C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MONNAYER1          MONNAYER2     
FEW VI-3 76a moneta
MONNOYER, subst. masc.
[T-L : monoiier ; GD : monier ; FEW VI-3, 76a : moneta]

A. -

"Celui qui travaille à la fabrication de la monnaie, monnayeur" (synon. monnoyeur) : ...par vertu des privileiges donnez et octroyez du roy nostre seigneur, et de ses devanciers, aus ouvriers et monnoiers de son royaume, ouvrans et non ouvranz (Doc. Poitou G., t.2, 1345, 285). Et quant celle monnoie de pappier est trop vielle et dégastée, sy que on ne la puet bonnement manier, on l'apporte as monnoiers du roy (JEAN LE LONG, Etat Khan B., c.1351, 342). ...Henry Charles dit de Bezençon, monnoyer et bourgois de Paris, et Jehanne, sa femme (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1354, 187). ...car les monnoyers et les peletiers ne sunt pas d'une guise, ne les vetturiers ou autres. Et pour ce dit Aristote des .III. multitudes desus dictes que il ne traitent rien selon vertu (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 264). Derechief, le Roy doit avoir la cognoissance de tous monnoyers et d'autres gens neccessaires pour la ditte monnoie. (Songe verg. S., t.2, 1378, 202). Si conmenchierent a asallir la forterece de Monstruel Bonnin moult asprement pour la convoitise de le gaegnier ; car il i esperoient a trouver grant argent, pour tant que li monnoiier i estoient et le tenoient. (FROISS., Chron. D., p.1400, 765). ...plus de .CC. monnoiiers (...) la forgoient et faisoient la monnoie dou roi. (FROISS., Chron. D., p.1400, 765). Audit Oudot Le Bediet, la somme de deux frans, qui deuz lui estoient et que messeigneurs des comptes de monseigneur à Dijon lui ont tauxé pour ses peines et salaires d'avoir grossé en son parchemin V lettres executoires d'iceulx seigneurs des comptes de certaines lettres patentes à eulx envoyés par monseigneur le duc contenant longue escripture touchans certaines ordonnances par lui faictes sur les ouvriers et monnoyers de ses monnoyes (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 832). Jeudi, XIIJe jour de mars, les ouvriers et monnoiers du serement de France ont baillié ceans leur requeste par escript à l'encontre des ouvriers et monnoiers du serement de l'Empire (FAUQ., II, 1421-1430, 225). Et doresenavant ne seront receuz par lesdis maistres des monnoies aucuns à ouvrer ou monnoier dudit serement de l'Empire, s'ilz ne sont filz d'ouvrier ou monnoier, ou filz de fille d'ouvrier ou monnoier (FAUQ., II, 1421-1430, 359). ...Jehannin Jodoin, (...) monnoier du serement de l'Empire (Paris domin. angl. L., 1422, 67). ...avons ce droit povoir mettre, creer et faire une foiz en nostre temps s'il nous plaist, un monnoier du serement de France pour estre compaignon et de la communaulté des autres monnoiers dudit serment (Paris domin. angl. L., 1431, 332).

 

-

Monnoyer juré. "Monnayeur assermenté"

 

.

[Dans un cont. métaph.] : ...la royne et ses dames, veans l'oscurte des besans et la foible monnoye du royaume de Hongrie, et que elles ne trouvoient pas la franchise ou royaume des monnoyers jurez, qui doivant faire la monnoye, laisserent pauvres lieutenans pour l'amour du signe de Thau (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 253).

 

-

Faux monnoyer. "Fabricant de fausse monnaie" : ...un faulx monnoier appellé Jehan Bertelot, auquel ledit exposant bailla ou fist bailler du metail d'or et d'argent pour faire de la monnoye (Doc. Poitou G., t.6, 1402, 403). ...icellui bailli ou son dit lieutenant a condempné le dit Beraut à recevoir et prandre paine capital et d'estre mort, c'est assavoir d'estre boully, ainsi que faulx monnoyers et faiseurs de faulses monnoyes, condempnez à mort, l'ont acoustumé à estre. (Doc. Poitou G., t.7, 1408, 145). LUCIFER. (...) En après, bien maintenir dois Ces oliers et ces ruffiens, Qui sont puants comme vil fiens, Ces mauvais et faulx monnoyers, Ces estradeurs et ces multriers (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 7).

 

-

[Sans faux] : Hasardeur qui n'a ung denier, Ribault ou pire que monnier... (MARTIN LE FRANC, Champion dames D., t.2, 1440-1442, 139).

B. -

"Changeur" : Encores, en la dicte nef avoit monnoyers, changeurs, orfevres, et marchans groz et moyens, faisans leur office et leur marchandise. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 542). Adonc entre Jhesus au temple et ore une espace, et puis vient aux monnoyers et marchans qui vendoient et achetoient ou temple, et reverse a terre leur tables et leur monnoie, et bouta tout hors du temple (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 125).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre