C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LICENCE     
FEW V licere
LICENCE, subst. fém.
[T-L : licence ; GD : licence ; GDC : licence ; AND : licence ; FEW V, 310 : licere ; TLF : X, 1184b : licence]

A. -

"Liberté, possibilité de faire qqc."

 

1.

"Liberté de faire qqc,. accordée par qqn ou par une institution qui détient l'autorité, par la loi, le droit canon..." : Par vostre licence et conmant Me donnez congié, treschier sire (Mir. st Val., c.1367, 126). ...si comme il appert en vendre et acheter et en toutes autres voluntaires commutacions desqueles faire la loy donne licence. (ORESME, E.A., c.1370, 291). ...ladite damoiselle Katherine, licenciée quant ad ce et auctorisée doudit Colart, son marit, laquelle licence et auctorité elle reçut aggreablement en lettre (Trés. Reth. S.L., t.2, 1383, 288). ...cogneut et confessa que les chauces vermeilles qu'il avoit chaucées, il, avec les dessus dis biens par lui exposez en vente, avoit prins samedi derrier passé en ladicte ville de Garges, en l'ostel d'un escuïer duquel il ne scet le nom, sans le sceu ou liscence d'icellui (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 122). ...plusieurs gens d'esglise ont acquis terres, rentes (...) sans ce que elle soyent amorties de nous ou de noz predecesseurs, et sans congié et licence sur ce par eulx obtenus (Trés. Reth. S.L., t.2, 1397, 435). ...a esté defendu ausdiz procureurs que de cy en avant (...) ne exigent quelque chose, sinon par la permission et licence d'icelle Court (BAYE, I, 1400-1410, 62). Je ne dy point que les religieux n'ayent puissance etc., mais c'est bon au moins d'avoir congié et licence. Et se tu dis : "Pourquoy me confesseroye je a mon curé car j'ay pluseurs pechiez desquelz il ne me pourroit absoldre ?". Response : Le curé te renvoyra, et souffist cecy dire : on demandera la licence pour toy. (GERS., Concept., 1401, 428). ...ne robes, pensions ou proufit de quelconques seigneur ou dame que ce soit ne prendrez doresenavant sans congié ou licence du Roy (BAYE, II, 1411-1417, 131). "Nostre souverain prince, messeigneurs mes freres qui cy sont et moy en leur compaignie avons tous au jour d'uy voué que, a vostre bon congié, volenté et licence, nous porterons ceste emprinse d'armes sur noz espaules senestres que cy veez..." (LA SALE, J.S., 1456, 237). Et dont quant divorce est celebré a cause de frigidité, il n'est pas donné licence a l'homme qu'il espouse une aultre femme (Sacr. mar., c.1477-1481, 78). En apprés, de vostre cartier S'en alla, par vostre licence, Et prist le chemin et sentier De venir faire residence En ce lieu. (LA VIGNE, S.M., 1496, 579). ...que les marchans et subjectz de nostredit royaulme puissent aller esditz pays et obeissance de Bourgoigne et y mener des vins pour illec les vendre, changer, trocher, ou autrement en faire leur prouffit, et dudit pays ramener des marchandises dessusdittes, ce qu'ilz n'oseroient faire, obstant les deffences sur ce faictes de par nous, s'ilz n'avoient sur ce congié et licence de nous ou d'autre ayant sur ce povoir de nous. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 335).

 

-

Licence de justice. "Liberté de faire qqc., accordée par la loi" : ...icellui Laurens a fait les choses dessusdictes sans auctorité et licence de justice (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1424, 124).

 

-

Licence de + subst. indiquant l'obj. de l'autorisation : Je lo donc que vous li faciez, Saint pére, ce qu'il vous requiert, Puis que vostre licence quiert Du mariage. (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 10).

 

-

De la licence de qqn. "Avec la permission de qqn" : JOSEPH. Messeigneurs, de vostre licence, Vous m'ourrez ung pou, s'il vous plaist. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 375).

 

-

Licence de + inf./que + subj.

 

.

Avoir licence de + inf. : L'evesque de Paris dit que maistre Geffroy a esté trouvé mort en sa haulte justice, et que il a esté mis es champs en terre prophane, en ung tonneau plain de chaux, et touche ceste matiere l'evesque, tant à cause de sa juridiction espirituele comme de la temporele, et se doivent adrecier à l'evesque pour avoir licence de l'enterrer (FAUQ., III, 1431-1435, 6). Accop, enfans, Rumpés les jambes es larrons ! De ce faire licence avons De Pilate. [Réf. à Jean 19, 31-32] (Pass. Auv., 1477, 229). Se voulez avoir la regence De ce beau degré en l'Eglise, Vous aurez de moy la licence De faire tout a vostre guise. (LA VIGNE, S.M., 1496, 405).

 

.

Bailler/donner à qqn licence de + inf. : Sire, Le saint pére, de sa puissance, Vous donne congié et liscence De vostre fille a femme prendre (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 12). Ce jour, la Court, sans prejudice des ordonnances, a donné congié et licence à Jehan Fumel, marchant, de vendre certaine quantité de busche de mole amenée d'environ d'Andely (FAUQ., I, 1417-1420, 251). ...car le Souldan a donné congié et licence aux Francs d'aler habilliez en guise de Sarazins pour leur seureté (LA BROQUIÈRE, Voy. Outr. S., c.1455-1457, 41). ...il fut cité a personnellement comparoir (...) pour quicter sa femme et luy donner licence d'aultre part soy marier (C.N.N., c.1456-1467, 499). Or me convient il, dist elle, user du conseil de mon mary (...) puis qu'il m'en a baillé la licence (C.N.N., c.1456-1467, 568). Je n'oseray sans licience De l'empereur car il luy touche (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 78). ...et luy avons donné et donnons par ces presentes plain povoir, auctorité, commission et mandement especial de donner et baillier à tous marchans et aultres subjectz de nostredit royaulme et obeyssance lettres de congié et licence de mener, charroier et conduyre de cestuy nostre royaulme et obéyssance telle quantité de vins que bon leur semblera en l'obéyssance du duc de Bourgoigne (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 335).

 

-

Donner licence que + subj. : Treschier sire, par vostre accort Congié me donnez et liscence Que je vous die en audience Que cy vieng querre. (Mir. Oton, c.1370, 383).

 

2.

"Possibilité de faire qqc. (donnée par les circonstances)" : Va moi au roi Souvain porter De par moi tantost cest message Que de paier tel treüage Mon petit fouc plus ne moleste, Et li di bien et amonneste Qu'il mut sa malvese sentence, Tant com il a temps et licence, Quar s'il ne le veult par bel faire, Je li feray a son contraire Par peine dolerouse entendre. (Tomb. Chartr. Souvain S., c.1337-1339, 32).

 

-

Licence de + inf. : Et ledit hermite lui respondi : Je y ay esté, mais je n'ay eu oncques licence de les y mettre [les nouets de poison], pour les gens qui me regardoient qui estoient à la barriere. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 472). Car la partie de la chair essaye tousjours a gaigner sur le frain de rayson, et toutesvoyes la roide bride lui est excercice, et la lache licence de mesprendre. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 122).

 

3.

En partic. "Grade universitaire donnant le droit d'enseigner"

 

-

Faire une licence : À frere Estienne Chappuisot, bachelier en theologie, de l'ordre des freres prescheurs du couvent de Poligny, la somme de quarante frans que mondit seigneur de sa grace lui a donné pour lui aidier à faire sa licence (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 53).

B. -

[Avec une valeur nég.]

 

-

" Liberté excessive" : Et, se par aucune aventure elle [l'âme] donne matiere et occasion as vices et pechiéz comme se elle eschauffe a avarice ou luxure ou volenté d'avoir seigneurie et puissance ou aucun tel pechié a la perdicion de l'ame, senz point de doubte ou la char ou aucun mauvais esperit si en est cause, le quel se va esbatant en aucuns par si tresgrant licence et congié de sa propre malice (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 157). ...la science de astronomie est noble science et glorieuse se elle restraint sa sergenterie dedenz les termes de actrempance, et, se elle excede par licence et congié de vanité, elle est mieulx dicte et clamee ratiere et decepcion de cruauté et iniquité que espece de philosophie. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 162). Celuy Sergius ton pareil en ambition esleust ta proximité pour ce qu'il avoit esté refusé de l'Eglise souveraine de Romme a estre colloqué et pourveu en auctorité de prelature pontifical, et pour ce, indigné envers l'Eglise et cité catholique, voulant s'en venger et substraire lez crestiens de leur saint propos, se joingny a toy et t'enforma de seditions et erreurs controuveez, et t'ensaigna a bastir le livre Alcoren, ou tes adherens apprennent la lecture de desmesuree volupté, et reçoivent voulentiers l'ouverte licence et congié de soy aoyller en leurs plaisirs charnelz, et en effrenee luxure. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 125).

 

-

"Arrogance, insolence" : ...si la mort ne fust du premier(,) (que plust à Dieu !) adevenue [de Jean sans Peur], certes la licence du second [Henri, roi d'Angleterre], aussi vray que Dieu est, n'eust esté faite, ny cogitée jamais. Douloureuse doncques la mort et douloureuse l'alliance, par inconvénient de qui le mariage sortit si douloureux ; car douleur, calamité, misère et désolation en partirent et naquirent en tous lez en un endroit. La succession droiturière de la couronne fut aliénée en la main d'un estranger (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 127).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre