C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MAIL1          MAIL2     
FEW VI-1 malleus
MAIL, subst. masc.
[T-L : mail ; GD : mail1 ; AND : mail ; DÉCT : mail ; FEW VI-1, 116 : malleus ; TLF : XI, 165a : mail]

A. -

"Gros marteau (avec lequel on fend les pierres), maillet" : Li fosset furent rempli, à l'un des costés, d'estrain et de bois, par quoi il parvinrent jusques as murs, et pikièrent tant de grans maulz de fer, de pik et de martiaus, que li murs fu trawés une toise de large. (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 168). ...fu attaint et admené Perrin Le Gay, ouvrier de bras, prisonnier oudit Chastellet, à la requeste de Loys Bernier, maçon, demourant à Pentin, pour ce qu'il disoit qu'il lui avoit emblé les ostils de carriere qui s'ensuient, c'est assavoir : un barreau, un mail, trois coings, un pic, tous de fer, qui bien valoit V fr. ou environ. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 239). Et le jayant sault hors, qui par ailleurs ne povoit yssir ; et tenoit un grant mail et en donne a Gieffroy tel coup sur le bacinet qu'il le fait tout chanceller. Et quant Gieffroy sent le coup, qui fu durs et pesans, si le fery d'estoc de l'espee enmy le pitz, tellement qu'il lui bouta tout dedens jusques a la hendure. (ARRAS, c.1392-1393, 267). Item, pevent porter une congnié par la forest à leur usage dudit lieu, là où les autres coustumiers ne pevent porter que la houe et le mail. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 55). ...un mail de fer (BUEIL, II, 1461-1466, 39). A Jehan de Monville, mareschal, pour avoir forgé les marteaux des machons qui ont besongné aud. hostel durant le temps dessusd. et pour ung mail et quatre coings de fer pour fendre les pierres (Comptes Archev. Rouen J., 1462-1463, 329).

 

Rem. Guill. Orange T.H.G., p.1450, gloss.

 

-

[Dans un cont. métaph.] : Mais bien voy qu'en vein me travail, Qu'adès te truis Preste pour moy faire travail. Si n'ay fortresse ne murail Que ne soie dessous le mail Dangier destruis. Car je voy bien que tu me nuis Et que joie has de mes anuis, Quant le cuer de ma dame duis A moy fuir. (MACH., Compl., 1340-1377, 244). ...si ne feras tu rien par devers ceulz de la cour se tu ne casses leurs cuers, qui sont de plonc, par la force du mail d'or ou d'argent sur l'enclume de vanité. (FOUL., Policrat. B., V, 1372, 365).

 

.

RELIG. [À propos de Marie] : Dame, a toy loer petit vail : Tu es des ennemis le mail, Tu es des vierges la clarté... (Mir. pape, 1346, 395).

 

-

Entre le coing et le mail : ...car se riens vail Et s'a bien faire me travail, C'iert sans doubtance Par li ; car en mortel travail Fui entre le coing et le mail, Si que je ne donnasse un ail De ma vie ; mais soustenail Me fu, dame, amie et murail, Tour et deffense. (MACH., R. Fort., c.1341, 120).

 

-

[Représentation sur un gâteau d'un homme tenant un mail destiné à découper ce gâteau] : ...autres VJxx [hommes] qui effondroient pastelz, habilliez comme dessus, tenans en leurs mains hauweaulx, l'autre ung mail et ung chisel (Comptes Lille L., t.2, 1468, 329).

B. -

"Fer de la hache d'arme" : Dont aprés y pooir riens aquester messire Jehan de Rebremete se ouvry, faisant signe de soy reposer, et, tenant sa hace a deux mains fierement a bras ouvers loings de l'un l'aultre, donnoit lieu et occasion a messire Henry de venir ferir du mail sur ly (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 168). Il avoit le bassinet en la teste et estoit son visaige couvert d'une grosse visiere trouée en grans trous en losange, et tenoit sa hache en ses mains, qui furent grosses haches pesantes, dont le mail estoit faict à maniere de trois coings à fendre bois (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 74). Messire Jaques fit presenter une longue hache à poincte dessus, et de ung costé ung bec que on dit de faulcon, et de l'aultre un mail rond, à trois pointes de diamant, et au dessoubz de la hache une bonne forte dague. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 125). Et la hache de l'Angloix fut une forte hache poinctue dessoubz, et un grant taillant d'ung costé, et de l'aultre un long mail (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 125). ...et me souvient que ledit de Lalain, qui sçavoit que les haches qu'il avoit baillées et livrées n'avoient point de dague ny de pointe dessoubs, dont il puist faire faucée ne grever sa partie, en faisant une grande desmarche tourna sa hache, et mist le mail de sa dague de la part de sa main senestre, en faisant de la teste quehue, et de la quehue le maillet (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 153).

 

-

De mail. "En frappant du fer de la hache d'armes" : ...haiches pareilles, desquelles ilz combatront d'estoc, de mail, ou de taille, ainsin que mieulz leur plaira (LA SALE, J.S., 1456, 145). ...et l'Anglois feroit de toute sa force après ledit messire Jaques, et feroit de mail, de taille et d'estoc, après le visaige, qu'il veoit nud et descouvert (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 126). ...et, de la main dextre, à l'ayde de la hache, rabatoit tous les coupz que l'Angloix gectoit sur luy, fors d'estoc ou de mail (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 127).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre