C.N.R.S.
 
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     INVISIBLE     
FEW IV invisibilis
INVISIBLE, adj.
[T-L : invisible ; GDC : invisible ; DEAF, I391 invisible ; AND : invisible ; FEW IV, 801b : invisibilis ; TLF : X, 531a : invisible]

A. -

"Qui n'est pas visible, que l'on ne peut pas voir, qui n'est pas perceptible à la vue" : Mais comment que cils feus sensibles Soit au cuer, il est invisibles, Et aussi est cils qui l'alume. C'est Desirs qui lape et qui hume Le sanc dou cuer et la substance Qui en tel feu fait sa penance. (MACH., R. Fort., c.1341, 69). Et pour ce que je te savoie Desconforté et nut de joie Et qu'a conforter sui tenue Les amans, suis je ci venue. Mais c'est a ta propre personne, Com ta certeinne amie et bonne, Par tel maniere que veü Ne m'avoies, n'aperceü, Pour ce que je sui invisible, Et quant je vueil, je sui visible. Et de mon nom que vues savoir, De legier pues apercevoir, Qu'a toy ne vueil estre celée : Esperence sui appellée. (MACH., R. Fort., c.1341, 83). Et pour ce que je te savoie Desconforté et nut de joie Et qu'a conforter sui tenue Les amans, suis je ci venue. Mais c'est a ta propre personne, Com ta certeinne amie et bonne, Par tel maniere que veü Ne m'avoies, n'aperceü, Pour ce que je sui invisible, Et quant je vueil, je sui visible. Et de mon nom que vues savoir, De legier pues apercevoir, Qu'a toy ne vueil estre celée : Esperence sui appellée. (MACH., R. Fort., c.1341, 83). Douce Pensee est une chose Qui est en cuer d'amant enclose, Engendree par Souvenir (...), Si douce et si melodieuse, Si plaisant et si amoureuse, Qu'il est po de choses plus sades A cuers qui d'amours sont malades. Et comment qu'elle soit sensible, Vraiement, elle est invisible, Car nuls homs ne la voit ne sent, Fors cils en qui elle descent. Et comment qu'en son cuer la sente, Il ne voit ne li ne sa sente. (MACH., C. ami, 1357, 76). Et jouste le secont, aucun pourroit dire que sus le ciel que nous voions est ou puet estre un autre ciel invisible a nous qui est meu plus tost ou plus tart que le ciel qui est souz luy, et dessus cest ciel est encore un autre et puis un autre, et ainsi sanz fin. (ORESME, C.M., c.1377, 104).

B. -

En partic. "Qui échappe à la vue par nature, qui est du domaine spirituel (en partic. Dieu), qui est inconnaissable" : ...au roy des siecles inmortel et invisible soit honneur et gloire. (Mir. ev. arced., c.1341, 103). Pour tel chose ne quier ja lire, Dame, nom pas pour vous desdire. Mais ce n'est pas chose sensible Que vostre pensée invisible Puist venir a ma congnoissance, Fors que par la clef d'ordenance Dont vostres cuers soit deffermez, Et que si en soie enfourmez Que vostre bouche le me die. (MACH., J. R. Nav., 1349, 168). La creature de Dieu raisonnable doit entendre, selon que dit Aristote, que des choses invisibles, selon la distinction des choses qu'il a faictes ça jus, et que par leur presence de leur estre et nature le certifie, si comme saint Pol le dit en l'epistre aux Rommains, que les choses qu'il a faictes seront veues et sceues par la creature du monde. (ARRAS, c.1392-1393, 2). ...les jugemens de Dieu sont abisme sans fons et sans rive, et sont ses choses merveilleuses, et en tant de formes et manieres diverses, et en tant de pays, selon leur diverse nature, espandues, que, sauf meilleur jugement, je cuide qu'onques homme, se Adam non, n'ot parfaicte congnoissance des euvres invisibles de Dieu, pour quoy il ne puist de jour en jour prouffiter en science et oïr ou veoir chose qu'il ne puist croire estre veritables, lesquelles le sont. Et ces termes je vous met avant pour les merveilles qui sont en l'ystoire de quoy je vous pense a traictier (ARRAS, c.1392-1393, 3). Mais comment pourroit ce estre raisonnablement, s'il n'estoit en ton invisible jugement [de Dieu], quant par congnoissance humaine que nulz homs pourroit avoir bien et haulte honnour par mal faire ? Et non contretant, je voy par la haulte science et art dessus dit, que par ta saincte grace m'as presté, qu'il est ainsi. Si en suy moult esmerveilliez. (ARRAS, c.1392-1393, 19). Mais l'ame est celestielle, Esperit legier, invisible (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 30). ...certes qui bien est usagie de contempler en ceste maniere de contemplacion, il y a commencement de soy esleuer aulx choses inuisibles et passera legierement aulx autres manieres de contempler sur soy (CIB., p.1451, 186). Come nous [Jésus] mange, dort et boit. On le voit ; Dieu est invisible, Moyse le dit en la Bible. Voz ditz sont contre nostre loy. (Pass. Auv., 1477, 161). Car "les choses invisibles de Dieu nous veons et congnoissons par les choses faites". (Somme abr., c.1477-1481, 101). L'envoy du Saint Esperit est de deux manieres come celle du Filz. L'une est visible, comme il apparut sur Jhesu Crist en maniere et espece de coulon, et sur les apostles en figure de langues ardantes comme feu. L'aultre est invisible, par laquelle est envoié es cuers et pensement de l'ame (Somme abr., c.1477-1481, 118). "Au roy des siecles immortel, invisible, seul et sans aultre Dieu, honneur soit et glore par tous les siecles et eages seculeres et transitores." (Somme abr., c.1477-1481, 131). SAINCT MARTIN. Dieu puissant, vertueux, passible Le fait, et non pas mon merite ; Et le Sainct Esprit invisible Ad cela faire se delicte. (LA VIGNE, S.M., 1496, 500).

 

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Estre invisible à connoistre à entendement humain. "Être impossible à saisir pour l'intelligence humaine" : Et qui dit le contraire, je dy que les secrez jugemens de Dieu et les punicions sont invisibles a congnoistre a entendement humain, car il est trop gros pour entendre l'espite espirituelle, ne comprendre que c'est. (ARRAS, c.1392-1393, 311).

C. -

[D'une pers.] : Damoiselle, dist Porrus, or vous prie je que vous me dictes se ce fustes vous qui nous servistes invisible. (Percef. I, R., t.1, c.1450 [c.1340], 551).

 

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Se faire invisible. "Se dérober (momentanément) à la vue" : ...il trouva ung homme mort assiz sur ung cheval de cuyvre, qui avoit en son doy ung anel cler, où avoit une perre, par laquelle il se faisoit invisible touttefois qu'il vouloit, et par icelui eut compagnie à la royne (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 38 v°).

 

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Ouvrer d'invisible. "Se rendre invisible par magie" : Comment fust-il issu de cy ? Chose seroit trop impossible S'il n'avoit ouvré d'invisible, L'huys estoit bien et beau fermé Et se n'y a riens de quessé, Hault ne bas je n'y voy rompture. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 259).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

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