C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
IMPOTENCE
  Tri :
14 exemples
 1 Si ne veult que plus traveilliez, Car il doubte que ne failliez Par viellece ou par impotence (Mir. mère pape, c.1355, 379).
 2 ...car vieillece et toute impotence fait les gens estre illiberalz. (ORESME, E.A., c.1370, 239).
 3 Si ung escript est envoié ou commis à deux ou à troys pour faire executer lesdictes lectres et rescript, et l'un des deux juges ne peut estre avecquez les autres pour executer ledit rescript par impotence dont il soit empesché, question est si les autres pevent besongner en l'abscence de l'autre, etc. Respond, ou c'est par impotence de droit ou de fait ; si c'est par impotence de droit, comme s'il estoit serf, ou tel qu'il ne peust juger ou congnoistre, les autres ne laisseront ne ne laisseroient pas à proceder. Et si c'est impotence de fait comme il fust malade, pareillement ne laisseroient ilz pas à proceder (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.4, 1426, 59).
 4 La IIJe. trinité est en laquelle chut l'homme par son pechié d'inobedience, c'est a scavoir ignorance de verité, impotence de bien, c'est a dire difficile, fraile et impotent a bien faire, et concupiscence de mal, par quoy l'homme est enclin et prest a mal faire. (Somme abr., c.1477-1481, 126).
 5 Et donques, se es premiers corps, c'est a savoir es corps du ciel, n'est chose contre nature - et ainsi est il, car il sont simples et non pas mixtes et sont en leur propre region et n'ont chose contraire ne en eulz ne hors eulz - il s'ensuit que en eulz n'est quelcunque impotence. (ORESME, C.M., c.1377, 424).
 6 Item, c'est chose desresonnable que la vertu qui meut le ciel doie accrestre l'isneleté de son mouvement par temps infini, et que elle eust impotence pour quoy le mouvement se retardast par un autre temps infini, car rien qui est hors nature ou contre nature ne dure par temps infini, et chose qui est contre nature et celle qui est selon nature ne durent pas par temps equal ; et aussi non font puissance et impotence. (ORESME, C.M., c.1377, 424).
 7 De noz enfans conment veoir Pourrons dès or mais l'impotence, Ou sont mis ? (Mir. ste Bauth., c.1376, 150).
 8 Et impotence est contre nature, car es bestes nous voions que toutes impotences, si comme envieillir et appeticier, sont contre nature. (ORESME, C.M., c.1377, 422).
 9 ...l'aage de vieillece et d'impotence (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 20).
 10 ...ou cas que aucun des cinquante arbalestiers cherra en poureté ou impotence par viellesse, (...) icellui qui ainsi sera debilité de son fait pourra mettre en son lieu et pour lui un homme souffisant, fort et delivre (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1421, 38).
 11 O vielliesse, Estat de rudesse, D'impotence et de grant foiblesse, Tant ay vesqu que je suis en tes laz. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 317).
 12 Mais virginité par impotence de nature ou par violence ou par imprudence et indiscrecion n'est pas vertu. (ORESME, E.A.C., c.1370, 226).
 13 ...non puissance ou impotence de retencion d'orine (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 291).
 14 Item, ilz encourent souvent par leur pechié maladies, impotences, travail et ennuy, povreté, diffame, haines, perilz et pluseurs autres matieres de desplaisances selon la diversité des vices (ORESME, E.A.C., c.1370, 468).
DMF 2020Robert Martin
Fermer la fenêtre