C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
NEUTRE
  Tri :
17 exemples
 1 ...ou se toutes .II. estoient neutres ou l'autre d'elles estoit neutre, c'est a dire ne bonne ne male, l'en devroit faire semblablement (ORESME, E.A., c.1370, 499).
 2 Comme verité soit que operacions sont differentes en bonté et en malice, et que les unes soient eslisibles et les autres sont a fuir et les autres neutres ou indifferentes, et chascune operacion a delectacion propre a elle, il s'ensuit que les delectacions ont semblables differences, et que la delectacion qui est propre a operacion vertueuse est bonne, et celle qui est propre a mauvaise operacion est mauvaise (ORESME, E.A., c.1370, 512).
 3 Pendant le temps que telz courses se faisoient, les marchans de estranges nations, qui ont acoustumé, de sy long temps qu'il n'est memore du contrairre, de communicquier et marchander en la ville de Bruges, lesquelz on appelloit les Nations, et qui pas n'estoient de la guerre, rendoient chascun jour grant painne de y mettre la pais et reduirre lesdis de Gand en la bonne grace dudit duc, et qui de ceste guerre estoient comme neuttres, se conclurrent de aler en ladicte ville de Gand, et eulx remonstrer le grant abuz en quoy ilz estoient (ESCOUCHY, Chron. B., t.1, c.1453-14, 407).
 4 A celle journée fut la duchesse de Lucembourg presente, et toute la noblesse et chevalerie tenant le party du duc et de la duchesse, et mesmes plusieurs estrangiers et voisins qui estoient venuz veoir l'estat de l'armée du duc, les uns pour le visiter, les aultres pour lui presenter service, et aultres pour demourer par moyen neutre en celle guerre et sans tenir party, dont, entre aultres, y estoit ung notable chevallier, nommé Guilaume, seigneur de Fenestranges, natif de la duchié de Lorraine, et pour lors mareschal dudit pays de Lorraine (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 124).
 5 Et au regard des places prinses oudict marquisat (...), elles seront toutes mises en la main de mondict seigneur de Bourbon, comme neutre, pour les tenir en la forme et maniere que mondict seigneur de Bourbon tient la ville de Saluces. (Lettres Ch. VIII, P., Pièces justif., t.3, 1488, 371).
 6 Laquelle ville est neutre en ce quartier là et fort affectionnée au roy, car elle est sienne et luy paye dix mille livres parisiz l'an et, au demourant, vit en toute liberté et y sont receüz toutes gens (COMM., II, 1489-1491, 178).
 7 Et senefie que cellui qui la porta [l'hermine] premierement en armes estoit homme de paix et de concorde et vertueulx au bien de paix et homme vierge et humble et benin et nextre. (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 471).
 8 ...la pluspart de ceulx que l'on creoit et eslisoit en la dite Loy pour l'année estoient si prouchains et affins de lignage l'un à l'autre, que, par pluiseurs fois, quant ilz estoient ou banc de leur auditoire, il n'en y avoit que deux ou trois neutres entre eulx (Hist. dr. munic. E., t.1, 1466,,, 104).
 9 "...Dame royne," dist Ardant Desir, "avec telx neutres qui ne donnent foy a tant de vaillans clercs de chacune partie, je n'entens a brouillier mon papier ne sieuvir leur orgueilleux sentier..." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 368).
 10 ...quar ce qu'est autre et neutre entre .II. contraires est moien entre eulz. (ORESME, C.M., c.1377, 222).
 11 Et est ce nom I>cherubin/I> et I>seraphin/I> yci pris pour masculin genre (...) ; mais en grec il sont diz de neutre genre. (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 449).
 12 Encores par le neutre genre est dicte la substance divine. Par masculin genre est exprimee la personne de la trinité. Par le feminin genre la notion, par laquelle les personnes sont distinguees comme paternité, filiation, procession. (Somme abr., c.1477-1481, 155).
 13 ...li dus Aubers et tous li pays demorèrent neutre et ne se deurent tourner ne de l'une part, ne d'autre. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 127).
 14 ...cil de Haynnau (...) demorèrent neutre et obeïrent non plus à l'un comme à l'autre. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 147).
 15 Ossi dou conte il se mettoit arrière che que il pooit, pour tenir chiaulx de Gaind à amour : enssi nooit il entre deux aiges, et se faisoit neutres à son pooir. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 225).
 16 Item, durant le temps que les besongnes dessusdictes se commencèrent fort à enfélonnier et animer entre les deux parties d'Angleterre et de Bourgongne, comme dit est, pour tant, fut advisé par ledit duc et aulcuns de ses plus féables conseillers, qu'il seroit bon de trouver manière secrète que ycelles deux parties ne feyssent point de guerre l'un contre l'autre, et que leurs gens, pays, amis et alyés, demourassent paisibles et comme neutre. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 209).
 17 Et quand est au regard de messire Jehan de Luxembourg, il se tenoit comme neutre, et pour celui temps avoit peu de hantise avec nulles de ces parties. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 342-343).
DMF 2020Robert Martin
Fermer la fenêtre