C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     NYMPHE     
FEW VII nympha
NYMPHE, subst. fém.
[T-L : ninfe ; GDC : nymphe ; FEW VII, 258a : nympha ; TLF : XII, 320b : nymphe]

MYTH. "Divinité champêtre, divinité des bois, des eaux, nymphe" : ...les nimphes et les fees Y faisoient [près de la fontaine] leurs assamblees Et qu'encor souvent y venoient Et leur parlement y tenoient, Leurs gieus, leurs festes, leurs caroles Et leurs amoureuses escoles (MACH., F. am., c.1361, 193). Vesta qui estoit la prestresse Et la souverainne maistresse Des nymphes, des tragediannes, Des juenes et des anciennes, Et de leurs temples ensement, Prioit là moult devotement, À tous dieus, à toutes deesses, Que, de leurs courtoises largesses, À ceste creature née Donnassent bonne destinée. (MACH., P. Alex., p.1369, 4). Les autres ilz f[i]rent diex des yaues, si comme Neptunus dieu de la mer ; et les nimphes ou les muses ilz firent dieuesses des yaues et les diviserent selon la diversité des yaues (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, III.12, glose, f° 113d). Aprés quant il dit que les nimphes sont de ligier esmeues a rire et a eulz mocquer, il le dit pour ce que les païens tenoient que ces nimphes estoient dieuesses, et toutesvoiez en verité c'estoient diables qui de nuyt se mocquent des gens et les font forvoier en leur chemin (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, VI.1, glose, f° 281c). [Vénus] Qui moy de blamer ne cesse Dou pechié de la rudesse Que j'ay fait par ma simplesse Contre Amours ; si m'en confesse, Et Vesta dira la messe En pardon de mes meffais, Qui des nimphes est prestresse. (MACH., Les lays, 1377, 441). Lors s'arresta tous esbahiz de la grant beauté qu'il perceut en celle qui tousjours chantoit si melodieusement que oncques seraine, faee, ne nuimphe ne chanta tant doulcement. (ARRAS, c.1392-1393, 6). La vertu du germe de ton pere toy et les autres [Mélusine et ses deux soeurs] eust attrait a sa nature humaine, et eussiés esté briefment hors des meurs, nimphes et faees, sans y retourner. Mais desormais je te donne le don que tu seras tous les samedis serpente du nombril en aval. (ARRAS, c.1392-1393, 12). Et avoit ceste dame [Diane] grant compaignie de nimphes et de deesses des boys et de montaignes, et de fontaines et de la mer aussi. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 258). ...et pour magnifier les estoilles, voulut que ses sept filles portassent chacune le nom d'une chacune planete, auquel moïen furent puis appellées nymphes. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 21 r°).

 

-

Nymphe de bois/de rivieres : Par la grant douceur de sa lire Les nimphes des bois le sievoient [Orphée] Et les grans arbres s'enclinoient Pres de lui pour lui escouter. (MACH., C. ami, 1357, 83). Les nimphes dou bois le plourerent Parfondement, car moult l'amerent, Et de tous les arbres les genres, Les grans, les moiens et les menres, Et les rivieres ensement Le plourerent parfondement (MACH., C. ami, 1357, 92). Nymphes de bois et de rivieres, Satireaus de toutes manieres. (MACH., P. Alex., p.1369, 2).

 

-

Nymphe en poeterie : Les tragedianes y vindrent, Qui mult humblement se contindrent ; Tragedianes sacrefice Font aus diex, et devin office ; Et nymphes en poéterie, Ce sont fees, je n'en doubt mie. Mais ne fu pas à l'assamblée, Qui pour bien estoit assamblée, Circé, la male enchanteresse, Qui d'enchantemens est deesse (MACH., P. Alex., p.1369, 2).

 

-

"Fille galante"

 

Rem. Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, gloss.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre