C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     NASSE     
FEW VII nassa
NASSE, subst. fém.
[T-L : nasse ; GD : nasse/nassepellee ; GDC : nasse ; FEW VII, 28b : nassa ; TLF : XI, 1327b : nasse]

A. -

PÊCHE "Instrument de pêche, en forme de panier, qui se pose au fond de l'eau et où le poisson va se prendre" : ... il s'estoit efforcé de peschier en la dicte riviere a plusieurs engins, et de y mettre et atachier nasses pour peschier et prendre poisson en plusieurs lieux, dedens les fins et mettes appartenans aux diz religieux (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1377, 473). Tous engins de bois, soient nasses d'osiers, nasses pelées, jonchiéz ou autres engins quelconques de bois, d'osier ou de jon, si espéz que un homme n'y puisse bouter aiseement ses dois jusques aux premieres jointes de la main, sont defenduz. Et semblablement les bous, bocceaulx ou planchons adjoustéz aux dites nasses ou autres engins d'osier ou de jon. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 296). ...les nauces du combre de la Roche Fouques sis en ladicte parroisse, et en prenant et faisant prendre le poisson qui estoit èsdictes nauces (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1385, 277). De la pescherie des grans fossez de ladicte ville, que Mesdits Seigneurs tiennent en leurs mains, (...) ils les ont fait pescher en l'esté de ce present compte par Raoulin de Hoctot qui y a mis des lignes, nasses et autres engins pour y prendre des tanches et des enguilles (Comptes Paris M., t.2, 1458-1460, 140).

 

-

[Comme terme de compar.] Estre pris comme en une nasse : Pris estoient [les Anglais] comme en une nasse, Si n'eussent trouvé cest accort ; Mes il ont eu temps et espasse Qu'i se sont garantiz de mort. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 634).

 

-

Plus fier que poisson en nasse : Plus cruel sera c'un lyon Et plus fier que poisson en nasse, Pour despendre escu et lyon, Car par nature le chien trace. (LA VIGNE, S.M., 1496, 161).

 

-

Traire son engin en autrui nasse. "Être infidèle à sa femme" : Si n'en puis mais si j'ay le cuer marri, Quant son engin en autrui nasse trait. (DESCH., Oeuvres Q., t.5, c.1370-1407, 79).

B. -

Au fig. "Situation fâcheuse, embarrassante ; piège, traquenard" : Ainxin peut on dire de ceulx qui sont en mariage, car ilz voient les autres mariez dedens la nasse, qui font semblant de noer et de soy esbatre, et pour ce font tant qu'ilz trouvent maniere d'y entrer, et quant ilz y sont, ilz ne s'en pouent retourner et demourent la. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 3). Je suis le poisson en la nasse, Qui entre ens et ne s'en puet traire. (CHART., D. Rev., a.1424, 317). Evacuees seront les nasses Infernales, on le verra, Et dedens bref temps fin prendra D'humains la dure destinee. (Myst. Incarn. Nat. L., t.1, c.1454-1474, 202).

 

-

La nasse de mariage : Voiez cy la plaisance qu'il a trouvé en la nasse de mariage. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 64).

C. -

P. anal. "Piège à prendre les rats" : ...deux nasses de fil de fer, à prandre des ratz (...). Et quatre sourissières, à prendre souris (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1478-1481, 386).
 

DMF 2020 - Synthèse Jean-Loup Ringenbach

Fermer la fenêtre