C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INVESTIGUER     
FEW IV investigare
INVESTIGUER, verbe
[T-L : investigier ; GD : investiguer ; DEAF, I387 investiguer ; FEW IV, 795a : investigare ; TLF : X, 524b : investigation (investiguer)]

"Rechercher qqc., mener des recherches approfondies (pour découvrir ce qui est caché) (sur qqc., au sujet de qqc.)" : ...dit un philozophe appellé Baren que un diligent interpreteur ou expositeur de songes investigueroit plus legierement, et trouveroit la verité, que ne feroit un astronomien. (ORESME, Divin. C., c.1366, 86). ...et de ce dit Josephus que Dieu donna a aucuns d'iceulx plus grant espace de vivre pour les vertus et pour les glorieuses utilitez qu'il envestigoient, c'est a savoir astrologie et geometrie. (ORESME, Divin. C., c.1366, 108). ...en investigant les causes, on devient philosophe (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 171). Semblablement telz doubtes à ceulx qui les font par ce que à l'oeil ne voient les puet mettre en l'avuglement d'erreur par trop investiguer et vouloir enquerre (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 42). L'en demande tout ce que l'omme a fait, mais l'en ne pense mie tant estudieusement de quelle vertu il a ce fait ou investigué. (Internele consol. P., 1447, 164). Ces choses excedent toute humaine faculté, ne il n'est raison de disputacion aucune qui vaille pour investiguier le jugement divin. (Internele consol. P., 1447, 255). ...Adam et ses enfans congneurent qu'il seroit deux deluges, l'un par feu, l'autre par eaue, mais lequel devoit preceder ne sçavoient tous bonnement. Neantmoins pour y obvier et pour perpetuer la science des estoilles, laquelle ilz avoient jà eue et, l'espasse de cinq cens ans, investiguée et enserchée, la voulurent escripre sur toutes autres, en deux coulonpnes, l'une de marbre, l'autre de terre cuite (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 12 r°). Après iceulx furent Enos et Caynan qui, comme dit ladicte glose, semblablement furent très ententifz à investiguer l'ordre et disposicion des corps et speres celestes (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 12 r°). Celui fut moult expert ès corps celestes et tant les investiga qu'il trouva les influences et premier fut qui trouva le plom en ladicte isle et qui premier l'apporta. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 17 r°). Cestui fut des premiers qui sercherent ès nativités le periode de vie et qui premier investigast les hilleaz et allcocodem (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 17 v°). Fut celui qui quist premier et investiga la vertu, nature et proprieté des herbes par le cours celeste (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 20 r°).

 

-

ARITHM. "Chercher" : Lon doit savoir quil nest pas tousiours necessaire de multiplier tous les denominateurs particuliers lung par laultre pour trouver denominateur commun car qui trouveroit ung nombre moindre qui peust entierement estre party par tous les denominateurs particuliers il souffiroit. Et pour investiger et sercher telz nombres il fault multiplier les denominateurs lung par laultre ... (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, I, 605).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre