C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INDUSTRIE     
FEW IV 654b industria
INDUSTRIE, subst. fém.
[T-L : industrie ; GDC : industrie ; DEAF, I224 industrie ; FEW IV, 654b : industria ; TLF : X, 136a : industrie]

A. -

[Idée de savoir, de savoir-faire, d'habileté]

 

1.

"Savoir-faire, art, technique (dans différents domaines)" : Liquelz, si comme la grandeur de la besoingnele requeroit, fist jurer touz les jouvenciaux et si apparella armes et toutes autres choses neccessaires a guerre par souverainne industrie et diligence (BERS., I, 9, c.1354-1359, 29.4, 53). Car la chose qui les mouvoit a ce faire estoit la confiance que il avoient en leur industrie et en leur science (ORESME, E.A.C., c.1370, 213). Ce est industrie d'aquerir et garder pecune. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 62). Et pour ce, en la cité combien que un petit nombre soient vertueus et prudens, toutesvoies aucuns de la multitude ont veu aucunes experiences et ont en eulz aucunes industries profitables au conseil que les plus prudens ne ont pas. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 134). Un homme estoit à Paris du temps du sage roy Charles, qui aprise avoit une telle industrie que merveilleusement il sailloit, tumboit, et faisoit plusieurs apertises sus cordes tendues hault en l'air (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., II, 1404, 60-61). A la treshaulte et excellente majesté des princes, à la treshonnouree magnificence des nobles, circonspection des clers et bonne industrie du peuple françois, Alain Charretier, humble secretaire du roy nostre sire et de mon tresredoubté seigneur monseigneur le regent, lointaing immitateur des orateurs, salut en crainte de Dieu, humiliacion soubz sa justice, cognoissance de ses jugemens et retourner a sa misericorde soubz la pointure de sa punicion. (CHART., Q. inv., 1422, 1). Contenans grans instructions Desquelz poins le premier en somme Traite comment un savant homme Peut éviter par industrie Le dangier de tel maladie (LA HAYE, P. peste, 1426, 72). Il fault, par art et industrie, Purger l'umeur courtoisement, Qui est racine et fondement De l'apostume et appurer Le malade pour l'asseurer (LA HAYE, P. peste, 1426, 120). Brief en tous estatz les magnifiques en oeuvrez, les excellens en savance et en industrie, lez preux et courageux en armes et en vaillance vous sont presque tous fortrais l'un puis l'autre (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 80). ...engin subtil, industrie et exercite d'armes font plus souvent obtenir victoire que grande assemblée, ne multitude de combatans. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4, c.1444-1453, 125). ...les choses qui firent noz Romains si tres puissans furent sens, industrie et vray conseil en noz cuers, et assemblees de consaulz (LA SALE, J.S., 1456, 77). ...esditz mestier et marchandise de poisson d'eaue doulce gist grant industrie et congnoissance (Mét. corp. Paris L., t.1, 1484, 455).

 

-

"Savoir, connaissance fondée sur l'expérience" : ...Garde cil qui l'a en baillie [le faucon] Qu'il ne li donne char pourrie Ne pour le faucon achetee Ne soit geline grivelee, Car nous avons une industrie En nostre art de fauconnerie Que les gelines grivelees Souvent meselles sont trouvees (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 335).

 

-

Industrie de qqc. "Connaissance, savoir de qqc." : La tierce est Geometrie, Par qui nous avons industrie Des proporcions et mesures, A maçonner droit les maisures, Et toutes choses egaument, En lonc et en lé droictement. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 118).

 

-

Industrie de + inf.

 

.

"Technique consistant à" : Canons, bombardes ne grosse artillerie n'estoit point en cours en ce tamps. Toutesvoies ceulz des citez avoient bien industrié [l. industrie] de ruer sus ceulz qui les assailloient bourrees ardans, oeilles, eaues et cendres boullans. (LEFÈVRE (R.), Hist. Troyes A., c.1464, 180).

 

.

"Art de" : Ce est industrie d'aquerir et garder pecune. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 62). D'autre partie, I. royalme ne est pas comme une possession propre seroit ou une rente familiare, mes est dignité et une seigneurie et honnourableté qui requiert industrie de gouvener [l. gouverner] et garder le bien commun du peuple. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 109).

 

-

[À propos de l'homme et de l'animal] (Naturelle) industrie (de qqc.). "Savoir naturel, inné (de qqc.)" : Et pour ce, par similitude, les gens dient aucunes bestes estre prudentes, pour ce que il ont une industrie naturele de faire leur provision. (ORESME, E.A., c.1370, 342). Avecques ce que dit est dessus, encores pour monstrer ce que j'ay dit dessus que vous devez estre tresprivee et tresamoureuse de vostre mary, je mectz ung exemple rural que mesmes les oiseaulx ramages et les bestes privees et sauvaiges, voire les bestes ravissables, ont le sens et industrie de ceste pratique. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 68). Les serpens par musique sont aussy moult souvent seurpris et deceuz quant ilz oyent la voix ou la parole d'aucun enchanteur s'ilz ne se contregardent par leur naturelle industrie. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 91). Industrie, c'est savance naturelle. (LA HAYE, P. peste, 1426, 207). Et ceste partie sera plus grant et plus difficille que la première pour deux causes principalles : la première, pour ce que par naturelle industrie tous hommes, et mesmement les bestes, sont inclinés à leur utillité et singulier prouffit et appettent naturellement leur perfection et, comme dit le Philosophe ou livre de Generation et corrupcion des choses naturelles, de leur propre condition scevent et sentent ce qui leur est utille et aussi ce qui leur est contraire (BUEIL, I, 1461-1466, 57).

 

-

P. méton. "Moyens matériels, équipements nécessaires pour exercer telle activité (ici la guerre)" : [Le roi de France regrette de ne pouvoir aller en Croisade] ...car se sentoit avoir gens et industrie à la bataille plus que roy de la terre [mais les affaires du royaume l'empêchent de partir] (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 17). Puis ces choses ordonnees, alla le roy au long des rengz visiter se riens ne deffailloit a lindustrie [l. l'industrie] de son excercite [avant une bataille] (WAVRIN, Chron. H., t.2, p.1471, 203).

 

.

Industrie de + inf. "Moyen de" : Que je [Medee] seroye heureuse et prez de fellicité se son amour [de Jason] pouoye acquerre ! - Se porroit il faire ? - Oy, ce me samble. - Et comment ? - Par lui donner l'industrie de conquerre le veaurre d'or. J'ay toutes les choses necessaires a celle conqueste achever. (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 195).

 

2.

"Habileté"

 

-

[Habileté manuelle] "Dextérité, adresse" : ...[il] luy fist monstre de la peau ou les coillons se logent, lesquelx il avoit par industrie fait monter en hault vers le petit ventre, et si bien les avoit caichez qu'il sembloit qu'il n'en eust nulz. (C.N.N., c.1456-1467, 94). ...affin de vous descouvrir l'industrie de ce bon Escossois, il trouva fasson d'apprendre a blanchir les draps linges, et s'appelloit la lavendiere. (C.N.N., c.1456-1467, 302).

 

-

[Habileté de l'esprit]

 

.

"Habileté (dans le comportement de qqn)" : Et ce vient en la discretion et industrie de cellui qui ordene teles choses. (ORESME, Ycon. Arist. M., 1374, 825). ...jasoit qu'il fust lourd (...) si avoit il une industrie de bien garder le sien et conduire sa marchandise. (C.N.N., c.1456-1467, 131).

 

.

"Habileté (politique, diplomatique)" : Quel guerdon ot Tulles pour moult d'offices eureusement excercees, et Romme par son industrie sauvee, fors qu'il fut par Anthoine decapité felonneusement ? (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 9).

 

-

En partic. "Aptitude à imaginer un bon tour" : ...[le curé] fut puny en la façon que vous orrez, et par l'industrie de l'un de ses parrochiens (C.N.N., c.1456-1467, 402).

 

-

"Ingéniosité" : Massahelides fut en ce temps moult aprecié du peuple de Libe, par l'industrie duquel Dido achapta de la terre oudict lieu de Libe, autant que pourroit enclore le cuir d'un beuf, ce qu'elle obtint, si le fist trencher menu et lier l'un à l'autre, si contint assez de pays devers la mer (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 40 r°). Cestui en fist plusieurs jugemens, dont il fut moult estimé et fist tant par son industrie en science que il accumulla innumerable nombre de pecune. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 78 v°).

 

3.

"Moyen ingénieux" : Jubal si trouva l'industrie Premier de faire l'accordance D'arpes, horgues et melodie Et feut fort homme de plaisance. (MART. D'AUV., Mat. Vierge L.H., c.1477-1483, 15).

 

-

"Disposition ingénieuse (en vue de parvenir à une fin)" : Avoit pris une industrie en lui [un jeune valet] que pour riens qu'on lui sçust faire, de mal, ne de meschief, ne fit samblant d'oïr goutte, ne de savoir parler (CHASTELL., Chron. K., t.2, c.1456-1471, 298).

 

-

Au plur. "Moyens ingénieux" : ...les chiens ont plus parfait odorement a merveille et les voultours aussy, le singe nous passe en gouster, le porc sauvaige en escouter, l'aigle et le lins en regarder ; la sont aussy ymaginacions et fantasies et industries diverses pour eschver ce qui est mal et pour suyr le bien. Mais a ce ne puet beste quelconque avenir que elle ayt aucune congnoissance de son Dieu (GERS., Trin., 1402, 152). Mais plus en y a et tant mains vault. Il n'est que trop de cuideriez. Car les gallans ont industries De les sçavoir forger a mains. (Pipée R., c.1470-1480, 163).

 

-

P. méton. "Supercherie" : Aprés, en l'aage de douze ans, Qu'il vit ses parens ensuivans Le chemin de damnation, Eut pitié et compassion De son père, aussi de sa mère, Pensant qu'aroient douleur amère S'ilz mouroient en celle industrie Et faulce loy d'ydolatrie. (Vie st Mathurin M.R., 1489, 361).

B. -

[Idée d'activité]

 

-

"Action, initiative" : ...ce qu'il conquierst si doit estre au seingneur, car ce qu'il fait il ne le fait mie par sa propre industrie ne par sa propre volenté ne en sa despense ne en son propre mouvement (BOUVET, Arbre bat. R.-B., c.1386-1389, 241).

 

-

"Action, intervention (en faveur de qqn)" : Car en telz hommes, soient princes ou aultres qui ces vices auront, ne sera au besoing trouvé ne ayde ne labeur ne industrie ne cure ou diligence pour secourir au peuple a la necessité ne a eulz meysmes, mais, pour leurs vices, tumberont en confusion. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 233).

 

-

En partic. "Activité, métier que l'on exerce" : Prélaz, contes et chevaliers, Barons, chanoenes et escoliers, Giens d'industrie et sergens S'en vindrent en beaux paremenz Jucques à deux lieues l'encontrer (SAINT-ANDRÉ, Livre Jean de Bret. C., c.1400, 545). ...demouroit ung gros marchant plain et comblé de biens et de richesses, duquel l'industrie et maniere de vivre estoit mener et conduire grosses marchandises par la mer es estranges païs (C.N.N., c.1456-1467, 554). Mais sy telz bienfaicteurs par armes, service de prince, ou autre industrie aient faictes telles acquisitions de heritaige, telz acquestz succederont et escherront à leurs enffans (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, 1463, 329). ...et laissent [le bailli de Touraine et autres officiers] lesdits maistres ouvriers dudit mestier et industrie de charpenterie et menuyserie, et leurs successeurs, joir et user paisiblement et à plain (Ordonn. rois Fr. P., t.20, 1472, 82).

 

-

Industrie des arts mecaniques. "Métier des activités manuelles" : ...par l'industrie des ars mécaniques qu'ils exercent soulz les dits gros marchans, s'entretiennent et gaignent la vie d'eulx et de leurs ménages (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1483,,, 451).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre