C.N.R.S.
 
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INFINI
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38 exemples
 1 Et li [Dieu] qui estoit infiniz Qui par pechié nous vit finiz Se voult tant par amour aherdre A nous que (...) Voult estre homme que n'estoit mie (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 285).
 2 Est dont a scavoir que ceste diction "infini" se puet entendre par trois manieres, c'est assavoir par negation, par privation, par contrarieté. (...) Selon la premiere consideration, l'essence divine est du tout infinie, car elle n'a point de fin et pas n'est disposee a avoir fin. Pareillement selon la tierce consideration est infinie. Mais selon la seconde consideration a le prendre par maniere de privation, par ainsi l'essence divine ne puet estre ditte infinie, car elle n'est pas disposee a avoir fin. (Somme abr., c.1477-1481, 132).
 3 Item quant l'homme peche, il erre aucunement infinitement sans fin selon les parties de lui qui est raisonnable, irascible et concupiscible. Quant il propose, il eslit le finit devant l'infinit jugant par la partie raisonnable la chose finie estre meilleure que celle qui est sans fin (Somme abr., c.1477-1481, 177).
 4 Mais la grant seduction que par vous [le duc de Bourgogne] luy fut faitte [au roi] ne l'en peust oncquez desmouvoir qu'il n'alast vers vous soubz esperance de la fiance qu'il avoit en vous, non precogitant le dangier où il se mist d'estre entre voz mains, et ne luy en demoura que la paine et le traval d'y aller, dont la Bonté Infinie l'a preservé et gardé que ne peustes venir à voz fins (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 262).
 5 Et donques en cest cas tel corps seroit meu par temps infini sus une espasce finie. (ORESME, C.M., c.1377, 104).
 6 Et donques tout le temps infiny passé et a venir n'est pas plus grant que le temps infini seullement a venir. (ORESME, C.M., c.1377, 236).
 7 T.. Item, Democritus et Leucippus mettoient que devant le monde les athomes et elemens estoient infiniz et meuz sans ordre en une espace infinie. (ORESME, C.M., c.1377, 606).
 8 Infini, c'est chose infinie senz fin et senz terme ou innombrable. (ORESME, E.A.C., c.1370, 162).
 9 Apres il oste une cavillacion se aucun disoit que infini meut fini en un jour et fini meut fini en temps infini (ORESME, C.M., c.1377, 122).
 10 Et donques infini en duracion est sanz commencement et sanz fin, quar se aucune duracion estoit sanz fin et non pas sanz commencement, l'en ne pourroit dire que elle fust finie, quar elle est sanz fin, ne que elle fust infinie pour ce que celle qui est sanz commencement et sanz fin est plus grande. (ORESME, C.M., c.1377, 234).
 11 Et tout le temps passé n'est pas plus grant que tout le temps a venir. Mais a parler proprement, il ne sont pas equalz, car un infini n'est pas plus grant ne plus petit que l'autre ne equal a l'autre, si comme je monstrai evidanment pieça sus le tiers de Phisique. (ORESME, C.M., c.1377, 424).
 12 Et aveques ce, se un corps estoit infini, l'en ne pourroit dire ou assigner ou seroit le milieu ou le centre plus en un lieu que en autre, quar tel corps n'aroit nulle circumference. (ORESME, C.M., c.1377, 102).
 13 S'il est ainsi que l'homme ait fait Envers son Dieu aulcun meffait, Duquel meffait il soit pugny, S'ensieult il doncques que infiny Soit le jugement ordonné De Dieu qui sur lui fu donné Apres la désobéissance ? (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 3).
 14 Aucunefois aussy les rimes s'entrecroisent et sont entremeslees en diverses manieres qui moult plaisent aussy quant il y a en ce bonne mesure, et selon ce se peuent faire rymes aussy comme en manieres infinites. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 72).
 15 Infenis gens occiz y ot (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 227).
 16 ...car trop y a a faire de ramener infinies oppinions et diverses faveurs a une seule (Bouciquaut L., 1409, 377).
 17 De laquelle maladie estoit jà mort messire Amé de Salebruce, damoiseau de Commercy, et autres infinies personnes. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.3, c.1425-1440, 32).
 18 ...les seigneurs dessusdiz avecques leurs gens et infiny peuple de Paris avecques eulx, foullèrent plusieurs maisons des gouverneurs dessusdiz et de leurs favorisans (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.3, c.1425-1440, 262).
 19 Le conte, tout esmerveillié du grant sens de la dame, luy creanta de sa foy que ainsy le feroit il et, apprez infini nombre de gracieux baisiers et joieusez devisez, la contesse prist le congié et se party de celuy a quy il ne sembloit paz encorez une heure apprez mienuit, tant par avoit esté a son grant plaisir (Comte Artois, c.1453-1467, 134).
 20 ...quant tu vois clerement ton ame chargee de pechiez, (...) impliquee en plusieurs erreurs, exposee a mille perilz, en dangier de las infinis (CIB., p.1451, 198).
 21 ...la peste recommança et fut la cité remplie d'infini nombre de sangsuges ou yrundes. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 70 v°).
 22 Prenostica aussi sur la commecte qui se aparut à la mort dudit Constantin et les maulx infiniz qui durerent longuement (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 84 r°).
 23 Aucuns dient qu'il predist la combustion de Chartres et les horribles pluies et grosses grelles triangulaires et quadrangullaires et grosses perres comme gros eufz, qui fist dommage infini aux blez, arbres et vignes. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 119 v°).
 24 Avecques les dampnez sera, Car le grant pechié que fait a Contre l'infinie bonté De la benoite trinité Requiert peine et torment sanz fin: Jamais n'ara n'ami n'affin. (Mir. ev. arced., c.1341, 139).
 25 Et quant les Galx les virent, ilz furent tous esbahis, et cuiderent qu'ilz eussent infinie plenté de froument, et laisserent le siege. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 39).
 26 Humains cuers, de loer ne cesse L'infinie et vraie bonté De la benoite trinité. (Mir. mère pape, c.1355, 401).
 27 Et pource que la concupiscence dez gens qui veult vivre selon leur desirs est infinie... (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 65).
 28 Mais ceulx ci du fait se mesloient Du gouvernement, ou mesloient, Par leur tres faulses couvertures, Des faulx contras et grans laidures, Mais pour leur malice infinie, Par qui ert gastee et honnie Mainte personne, bien savoient Leurs fais couvrir, car ilz faignoient Que pour le mieulx trestout feïssent Et que tout mal contrat heïssent. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 46).
 29 Entendez doncques, princepces et dames honnourees sur la terre, comment tout premierement sur toutes choses vous aduit amer et craindre Nostre Seigneur. Amer, pour quoy ? Pour son infinie bonté et les tres grans benefices que vous en recevez (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 11).
 30 Et note bien que plus plaist a Dieu humilité infinie que grans vertus eslevee. (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 285).
 31 S. NICOLAS. (...) Dieu eternel ou tout mon voloir tire Pour atirer ta grant grace infinie, Je te magnifie (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 101).
 32 J'ay souffert ung mal infini, J'ay esté batu et puny Plus que langue ne sçaurot dire. Qui m'a ce terrible martire Alegié ? Qui fut tant impieu ? (GRÉBAN (S.), Myst. Actes Apôtres L., c.1475, 91r).
 33 ...et le temps vint que l'incarnation se deust accomplir et celebrer, Dieu esleu faire et former Dame selon sa sapience infinie, telle comme il appartenoit a filz de si hault et noble lignage avoir ca jus a mere, qui es cieulx avoit Dieu a pere. (GERS., Concept., 1401, 390).
 34 ...et nostre sens humain, en la force de sa nature limitee, ne peult atoucher jucquez a l'infinie bonté divine, se par vertu supernaturele participant celle haulte infinité, il n'est eslevé en grace sur nature. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 33).
 35 Car ta povre capacité seroit tost esgaree a querir l'estimation de son infinie puissance, ne ta veue ne pourroit souffire a si grant lumiere soustenir. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 35).
 36 De ce parleront ensemble en eulx entre esjoïssant, le recongnoissant comme pere qui fais les aura coheritiers de son benoit royaume et infinie gloire. (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 51).
 37 Pensons que le povoir de Dieu infini peult donner fin es fraelles puissances dez terriens orgueilleux, et ressoudre la foeblesse dez humiliez. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 146).
 38 Prince des cieulx par puissance infinie, Infiny Dieu, sans a vous me torfaire, Faictes qu'Illaire ung petit me manye (LA VIGNE, S.M., 1496, 355).
DMF 2020Pierre Cromer
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