C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MINCER     
FEW VI-2 minutiare
MINCER, verbe
[T-L : mincier ; GD : mincier ; AND : mincer ; FEW VI-2, 132b : minutiare]

Empl. trans. "Couper en menus morceaux" : ...minciez porions bien deliez, més atournés les avant comme pour mengier, et puis les friés en suif et les liés tous chaus en l'enfle. (Chir. chevaux P., c.1325-1350, 389). Puis les mectez [les épinards] en eaue fremiant sans mincer, et ayez en ung pot eaue clere ou puree, et du sel, et mectez la poree dedans icelluy pot cuire, et puis dreschiez et mectez huille d'olive ou vertjus en l'escuelle, et n'y ait point de percil. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 201). Prenez la menue haste d'un porc, laquelle soit bien lavee et eschaudee, puis rostie comme a demy sur le greil, puis mincié par morceaulx (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 217). Prenez de la char et des costelectes premierement de l'endroit que l'en appelle le filet, apres [l. aprés] de l'autre endroit des costellectes, et de la plus belle gresse -- autant de l'un comme de l'autre en icelle quantité que vous vouldrez faire de saulsisses -- et faictes tresmenuement mincer et detrencher par ung pasticier. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 279). Et prandre l'ongnon assez gros maincé, et faire frire en saing de lart (Recueil Riom L., c.1466, 74). En mesnaige fault le myssouer [var. minssouer] Pour myssier [v. minsser] la poree, Quenoulle, fuseau et batouer Pour batre la buee. (Compl. nouv. mar. N., c.1490, 127).

 

-

[Dans un contexte métaph. (prob. grivois)] : Pour jennes appetiz nouveaux, Dedans l'amoureuse cuisine (...). Il souffist de tendre geline Qui soit sans octz, ne veilles peaux, Mainssee de plaisans cousteaux ; C'est au cueur vraye medecine (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 453).

 

-

Au fig. Mincer tels choux. "Avoir telles pratiques qui mènent au démembrement, à la décadence (?)" : ...Par traison fut la cité honnie Et destruite mainte noble maison ; Les provinces pour tel division Et leurs subgiez furent contradictoire, En relevant contre leur auditoire Se firent frans. Foulz est qui telz cholz mince Dont les Rommains ont perdu leur pretoire : Avisent cy empereur, roy et prince. (DESCH., Oeuvres Q., t.3, c.1370-1407, 201).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre