C.N.R.S.
 
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     INTELLECTIF     
FEW IV intellectivus
INTELLECTIF, adj.
[T-L : intellectif ; GD : intellectif ; GDC : intellectif ; DEAF, I335 intellectif ; FEW IV, 737a : intellectivus ; TLF : X, 374b : intellectif]

"Qui concerne l'intellect, qui concerne la faculté de concevoir et de comprendre, qui est de l'ordre de l'intellect" : Et telz mauvais ne ont esjoïssement ne compassion quant a eulz meïsmes ; car leur ame est en contencion et comme en bataille contre eulz ; pour ce que quant tel mauvais se depart ou delaisse aucune delectacion, il a de ce tristece pour la malice a laquelle est enclin son appetit sensitif. Et en ce delaissier il se delicte selon l'appetit intellectif. (ORESME, E.A., c.1370, 468). Item, Aristote dist de l'immortalité du ciel pour ce que selon aucuns anciens, et par aventure selon lui, le ciel est dit immortel pour ce que il vit de vie intellective par les intelligences qui lui sont appropriees. (ORESME, C.M., c.1377, 274). [Très nombreux ex. chez ORESME]

Rem. HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, gloss. (interlectif) ; CHASTELL., ROBERTET, MONTFERRANT, Douze dames rhétor. C., 1462-1463, gloss.

 

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Partie / puissance / vertu intellective. "Une des trois puissances de l'âme (celle de l'intellect)" : ...car toute foiz que la partie intellective obeïst a la sensitive ou fait autrement contre raison (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 59). Et premierement, quant a ce qui touche la vertu intellective principal en pratique, ce est assavoir prudence, de laquelle consiliative ou conselier est une partie, si comme il appert en le XIe. chapitre du sixte d'Ethiques. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 73). Et tant comme l'intellective Vertu surmonte le sensible... (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 68). ...le corps est ordené pour l'ame, et aussi lez puissances de l'ame sont ensembles ordenees, c'est assavoir lez puissances mains parfaites en la plus parfaite, conme la puissance vegetative, la speculative et la sensitive sont ordenees selon la puissance intellective, laquelle enforme et donne son estre a tout le corps (Songe verg. S., t.1, 1378, 59). Tourne toy apres a mediter les puissances de lame, tant en la partie vegetatiue que en la sensitiue que aussi en l'intellectiue, et pense quelle diuersite il y a de vertus (CIB., p.1451, 186). ...grant est dignite de ame humaine qui par le benefice premier que dieu luy fait il imprime son seel, cest a dire son ymage en la souueraine porcion de soy, cest en la partie intellectiue. (CIB., p.1451, 205). ...comme en l'ame sont diverses vertus, c'est a scavoir la puissance intellective, par laquelle elle entent, la puissance raisonnable, par laquelle elle raisonne et juge et discerne, la puissance volentive (Somme abr., c.1477-1481, 147).

 

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Ame intellective. "Intellect" : ...combien que l'ame intellective n'enviellisse onques ne onques ne afeblie... (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 103). ...une partie de celle science traicte de l'ame intellective laquele n'est pas chose corporele (ORESME, C.M., c.1377, 44). Il samble que l'opinion d'Averroïz, et d'Aristote selon Averroïz, estoit que, ausi comme les plantes ont vie et ame vegetative et les bestes vegetative et sensitive et les honmes vegetative et sensitive et intellective (ORESME, C.M., c.1377, 314). Et donques par plus fort raison, Tu, qui es raisonnables hom Et qui as ame intellective Perpetuel, saige et soubtive, Doiz mieulx tendre a avoir lignée Par le moien d'espouse née Que tu deusses prandre et henter Pour ta forme representer (DESCH., M.M., c.1385-1403, 9). Comme il soit voir nature humaine, pour cause de sensualité, estre encline à pluseurs vices, tous tendens au delit et aise du corps, lesquelles choses ne procurent mie les proprietez de l'ame intellettive (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 22).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

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