C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
IGNORANCE
  Tri :
65 exemples
 1 Conment ? Tu tiens siége de maistre Et si es si plain d'ignorance Que tu n'en as pas congnoissance ! (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 240).
 2 Et pluseurs fois est il que une personne meïsme n'a pas tousjours de ceste fin une opinion et cuide souvent celui qui est malade que felicité soit avoir santé, et le souffrecteus dit que c'est avoir richesces, et ceuls qui cognoissent leur ignorance ont grant admiracion et reputent pour beneuréz ceuls qui scevent aucune grant chose pardessus eulz. (ORESME, E.A., c.1370, 109).
 3 Quant les hommes ne scevent combien vault la science de bien, lors ne sont il pas quittes du mal d'ignorance. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 56).
 4 Lactence ou livre de Faulse religion : «Nulle viande n'est plus doulche a l'ame que congnoissanche de verité. Ignorance de soy est cause de mauvaistié». (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 123).
 5 ...pense que lez mauvaiz officiers ne pevent convenir avec le prince sage, et serviteur desloyal desire maystre ignorant. Car vice est fondé d'ignorance, et nourry soubz tenebres. Et loyaulté requiert congnoissance et lumiere. La sotie d'un petit homme ne nuist gueres que a lui seul, et peu d'autres se subtillent a le decepvoir. Maiz prince non sachant trouble l'estat d'un chacum, et est la targe dez mauvaiz et la couverture dez crimes. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 72).
 6 J'amay les menus oiselès, Gens, gais, jolis et nouvelès, Hui .I., puis un autre demain. Quant j'en tenoie un en ma main, Bien cuidoie valoir un roy. Je ne faisoie autre desroy. Einsi trespassay ignorance, Tant que je vins a congnoissance, Mon cuer de bien entalenté. Lors muay je ma volenté Des menuz oiselès aus grans, Si fui desirans et engrans Et pensans comment j'aprendroie A garder un oisel de proie, L'esprivier especiaument. (MACH., D. Aler., a.1349, 243).
 7 ...et che que tu ne sces, sans muchier ton ignorance requier qu'on le te moustre. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 277).
 8 Et par ygnorance de ceste distinction, aucuns ont cuidé faire nouvelles demonstracions a prouver que Diex est par sophisme telz, si comme qui voudroit prover que les estoilles sont nomper en ceste maniere (ORESME, C.M., c.1377, 212).
 9 Et se aucunes choses je avoie oubliet à denommer par ynorance, qui fut de mon demaine desur dit, ou de mes hommes, se l'avou ge à tenir de mon tres redoubté seingneur (Trés. Reth. S.L., t.2, 1377, 228).
 10 Dictes que tant qu'elle croit que Arnoul soit mort et que il ne retourne pas, elle est excusee de adultere et de fornication pour l'ignorance du fait. (Sacr. mar., c.1477-1481, 70).
 11 ...et oultre ordonne que ces choses soient publiées ou Chastellet de Paris et es lieux principaulx des baillies, senechaucées, prevostez et autres lieux royaulx, afin que aucun n'en puisse pretendre ignorance. (BAYE, II, 1411-1417, 271).
 12 ...vous faites ou faites faire par cry solempnel et à voix de trompe, tellement que nul n'en puisse pretendre ignorance, commandons de par Nous que... (Ordonn. rois Fr. V.B., t.11, 1419, 5).
 13 ...et vouloient, si comme on disoit, noter ou chargier sans cause les gens de la justice de negligence ou de corruption, d'ignorance ou de dissimulacion. (FAUQ., I, 1417-1420, 150).
 14 Certainement quant il fit l'omme, il savoit bien sans nulle ignorance ce que l'omme faire devoit au temps advenir, et toutesfois de sa bonne voulenté i le crea, adfin qu'il parfeist et acompleist l'euvre qu'il avoit encommencie (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 211).
 15 Princes tres haulz, a vous tant humblement Comme je puis de cuer me recommant, Priant mercis par grant affection Que reputé ne soit presompcion D'escripre a vous de telle dignité A moy femme pour mon indignité, Aincois vous plaise accepter le desir Qu'ay de servir ou faire aucun plaisir A vostre tres digne et haulte noblece : Si soit cause d'excuser ma simplece, Se je mesprens par aucune ignorance Et pris en gré ma loial desirance. (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 2).
 16 ...pour ce, moy Cristine de Pizan, femme soubz les tenebres d'ignorance au regart de cler entendement (...), emprens nouvelle compilacion menée en stille prosal et hors le commun ordre de mes autres choses passées, ad ce meue par estre infourmée que ainsi plaist estre fait à tres solemnel et redoubtable prince Monseigneur le duc de Bourgoigne, Phelippe, filz de Jehan par la grace de Dieu roy de France (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 5).
 17 ...si n'appartient-il à moi, si petite créature, à parler de si haulte matière devant ne aprèz les saiges hommes de vostre maison, considéré l'ignorance et inhabilité de ma personne. (LE FRUICTIER, Dem. C., 1409, 19).
 18 Tres hault, tres puissant prince, et tres reverend pere en Dieu, et vous messrs. prelas, gens d'eglise, duc, contes, nobles, bourgois et habitans de bonnes villes, je vous prie, supplie et requiers tres humblement que se je ditz chose qui semble estre dicte sans cause de reprehencion que la veilliez prandre en gré, et se aucune chose je dis mal (...) et non excusable que le veilliez imputer a ma viellese et ignorance et m'en tenir pour excusé. (JUV. URS., D. Tours, 1468, 436).
 19 ...combien que je ne vueil ne n'entens point les choses cy après escriptes estre appellées, dictes ou nommées Croniques, pour ce que à moy n'appartient, et que pour ce fayre n'ay pas esté ordonné et ne m'a esté permys, mais seulement pour donner aucun petit passe temps aux lisans, regardans ou escoutans icelles, en leur priant humblement excuser et supployer à mon ignorance et adresser ce qui y seroyt mal mis ou escript ; car plusieurs desdictes choses et merveilles sont advenues en tant de diversitez et façons estranges que moult penible chose auroit esté à moy ou aultre de bien au vray et au long escripre la verité des choses advenues durant ledit temps. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 2).
 20 Si supplie très humblement mondit très redoubté et souverain seigneur monseigneur le duc dessus dit, et à tous ceulx qui liront ou oyront ceste chose, qu'ilz vuillent mon ygnorance pardonner, et qu'ils prestent leurs oreilles à escouter partie des veuz qui furent faictz à cause de cestuy bancquet. (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 380).
 21 O que moult de gens quierent sauoir les choses de dehors et demeurent en ygnorance de soy mesmes (CIB., p.1451, 196).
 22 ...celuy qui a ygnorance de soy ne peult auoir bonne estimacion dautruy et ne peult auoir vraye science des autres choses. (CIB., p.1451, 197).
 23 Encores de ceux dont en fu l'aparance, Trop les fist sourquidier jonesse et ignorance (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 260).
 24 Et quant Madame oÿt nommer Matheline de Courcy, pensa bien que amours d'enfance et ygnorance y ouvroit (LA SALE, J.S., 1456, 15).
 25 Qui dist : «Esjoïs toy, mon filz, En ton adolessence», mes Ailleurs sert bien d'un autre mes, Car «Jeunesse et adolessance - C'est son parler, ne moins ne mes - Ne sont qu'abuz et ygnorance». (VILLON, Test. M., 1461-1462, 36).
 26 ...adfin que ygnorance soit admenistree de necessaire conseil pour hoster la maladie (LA SALE, Sale D., 1451, 98).
 27 ...justice et raison ne se pevent acorder ensemble que ignorance soit grevee. Car il est clere chose que cest enfent de ceste guerre si est pur et innocent (BOUVET, Arbre bat. R.-B., c.1386-1389, 455).
 28 ...par son corps vouloit son ignorance prouver et deffendre (...) ...deffendre et ptouver par son corps l'ignorance du serf [var. l'ignoscence] (BOUVET, Arbre bat. R.-B., c.1386-1389, 510).
 29 Adonc, elle [Suzanne, accusée par les trois vieillards] plorant, leva les yeulx au ciel, car elle avoit fiance en Nostre Seigneur et ou bien de son ygnorance (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 49).
 30 Et Aigres, qui estoit humbles et debonnaires de cuer, quant il vist que il convendroit que Achars mourust, si en ot pitié, si s'en vint au roy et lui dist : "Sire, en la mort de ce chevalier on pourroit bien pou conquester, si vous pri, pour Dieu, qu'il soit respité de ceste mort, car je lui pardonne tout ce qu'il a mesprins envers moy, car je croy qu'il l'a fait par ignorance". (Bérinus, I, c.1350-1370, 349).
 31 Et certes, s'il m'eüst requis, Je li eüsse santé quis. N'onques ne me fist sacrefice De tor, de buef, ne de genice, N'offrande d'oile ne d'encens, Que je ne tieng pas a grant scens, Ne d'une chandeille de cire, N'un salut ne me daingnoit dire. Mais je croy que c'est par enfance, Par folie ou par ignorance. Toutevoies j'en ai pité, Pour ce l'ay de mort respité. (MACH., F. am., c.1361, 220).
 32 Les choses semblent estre involuntaires quant il sont faites par violence, ou quant il sont faites par ignorance. (ORESME, E.A., c.1370, 175).
 33 Toute chose qui est faite par ignorance est non voluntaire. (ORESME, E.A., c.1370, 179).
 34 Car celui qui est yvre, ou celui qui est ayré et courroucié ne fait pas son operacion par ignorance, mais pour aucunes des choses dessus dictes, c'est assavoir, pour yvrece ou pour yre. (ORESME, E.A., c.1370, 180).
 35 Ainsi monseigneur le curé trouva le moien d'excuser sa simplesse et ignorance. [Il a oublié d'annoncer le carême] (C.N.N., c.1456-1467, 514).
 36 ...car euls pugnissent et establissent painnes et affliccions a touz ceulz qui font mal quelz que il soient, se il n'i sont contrains par force ou se il ne le font par ignorance de laquelle il ne soient pas en cause. (ORESME, E.A., c.1370, 197).
 37 Et encor, pugnist l'en un homme pour ce que il fait par ignorance et pour son ignorance, se il est en cause de tele ignorance. (ORESME, E.A., c.1370, 197).
 38 Car le principe et la cause de tele ignorance estoit en celui qui se est enyvré, pour ce que il estoit seigneur et estoit en sa posté soy non enyvrer, et ainsi est cause de son ignorance. (ORESME, E.A., c.1370, 198).
 39 Et semblablement, fait l'en pugnicion en toutes autres choses de ceuls qui font mal par ignorance, laquelle est causee pour leur negligence comme ceuls en qui posté il estoit non ignorer. (ORESME, E.A., c.1370, 198).
 40 Mais briefment, je di que nulle ignorance de ce que l'en est tenu a savoir ne excuse et chascun doit savoir que il doit traire et que il doit faire et que il doit eschiver et en cas de doubte il s'en doit enformer. (ORESME, E.A.C., c.1370, 180).
 41 SAINCT MARTIN. Pour ce que vie dissolue, Par ignorance seulement, Et loy miserable et polue Ay tenue au commancement, En mon cueur et mon pencement Ay tousjours une volunté De pourchacer mon saulvement (LA VIGNE, S.M., 1496, 149).
 42 [Un ermite tue son compagnon avec le couteau de celui-ci. Il laisse le couteau auprès du corps mais emporte la gaine. Dans l'abbaye où il vient de demander l'aumône, on reconnaît la gaine] ...d'aucuns luy fut demandé : "Frère, où est vostre couteau ? vous portez vostre gaine vuyde." Car faut entendre que la gaine du meurdry estoit recognue. Lors respondy le mauvais homme : "Ne vous peut chaloir. J'ay laissiet mon couteau à l'hostel par ignorance." (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 193).
 43 Plains estes d'ignorance, Quant celluy qui a mort vo filx plain de vaillance Vëés par devant vous en sa propre samblance, Et si n'en faittes signe d'em prendre la vengance (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 10).
 44 Et l'outrecuidance de mescheans indignes de tout bien et l'ignorance de tout bien et de toute doctrine s'i ose au jour d'uy embatre et mesler des grans offices du gouvernement du bien commun. (FOUL., Policrat. B., I, 1372, 111).
 45 Ceste ignorance ou faulte de cuer est cause des durtez et rapines dont le peuple se complaint, car, en default de ceulx dont on se devroit aider, a convenu prendre ceulx que on a peu finer et faire sa guerre de gens acquis par dons et par prieres ou lieu de ceulx qui leur devoir et loiaulté y semonnoit. (CHART., Q. inv., 1422, 57).
 46 ...jaçoit que, de toute ancienneté, ignorance soit ennemie de science, neantmoins jamais ignorans ne oserent tant descouvrir et monstrer si plainement leur ignorance, comme puis nagueres ont fait ses detracteurs, mes ennemis, plus que bergiers ignorans la science de astrologie. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 9 r°).
 47 Mais la bestialité des princes et leur ignorance est bien dangereuse et à craindre, car d'eulx depart le bien et le mal de leurs seigneuries. (COMM., II, 1489-1491, 213).
 48 C'est pour l'amour de vous que ceste mort m'avanche, Car trop m'aventuray, dont je fis ignoranche Mais che fu pour avoir le pris et l'onnouranche (Flor. Rome W., c.1330-1400, 191).
 49 Mais il ne pouoient mie adviser que cilz n'eüssent fait grant ignorance, qui estoient venu de si loingtaing païs pour si pou de chose demander, si leur sembloit une grant truffe et que nulz consaulx de sage homme n'y appartenoit. (Bérinus, I, c.1350-1370, 140).
 50 Et vous savez que nous n'avons or ne argent ne maille ne denier de quoy despendre, si me sembleroit trop grant ignorance de tenir si grant hostel, quant nous n'avons de quoy paier. (Bérinus, II, c.1350-1370, 105).
 51 Mais chevauchons tousdis sans faire arestance. - Non ferai, dist Regnault, che seroit innoranche ! (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 569).
 52 Dame, qui vous oroit tés parlers desrainier Et sy faitte ignoranche recorder et jugier, Aucuin volroient dire qu'il vous faurroit loyer (Chev. cygne R., c.1356, 127).
 53 Certes oy ! par laquelle lumiere clere et serie toute France fut et est convertie de tenebres et de ignorance en resplendissement de vraye foy et de science. (GERS., P. Paul, a.1394, 499).
 54 ...un Dieu en unité, souveraine poissance, perfaicte sapience, et infinie bonté, conseille moy et me secour et aides a saillir hors des tenebres d'ignorance qui tant m'ont aveuglee. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 22).
 55 O ! les folz musars ! Aucuns qui par jeunece, folie ou par cuidier estre au monde en aucune prosperité dient qu'ilz vouldroient que Dieu gardast son Paradis et à tousjours vivre ça jus les laissast, certes ilz ressemblent aux porcs, lesquelz pour tous delices eslisent le fiens et la boe et là se voultrent et enveloppent. Dieux ! quel ignorance, avuglement et faulte de foy ! (CHR. PIZ., P.V.H., 1416-1418, 46).
 56 Et aussi je congnois bien que a moy meismes tu as fait inspiracion, par laquelle je en congnoiz aucunes choses, et maintes de mes compaignons tu as laissiez es tenebres de ignorance (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 286).
 57 "...Car l'entencion, dist on, juge l'omme." "C'est mal pris, belle fille," dist elle : "car ygnourance grasse ne fait mie a excuser. Se on te occioit en bonne entente et par fol cuidier, seroit ce dont bien fait ?..." (CHR. PIZ., Cité dames C., c.1404-1407, 641).
 58 Comme dessus est dit, par le ire de Dieu eslevee contre l'omme, discipline de reprinse ou de constrainte est venue contre l'omme, car "l'enfant vient en ceste vie en ignorance et convoitise." (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 195).
 59 La necessité de le ainssi curer, car aultrement ne peut le dommage d'ignorance estre osté ne la porriture de concupiscenche estre restrainte, se n'est par la constrainte de discipline (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 207).
 60 ...un Dieu en unité, souveraine poissance, perfaicte sapience, et infinie bonté, conseille moy et me secour et aides a saillir hors des tenebres d'ignorance qui tant m'ont aveuglee. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 22).
 61 Si leur dirons ainsi : Entendez, simpletes femmes qui demourez es villages et plat païs, ou es montaingnes, qui ne pouez mie souvent ouïr ce que l'Eglise amonneste a toute creature pour son sauvement, se n'est par voz curéz ou chappellains au dimenche au prosne en brief si comme dire le scevent : retenez nostre leçon a vous adrecee, se il est ainsi que aler puist jusques a voz oreilles, afin que ignorance, qui vous puet decevoir par faute de plus savoir, ne vous destourne de sauvement. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 218).
 62 ...et la en trouveras la response plus amplement, et entendras comme ignorance humaine demande souvent a Dieu contre son salut. Et il qui a donné a toutes choses lieu et temps, et sçait quant son aide et son secours ou ses chastimens nous sont salutaires, les depart, non pas a nostre affection, ne a l'eure de nostre desir, maiz a sa volenté raysonnable, et au prouffit de nostre perfection. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 51).
 63 Or en vient a dampnacion Et, puis, pour retourner a grace, Alegue sa decepcion : L'ingnorance est ung peu trop grasse ! (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 41).
 64 Je demeure en mon peu de savoir, En mon petit estroit de concevoir, Et en un rien de ma grasse ygnorance, Et si ne sçay de riens m'appercevoir Que à grant paine de mensonge ou de voir Non ygnorant ma petite sçavance Et neantmoins à escrire m'avance (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 133).
 65 Item Piere en l'epistre de Clement ou tiers chapitre dist que «ignorance est mere de tous maulx, qui par non tenir compte et par parece est engendree, et par negligence est nourrie et eslevee» (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 33).
DMF 2020Pierre Cromer
Fermer la fenêtre