C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     NAGUÈRE     
FEW XVII *waigaro
NAGUERE, adv. de temps
[T-L : gaire ; GDC : naguaire ; DEAF, G56 gaires ; AND : nadgairs ; FEW XVII, 469a : *waigaro ; TLF : XI, 1301b : naguère]

"Il y a peu de temps, il y a peu ; p.ext., il y a un certain temps, dans un passé clos" v. guère : Nagaires, se bien l'avés en memoire, vostre haultesse a volu priier ma petitesse afin que des Escriptures divines voulsisse cueillir flourettes couvenables desquelles je feisse aucun livre ou traittié prouffitable pour le enseignement ou erudition salutaire de vos nobles enfans (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 3). ...le quel afferma en bonne verité que, de son propre conquest fait naguere, ilz avoit, tenoit, joïssoit et paisiblement possedoit, sanz aucun contredit ou empeeschement, une maison et jardin (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1365, 284). Complaint c'est a nous nostre amé et feal conseiller et maistre de nos comptes François Chanteprime que, nagueres, nos bien amés les religieux abbé et couvent de Saint Magloire de Paris ou leur procureur, sur ce qu'ilz dient et maintiennent avoir droit et estre en possession et saisine de estre seigneurs en partie de la ville et terrouer de Charronne les Paris et y avoir toute justice, seigneurie haulte, moienne et basse... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1388, 573). ...et nagueres, puis deux ans ença, soy marié à une femme demourant en ladite ville (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 269). Comme le dymanche XXVIIIe jour du moys d'avril derrenierement et nagaires passé, environ deux heures aprés disner... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1392, 650). Marie du Brueil, nagueres femme dudit feu Gillet... (BAYE, I, 1400-1410, 257). Cedit jour, maistre Simon de Nanterre, conseiller du Roy nostre Sire en la Chambre des Enquestes, qui avoit exercé l'office de visiter les lettres à la Chancellerie par dix ans et plus, et qui avoit nagueres esté esleu president ou lieu de messire Jaques de Ruilly, chevalier, nagueres trespassé, a esté receu et a fait le serment de president acoustumé. (BAYE, I, 1400-1410, 298). Et pour ce que les ordonnances pieça faictes et nagueres renouvellées et jurées en la presence du Roy tenans son lit de justice ceans portoient que... (BAYE, II, 1411-1417, 137). ...Disoit en oultre que Charles, soy nagaires disant dauphin, n'avoit aucun droit de succeder oudit royaume de France (FAUQ., II, 1421-1430, 73).

Rem. Pour la forme étymologique n'a guere, v. guère.

 

-

Naguere trespassé./Naguere + nom d'une fonction, d'une charge... "Qui est décédé en dernier dans la charge en cause, qui l'a exercée en dernier" : Cedit jour, à VIIJ heures, s'est levée la Court pour aler aux exeques de l'evesque de Paris, nagueres trespassé [dernier évêque de Paris décédé]. (BAYE, I, 1400-1410, 279). ...mandemens et lettres dessusdis le roy Henry, roy de France et d'Angleterre, filz du roy d'Angleterre nagaires trespassé [dernier roi d'Angleterre décédé] (FAUQ., II, 1421-1430, 66). ...frere du roy d'Angleterre derrenement et nagaires trespassé (FAUQ., II, 1421-1430, 73). Ce jour, maistre Symon de Champluisant, nagaires prevost de Paris [qui a été le dernier prévôt en titre], fist le serement en office de president, et fu receu quart president par vertu des lettres passées en Conseil tenu par le duc de Bedford, sans autre election que dit est. (FAUQ., II, 1421-1430, 77).

 

-

Autrefois et naguere. "À une autre occasion et il y a peu (ou bien : et il y a un certain temps)" : Pour ce que la Court a trouvé que au jour d'ui, entre VIJ et VIIJ heures, n'avoit à l'uiz de la Chambre aucun huissier qui servist, jà soit ce que chascun mois doient estre VJ desdiz huissiers presens ceans à servir selon les ordonnances, et que autrefoiz et nagueres ayent lesdiz huissiers ou aucuns d'eulx, et par especial ceulx qui pour lors estoient en leurs moiz, puni pour semblable cas et defaut, la Court a ordonné que... (BAYE, II, 1411-1417, 46). ...en entretenant ce que autresfois et nagaires avoit esté exposé par ledit Branlart de par la Court en l'ambassade ordonnée estre faicte le XXIXe jour de decembre derrain passé. (FAUQ., I, 1417-1420, 227).

 

-

Jusques à naguere : Par Dieu, mon amy que je ame sur toutes chouses qui sont en terre, le traistre en qui vous fiez, qui vous a dit les parolles, m'a priee plus de deux ans pour vous cuider trahir, mes je l'ay moult reffusé, et y a mis moult grant paine en maintes manieres, et quant vous cuidiez qu'il venist ciens pour l'amour de vous, il n'y venoit que pour traïson, ne il ne se vouloit cesser jusques a nagueres que je luy ay dit et juré que je le vous diroye, mes je n'enduroye le vous dire (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 63).

 

-

Puis/depuis naguere. "Depuis peu ; par la suite et il y a peu" : Jehan de Bar et Jehan Soudant, examinateurs oudit Chastellet, fu attainte et fait venir Katherine, femme Henryet du Roquier, prisonniere oudit Chastellet, pour ce que l'en dit que elle est maquerelle publique et commune, et aussi que, puis naguere, elle a vendu, baillé et livré une jeune fille nommée Margot, seur dudit son mary, laquelle estoit aprentisse en son hostel, à un chevalier, lequel a eu son pucelage. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 42). ...aujourd'uy et puis nagueres plusieurs murtres et larrecins ont esté faiz de nuit à Paris par gens incongneuz et hommes vacabonds (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 459). ...ladicte taille ne pourrions et aussy ne voudrions en aucune maniere conseiller ne consentir, combien que des un an a et mesmement puiz nagueres on nous a offert C mil frans pour ycelle consentir estre mise sus (BAYE, I, 1400-1410, 36). ...et se sont depuis nagaires eslevez en plus hault orgueil et en plus grant pertinacité (FAUQ., III, 1431-1435, 46). ...ils se doyvent mirer a cest exemple, qui est notoire et vray et advenu depuis nagueres. (C.N.N., c.1456-1467, 181). Très cher et amé cousin, pour ce que puis nagueres, par l'advis et deliberation de nostre très chier et très amé oncle le roy de Secille, de Jherusalem et d'Arragon, et noz très chiers et très amez freres les ducz de Guienne et de Bourbon et autres de nostre sang et Grant Conseil, a esté deliberé que nous ferions et porterions l'ordre de Mons. Saint Michel... (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 240).

 

-

Naguere que. "Il y a peu que" : Nagueres que ung grand gentil homme, sage, prudent, et beaucop vertueux, comme il estoit au lit de la mort, et [ eust ] fait ses ordonnances et disposé de sa conscience au mieulx qu' oncques peut, il appella ung seul filz qu'il avoit, auquel il laissoit foison de biens temporelz. (C.N.N., c.1456-1467, 330).

V. aussi guere
 

DMF 2020 - Synthèse de mot grammatical Robert Martin

Fermer la fenêtre