C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     HIÉRARCHIE     
FEW IV hierarchía
HIERARCHIE, subst. fém.
[T-L : jerarchie ; GDC : hierarchie ; DEAF, G560 gerarchie ; FEW IV, 426a : hierarchía ; TLF : IX, 831b : hiérarchie]

A. -

RELIG. "Ordre et subordination des neuf choeurs des anges" : Apres l'introite chantee ou dicte, l'en dit par .IX. foiz Kyrieleison, Christeleison en signifiance qu'il y a en Paradis neuf paires d'anges que l'en dit gerarchies. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 12). ...la totale ierarchie Des angles et des cherubins Des archangles et seraphins Ne souffiroit pas a ce faire (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 4). URIER, angelus. Createur de toute puissance, Dieu eternel qui es sans fin Et servy es des Cherubin Et de toute la monarchie [l. hierarchie ?] Du ciel, que tu as exaussie, Je feray ton commendement ! (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 85). Des angeles en commun et en general. (...) Des jerarchies des angeles. (...) Des proprietés des angeles en commun. (...) Des proprietés et offices de une chascune ordene. (Somme abr., c.1477-1481, 89). Item par les gerarchies, c'est a dire ordre des esperis angeliques. Par la souveraine est representé Dieu le Pere. Par la moyenne ordre est representé le Filz, par la plus basse le Saint Esperit. En la souveraine en laquelle sont les Cheraphins, il est comme charité. Item les Cherubins esquelz il est comme verité. (Somme abr., c.1477-1481, 125). En oultre plus, pour bien fructiffïable, Voulons crëer anges per monarchies, Et en ferons, en ce siecle notable, Pour refulcir, trois belles jherarchies (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 4).

 

-

[À propos des démons] : Je suis d'Enfer, l'un des grans ennemis, Qui ainsi ay tous les ordres soubmis Pour repeupler d'Enfer la jerarchie Et compaignons avoir de ma partie En mes paines (DESCH., Oeuvres Q., t.6, c.1370-1407, 20).

B. -

P. ext. "Ordre de subordination"

 

1.

"Ordre et subordination des divers degrés de l'état ecclésiastique" : Quant vous dittes, donques, que la ierarchie mundaine est a l'exemple et a la similitude de la ierarchie celeste, je dis et vous autroy que c'est chose vraie, mez, pour tant, cest exemple ne doit pas estre trait es choses temporeles. (Songe verg. S., t.1, 1378, 70). Le premier ordre ou gerarchie triple de personnes, et plusnoble en dignite, qui se trouverent oudit consistoire a la presence de la royne, ce fu la gerarchie des clercs, c'est assavoir premierement les prelaz du royaume, secondement les chanoines, chapellains, prestres seculiers, et les curez des ames. La tierce partie estoit des moisnes et de tous les religieux. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 447). ...par le serement par moy (...) presté et baillié (...) dis, propose et finablement conclus sur ce que dit est (...) ycelle [voie de soustraction] de tout en tout estre convenable (...) non mie seulement pour le bien de la jerarchie de l'Eglise militant, mais finablement pour les bien et salut eternele de tout bon et vray catholique (Vote soustr. obédience M.P., 1398, 123).

 

2.

"Ensemble des pouvoirs politiques ou militaires pris selon leur ordre de subordination" : Donc, nul n'osait transgresser, ne passer outre, chascun selon la dignité de son estat, les escuyers en une leur chambre première, les chevaliers après en une autre chambre seconde, et les grans chambrelans les plus prochains qui entroient en sa chambre [du duc Charles] : c'estoient les gérarcies (). ...priiez les nobles jherarchies de la haulte cour temporelle, potestés, dominations, thrones, vertus, ducqz, marquis, contes et barons... (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 158). L'EMPEREUR JULIEN CESAR. (...) Pour ce, noctez mon allegacion : L'ymperialle rommayne monarchie Et du bas trosne toute la gerarchie Dessoubz ma main est present increpee. Condescendente n'est a nul ne fleschie, Fors a moy seul qui l'ay moult enrichie, Ne ne fut oncq par mon moyen trompee. (LA VIGNE, S.M., 1496, 154).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre