C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     IMPUISSANCE     
FEW IX posse
IMPUISSANCE, subst. fém.
[T-L : impuissance ; GDC : impuissance ; FEW IX, 234b : posse ; TLF : IX, 1279b : impuissance]

A. -

"Incapacité d'agir, faiblesse" : Mais tantost incontinant aucun ne vouldra demander se Dieu doit avoir gloire pour sa puissance ou sapience : ne scavoit ou ne pouoit il mie racheter autrement l'umain lignage que par recevoir telle vilté, impuissance jusques a fain et soif, a plourer, a braire comme ung enfant, voire jusques a recevoir mort tres angoisseuse ? (GERS., Noël, p.1404, 294). Et veu ce que cecy fut vray, Touteffoiz conprandre ne sçay, Par livre ne par loy escripte, Qu'il soit dieu, conme vous le dictes Et preschez par grant decevance, Car bien monstra son impuissance Quant se laissa lier et prandre Pour le mesner au gibet pandre. (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 78).

 

Rem. Ordonn. rois Fr. S., t.3, 1361, 488 (TLF).

 

-

"Faiblesse, défaillance" : ...aussi amesgrier plus que raison est mauvaiz signe, car l'un signiffie que la maladie sera longue, mais l'autre signiffie impuissance de la vertu. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 61).

 

-

Impuissance de + inf. "Incapacité à" : Impuissanche de resister... (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 207). ...icelle impuissance de non pouoir acomplir le commandement... (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 202).

B. -

"Incapacité physique d'accomplir l'acte sexuel" : Notez que sept empeschemens sont en mariage, comme il appert par ces lettres ensieuvans : Erreur, condition, veu, cognation, pechié, disparité de religion, ordre, ligation, honnesté, parenté, impuissance de habiter ensemble. (Sacr. mar., c.1477-1481, 48). Ilz sont pluseurs especes comme naturele impuissance, comme frigidité en l'homme, artacion et indisposition en la femme, deffaulte de eage en l'enfant. L'aultre est accidentele comme malefice qui est fait comme sors et factures. Impuissance item, l'une est naturele et temporele, l'aultre est perpetuele. La naturelle impuissance temporele, qui est en l'enfant, empesche tant qu'elle dure et ne puet contraire mariage. Naturele impuissance, qui est en cellui qui est froit, qui est perpetuele, empesche mariage a contraire et rompt le contrait. (Sacr. mar., c.1477-1481, 76).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre