C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LUBRIQUE     
FEW V lubricus
LUBRIQUE, adj.
[T-L : lubrique ; GD : lubrique ; GDC : lubrique ; FEW V, 427b : lubricus ; TLF : XI, 33b : lubrique]

A. -

Au propre "Glissant, lubrifié" : ...ou pour ce que le baing mollefie la marris et le fait lubrique, si que le fruit en yst (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 109). ...l'humidité soubtille en est auques toute exalee combien que le remanant qui fait l'ampoule soit lubrique et visqueus (EVR. CONTY, Probl. Aristote, 1380, XXV, 11, 194 r°). ...et la matrice est lubrique et ne se peut reclore et avient plus communement pour froidure (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 14). Les eufz molles sont faciles a digerer et font le polmon souple et la poitrine, et tiennent le ventre laiché et lubrique, et sont pourtant mains nutritifz que les eufz tramblans en la coque. (Rég. santé corps C., 1480, 26). Item, plus les humides et recentes figues sont de plus legiere nutriction que les seches, et plus tost descendent de l'estomac au foye, et font le foye plus humide, et tiennent le ventre plus lubrique que les seches, mais les seches sont mains inflatives et plus convenables a l'estomac que les humides. (Rég. santé corps C., 1480, 33-34). Le quint [poisson] est la tenche, et est ung poisson d'eaue doulce ayant le cuyr fort lubrique et limeux, tendant a couleur noire et a la chair dure. Et quant la tenche, et semblablement le brochet et la parche, sont cuites, on doit oster le cuir. (Rég. santé corps C., 1480, 73).

B. -

Au fig.

 

1.

"Instable" : Tu me veulx consumer ou mettre au neant par les pechiés de mon adolescence. A bon droit prinst cest eage pour soy complaindre, car c'est chelui qui de coustume est le plus lubrique ou fraisle ou glaçant (...). Adolescenche seule est sans valeur et sans force, non ferme aux consaulx, escaufee a pechié, anvieuse de cheulx qui le veullent enseignier, encline a delices. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 289).

 

2.

[D'une pers., de son comportement] "Lascif, impudique" : Je vis de vye non lubrique, J'ayme ma seulle partie unique Et porte myel sans eguillon (BAUDE, Dictz moraulx S., p.1450, 122). ...mais se aprez leurs lubricques tumbemens la bonté des doulx couraiges heroiques, qui tousjours sont enclins à l'amour et faveur du tresnoble et amyable sexe feminin... (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 155). ...la lubricque Sapho, quelle durté souffra elle pour Faon de Sicille (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 157). Vous povez bien congnoistre et voi(r)[s] A sa façon dyabolique Que vaudoise est, je le congnois, Desloyalle, faulce, lubrique ; Et est chose fantastique De voir une femme en armee ; Et es François ung grant replique Que sur tous eulx soit renommee. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 446). ...ung jour lui ala porter aucuns reddevers que de sa terre avoit receuz, et le trouva [Sardanapale] habitué en habit de damoiselle, fillant et faisant petites pouppées et en maniere très lubrique et mulierbrique, et tout ainsi qu'il avoit conceu par icelle sa nativité, si vit bien qu'il ne povoit gueres regner en tenant icelui estat (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 38 r°). ...perscrutee soubz diffus voluntaires antipodes aux lubriques actainctes et bachanalles exactions (LA VIGNE, Ress. chrest. B., App., c.1502-1503, 167).

 

Rem. Ex. de 1450 ds TLF.
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre