C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     OBSCURÉMENT     
FEW VII obscurus
OBSCUREMENT, adv.
[T-L : oscur (oscurement) ; GD : oscurement2 ; GDC : oscurement ; FEW VII, 281b : obscurus ; TLF : XII, 359b : obscurément]

A. -

[Domaine de la perception visuelle]

 

1.

"Clandestinement, sans être vu" : ...c'est nuyt quant il est oscur et oscurement s'en issent les males vicez de mon coer, com renard, et privement font grant damage as poures gientz com le renard as gelynes (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 106).

 

2.

"D'une manière vague, peu distincte" : ...et par la congnoissance de l'image, comme de l'image du roy on congnoist le roy que elle represente, voire obscurement et imparfaictement. (GERS., Trin., 1402, 161). Comme dist l'apostle Saint Pol : "Nous veons maintenant comme par ung mireoir" par nostre ame faite a l'ymage de Dieu, aiant entendement, mais obscurement tant que l'ame est en ce corps mortel. (Somme abr., c.1477-1481, 101).

 

-

Voir obscurement. "Voir d'une manière vague, indistincte" : ...mon compaignon si monstra par semblant et parole que il veoit je ne sçay quelz ymages, flebement et obscurement. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 201). ...le soleil, qui paravant dès IIII heures avoit luit clèrement et nettement, souffri éclipse de clarté, par especial en ce climat, tel que l'en veoit aussi obscurement que l'en voit à X heures de nuit ou a II heures après minuit. (Ch. VI, D., t.1, 1406, 288).

B. -

Au fig. [Domaine de la perception intellectuelle]

 

1.

"De façon peu intelligible, de façon voilée, mystérieuse" : ...il me fu monstret par un vaillant phylozophe pluseurs vertus occultes des herbes que nous ne savons point par decha, sy vous en ay fait un brief traytiet obscurement declaret, affin que chascuns ne le sache entendre car on puet faire trop de merveilles. (MANDEVILLE, Lap. M., c.1350-1390, 185). Mais, mon tresdoulz cuer et ma treschiere dame, il m'est avis que vous m'escrisiés plus briément que vous n'avés acoustumé, plus obscurement et de pyeur lettre ; et me semble, par vostre lettre, qui m'est plaisant a l'ueil et douce au cuer et savoureuse a la bouche, que vous n'avez mie loisir de moi escrire, ou que vous le faites ressongnamment pour doubtance d'autrui, ou que il ha autre chose, la quele je ne puis savoir, se vous ne le me mandés. (MACH., Voir, 1364, 766). Mon tresdoulz cuer, vous m'avés escript piece ha en unes autres lettres dont je ne fis onques response, que je vous escri plus briément et plus obscurement que je ne soloie. Et en verité vous dittes voir, mais c'est pour ce que je ne treuve pas tousjours clerc en qui je me fye bien pour escrire par devers vous ; et comment que je vous aie tousjours acoustumé a escrire ouvertement, et que pluiseurs scevent les amours de vous et de moi, n'est il nulz qui en sache parfaitement la verité, fors une et moi et vostre secretaire (MACH., Voir, 1364, 780). Le verset que on prend du psautier signifie les particulieres vaticinacions ou prophecies que les prophetes chantoient obscurement (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 289). Et prumierement, par la bonte de Dieu et vertu de sa crois, [la nouvelle Chevalerie] prendra les lieurs [l. lieux] cy-dessus obscurement touchies et pour cause, en attendant les princes sustouchies (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 102).

 

2.

"De façon vague" : Item, qui veult diviner obscurement des fortunes d'un homme, a painne puet faillir que il n'aviengne aucunechose applicable a son divinement par la continuelle variacion des proprietez et des adversitez de fortune. (ORESME, Divin. C., c.1366, 94).

 

3.

"De façon obscure, sans éclat" : Emilian, né obscurement, impera plus obscurement, car il fut tué le tiers mois aprés qu'il avoit prins l'empire par tyrannie. (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 421).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre