C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INSTRUIRE     
FEW IV instruere
INSTRUIRE, verbe
[T-L : instruire ; GD : instruire ; GDC : instruire ; DEAF, I325 instruire ; AND : instruire ; FEW IV, 725b : instruere ; TLF : X, 347a : instruire]

A. -

Au propre

 

1.

"Élever, bâtir (un édifice)" : Ly murs de la citeit sont noblement instruis,Grans sont, hals et espès et gentement construis (JEAN D'OUTREM., Geste Liège B.B., t.2, a.1400, 563).

 

-

Instruire le Temple. "Restaurer le Temple (au fig.)" : Que diroyent ja les Juys Se mon fils n'estoit circoncis ? En temps advenir ils diroient Et contre lui proposeroient Que point ne venroit pour instruire Le temple, mais la loy destruire. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 29).

 

2.

"Disposer (une troupe) en ordre de bataille" : Dont le jour emprés li [olz] des Romains, instruis en armes, se mist en champ qui est entre le mont Palatin et le Capitole, si que pour grant ire et pour grant talent de la tour recouvrer il n'atendirent pas que les Sabins descendissent a eux en bataille, ainz alerent envers la tour pour l'assalir et pour la prendre. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 12.1, 19). ...prestement ceulx que vous véez à cheval survendront de travers par bataille instruite et ordonnée, et s'esforceront de vous ouvrir et séparer par derrière tandis que les autres vous assauldront par devant. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1, c.1425-1440, 360).

 

-

Part. passé en empl. adj. [D'un chef d'armée] "Qui dispose d'une force militaire" : ...Le pere et sire au pouer descendant Des haultes Alpes, victoyre pretendant ; Et le sien gendre, instruit a l'opposite Et appuyé de force non petite Des Eoees [var. Des eres et, Des creg et, De plusieurs Grecz et] et gens orientaulx, Feront entre eulx meintz troubles et meintz maulx. (SAINT-GELAIS, Enéide VI, B., c.1500, 306).

B. -

Au fig.

 

1.

[Idée de formation]

 

a)

Instruire qqn

 

-

Instruire un enfant. "Donner une éducation à un enfant" : En espece humaine aussi les plus josnes sont les plus legiers a instruire et a aprivoisier. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 167). Les enfans, que le bon homme avoit tenuz en doctrine et tenuz court, seront mal instruiz dorenavant, car si le proudome les vieult blasmer, la dame sera contre lui, dont il a grant deul en son cuer. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 73). Et avoit chils contes esté mestres dou douch Jehan de Normendie, et l'avoit instruit et doctriné en sa jonece. (FROISS., Chron. D., p.1400, 607). Et encores oudit livre a une aultre chose d'un roy de Perse qui instruioit son filz et luy disoit ses parolles, Fili, necesse est habere consilium, quia sic est usus hominum. (JUV. URS., Nescio, 1445, 459). Pense que iamais vng pere ne pense si diligemment instruire ses enfans en science ne en meurs comme Dieu fait toy. (CIB., p.1451, 188).

 

.

Estre mal instruit. "Être mal élevé" : Vous devez saver que les enfans sont mal instruiz et mal enseignez ne le bon homme ne leur ouseroit toucher et convient qu'ilz aient tout ce qu'ilz demandent et quanque ilz font est bien fait, et eussent ore trait ung oeil a leur pere en getant leurs pierres quant ilz jouent ensemble. (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 93).

 

.

Instruire les sens des enfants de qqc. "Former, remplir l'esprit des enfants de qqc." : Mais il convient bien aviser de quel matere on veult l'engien de l'escolier endoctriner. Qu'est ce a dire que jusques au jour d'uy les sens des jennes enfans sont instruis de fables de poetrie et de fictions luxurieuses ? Et ja soit che que la doctrine de poetrie soit proufitable quant aux rigles des metres ou des vers qui y sont, toutefois elle est inutille, voire tres mauvaise, au regart des fables dessus dittes. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 40).

 

-

"Donner une leçon à qqn" : Et pour ce Jhesu Crist, quant il ouyt l'accusacion de la fenme, il ne donna pas tantost la sentence, mais se teut et escripvoit de son doit en terre: non mie qu'il ygnorast ce qu'il devoit dire et faire, mais pour nous instruire. (JUV. URS., Aud. illos, 1432, 33).

 

-

Instruire qqn en/es qqc. "Former qqn en qqc., à la pratique de qqc., donner un enseignement à qqn. dans tel domaine" : ...comme il eust un filz licencié en droiz civil et canon, et il eust volenté de le instruire en office de notaire (BAYE, I, 1400-1410, 119). ...autres fist instruire es lois pour estre conseilliers des princes futurs et enseigneurs du simple peuple (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 113). Pense que iamais vng pere ne pense si diligemment instruire ses enfans en science ne en meurs comme dieu fait toy. (CIB., p.1451, 188). ...les plus grans philosophes et astrologiens qu'il peut recouvrer sur la terre, pour en icelle science l'instruire et enseigner (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 3 v°). Titus, filz de Vespasien, empereur, fut en toutes langues instruit et ayma les sept ars liberaulx et fut moult erudicq en iceulx. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 75 v°).

 

-

Part. passé en empl. adj. Instruit en qqc. "Versé en qqc., qui a une grande connaissance de qqc." : La seconde consideracion : En tous temps les docteurs instruis en la saincte Escripture ont auctorité de l'exposer, et declairer les veritez ver[i]t[e]z qui d'elle s'ensuyvent, et comme avoyent les docteurs anciens. (GERS., Concept., 1401, 421). Et qu'il fust clerc, bien le demonstroit, car souverainement amoit livres, dont il en avoit à merveilles grant quantité, et de toutes manieres, mais encores avec tout ce, quoy que il fust souffisamment instruit en la science de grammaire que bien et bel entendoit son latin, neant moins, afin que ses freres et ceulx qui, le temps avenir, le succederoient, et tous autres gens laiz peussent avoir le bien d'entendre ce que les livres contiennent, fist translater par tres souffisans clercs, maistres en theologie, tous les plus notables livres, tant de la Sainte Escripture comme autres (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 142).

 

.

"Formé à la pratique de qqc." : Vous voyez cy le Jouvencel, qui est jeune homme, courageux et bien instruit en armes (BUEIL, I, 1461-1466, 97).

 

-

Instruire qqn de (d'une technique). "Former qqn à une technique" : ...il demorassent as hostels et gardaissent lors fenmes et lors enfans, il devoit sousfire, et fesissent leur labeur et marceandise, et les nobles useroient dou mestier d'armes dont il estoient estruit et introduit. (FROISS., Chron. D., p.1400, 821).

 

-

Part. passé en empl. adj. "Savant" : En tous temps les docteurs instruis en la saincte Escripture ont auctorité de l'exposer, et declairer les veritez qui d'elle s'ensuyvent, et comme avoyent les docteurs anciens. (GERS., Concept., 1401, 421).

 

-

Empl. pronom. : ...à ceulz, qui au mestier d'armes desirent à eulx instruire, est chose pertinent à sçavoir la science escripre, qui les induise avec l'experience à sçavoir la practique, car les sciences et les ars, qui sont escriptes, ne furent mie trouvées pour ceulz, qui les sçaroient, mais pour introduire yceulz, qui encore n'en aroient la cognoiscence (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 189).

 

b)

Instruire qqc. à qqn. "Enseigner qqc. à qqn" : De che dist encore saint Jherome sur l'Epistre aux Galathiens ou second livre : «Je voulroie, che dist saint Pol, estre avec vous maintenant et muer ma voix afin que, les choses que par mon espitre je vous ay enseignié, je vous peuse instruire par ma presence." (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 52). Il m'est avis qu'il seroit bon que feissons un petit banquet pour recreer noz esperis et especialment pour bienvegnier le proficiat de noz bonnes et sages doctoresses qui jusques icy nous ont instruit et ammonesté la noble doctrine, dont cy aprés sans aucune doubte serons ameez, priseez et honnoureez et par aventure parvendrons a avoir domination par dessus les hommes. (Ev. Quen., I, c.1466-1474, 105).

 

2.

[Idée d'information]

 

a)

Instruire qqn. "Donner des renseignements, des informations à qqn" : Ce jour, ont esté commis maistres E. des Portes, J. de Voton et J. de Saint-Rommain à enquerir et rapporter du fait et estat du Chastellet de Paris, et a esté enjoint aux procureur du Roy general et dudit Chastellet qu'ilz vaquent et besoignent avec lesdiz commis et les instruisent. (FAUQ., II, 1421-1430, 110). Or je vois savoir Au povret qu'il me vouldra dire Et s'il me sçaura point instruire Pour respondre aux faitz de partie. ["aux accusations"] (Path. D., c.1456-1469, 170).

 

-

Instruire qqn de qqc. "Informer qqn de qqc., renseigner qqn sur qqc." : LE MESSAGIER L'EMPERIÉRE. (...) Six roys vous venront assaillir (...). L'EMPERIÉRE. Qui sont il ? vueilles m'en instruire Et faire saige. (Mir. Oton, c.1370, 366).

 

-

Au passif

 

.

Estre instruit à/de qqc. "Être renseigné sur qqc., être au courant de qqc." : ...et lui sembloit bien que c'estoit gens assez instruitz à ce qu'ilz auroient affaire, et pour ce ne leur dit riens. (BUEIL, I, 1461-1466, 203). Et de ce dist Vallerius que la force punicque fut instruite des agaitz et trischeries d'Auffricque, laquelle certaine excusacion nous donna de nostre vertu pourveance aux mallices au temps advenir. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 48). Et puis demanda qu'il fut certiffié et instruit de chescun ordre et de la cause de leur estat. (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 190).

 

.

Estre instruit + interr., indir. : Adont li fu demandé couvertement dou signeur de la Rivière et Nicolas le Mercier, qui estoient instruit quanques li rois pooit faire, se il se vorroit point cargier ne ensonnier de ces Bretons et des compagnes pour mener en Osterice. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 216).

 

-

Empl. pronom. à sens passif "Être informé" : Chascun se puet assez instruire Que je ne dy que verité (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 142).

 

-

Part. passé en empl. adj.

 

.

"Qui est au courant de qqc. ; qui est informé" : ...que tous appellans en nostre parlement monstrent à leur partie adverse ou mettent en court, le jour de leurs presentacions, leur adjournement et relacion en cause d'appel, afin que les appelléz veignent instruiz au jour de la plaidoirie, pour dire tout ce que bon leur semblera (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 184).

 

.

"Qui a reçu des instructions pour la conduite d'une affaire" : ...ont respondu (...) qu'il n'estoit pas assez instruit et qu'il faloit qu'il parlast audit duc pour avoir instruction contre ladicte lettre (BAYE, I, 1400-1410, 322). Les deux chevaliers donques bien instruis partirent de Bruxelles sur la fin d'octobre (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 30).

 

b)

DR. Instruire un procès. "Recueillir les éléments nécessaires pour qu'une cause puisse être jugée" : Pourquoy nous, ces choses considérées et que désirons les dictz supplians relever de frais, missions et despens, vous mandons et commettons par ces présentes que l'ung de vous seulement, sur ce requis par les dictes parties et chascune d'icelle appelé avec lui ung notaire pour scribbe non suspect et icelles parties, à faire et parfaire les dites enquestes et informer ausi plus les ditz procès jusques en définitive exclusivement, lesquels procès ainsi instruiz et en point de juger, rapporter ou renvoier féablement cloz et scellez en nostre prochain parlement de Saint-Laurent, pour y estre jugez et deffiniz ainsi qu'il appartiendra (...) ; de ce faire vous donnons povoir, mandons et commandons à vous et à chascun de vous appellé avec vous pour scribbe ung noataire non suspect comme dit est en vacquant es dites enquestes et à instruire les dits procès (Chartes communes Bourg. G., t.2, 1448-1449, 253).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre