur du fief. Il est pronuncié que les creanciers querront acheteurs de la dite terre, si auttorisable comme ledit Pierre, et le sire du fief retendra ou louera la vendue (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 211). Et à ce furent presens Gaultier de Favencourt et Jehan Le Breton, taverniers et bourgois de Paris, qui de ce se firent et constituerent pleges et principaulz païeurs et respondeurs et chascun d'eulz pour le tout ou deffaut dudit Guillaume etc. touz etc. obligeans biens (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 488). ...icelui messire Charles, jusques à ce qu'il aura XXX ans, ne pourra vendre, obliger, engager, aliener, ne transporter en autruy main aucunes des terres (...) appartenans audit messire Jehan (BAYE, II, 1411-1417, 150). ...icellui evesque prometra rendre ladicte somme, se mestier est, ou la convertir esdictes reparations, et obligera à ce tous ses biens. (BAYE, II, 1411-1417, 240). ...et declare la Court lesdiz heritages estre affectez, ypothequez et obligez pour la rente et arrerages dessusdis (FAUQ., III, 1431-1435, 120). ...ausquelles cryées et subhastacion les diz religieux abbé et convent de Mairemoustier se opposèrent, disans que les biens dudit Maurice suppliant leur estoient premierement affectz et obligiez par le delit dessus dit (Doc. Poitou G., t.9, 1448, 69). Et quant à ce tenir, faire et acomplir en la manière que dit est, lesdis prieur et frères, présens, pour eulx es nons que dessus et leurs successeurs, obligèrent tous les biens et héritages dudit hostel-Dieu, ou qu'ilz soient, présens et advenir. (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1454, 288).

 

-

Empl. abs. : Et se il advenoit que lidis Watelés vendist, despendist, alienast ou obligast, ou que, par quelconque voie ou maniere que ce fust, les enwagast ou meist hors de sa main, ou aucuns d'iceuls des biens dessus dis, lesdis Jehans Pierrelot et Juliens Petit Voueit, ou li uns d'euls, poursieurront (Trés. Reth. S.L., t.2, 1366, 177).

V. aussi obligé, obligeant
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre